שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המחוזי הקל בעונשו של ראש עיריית טירה לשעבר שהורשע בשחיתות ובמעשה מגונה

חדשות

המחוזי הקל בעונשו של ראש עיריית טירה לשעבר שהורשע בשחיתות ובמעשה מגונה, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty imagesIsrael
המחוזי הקל בעונשו של ראש עיריית טירה לשעבר שהורשע בשחיתות ובמעשה מגונה
22/10/2014, עו"ד לילך דניאל

שופטי ביהמ"ש המחוזי מצאו לנכון להתערב באחד הממצאים העובדתיים שקבע המחוזי באופן שהפחית מחומרת המעשה המגונה שבו הורשע חליל קאסם, אך דחה את הערעור על הרשעתו: "כל אימת שנקרתה בדרכו של המערער הזדמנות 'לעשות לביתו' הוא השתמש בה באורח בוטה, ללא בושה, ותוך מודעות לכוחו העצום והשפעתו הרבה"

בית משפט המשפט המחוזי קיבל חלקית את ערעורו של ראש עיריית טירה לשעבר חליל קאסם, שהורשע בשורה של עבירות שחיתות ושוחד וכן בעבירת מעשה מגונה. השופטת ורדה מרוז קבעה כי אף שיש מקום להתערבות קלה בממצאיו העובדתיים של בית משפט השלום, הדבר אינו משנה את התוצאה שעניינה הרשעת קאסם בעבירות שיוחסו לו. יחד עם זאת, התקבל חלקית ערעורו על גזר הדין כך שירצה עונש של 3.5 שנות מאסר בפועל במקום 5 שנים. עוד הופחת הקנס בו חויב ובוטל הפיצוי שנפסק לזכות אחד מנפגעי העבירה. לצד זאת הדגיש בית המשפט את החומרה שבמעשים, בשים לב לכך שנעשו בכוונת מכוון ופגעו פגיעה קשה במינהל הציבורי ובאמון הציבור במערכות השלטון.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

המערער, חליל קאסם, כיהן במשך עשור כראש עיריית טירה וכן כיו"ר הועדה לתכנון ולבניה, ממלא מקום חבר בוועדה המחוזית לתכנון ולבניה וכסגן יו"ר השלטון המקומי. לאחר הליך הוכחות, הורשע קאסם בבית משפט השלום בחמישה אישומים שעיקרם מעשי שחיתות ושוחד בתחום המקרקעין ובאישום נוסף שייחס לו מעשה מגונה, שאותם ביצע בעת כהונתו בתפקידים אלו.

עניינו של האישום הראשון, בהפרת אמונים ודרישת שוחד מקבלן עבודות חשמל שביצע עבודות עבור העירייה והפרת אמונים. עניינו של האישום השני במעשה מגונה שביצע קאסם באישה שעבדה במשרדו של עוזרו ויועצו האישי לענייני תכנון ובניה. אישום נוסף שבו הורשע ייחס לקאסם מעשי שוחד והפרת אמונים שביצע בגדר תפקידו כראש עיר, בצוותא עם סגנו, קב"ט העירייה ונהגו האישי ויועצו האישי לענייני תכנון ובנייה. ברקע האישום עמדה עסקה עם חברה בשם "מהדרין" שחכרה קרקעות באזור טירה ובין היתר החזיקה במקרקעין שקאסם ועוזרו האישי ניהולו עמה משא ומתן לרכישתם. היות שהחברה נמנעה מלמכור את קרקעותיה למי שאינם יהודים, התבצעה רכישה זו באמצעות חברה בשם "גיאולנד" שהוקמה על ידי עוזרו של המערער. באישום החמישי, הורשע המערער בעבירה של הצעת שוחד לאחר שנמצא כי הציע יחד עם אחרים במספר הזדמנויות הצעות כספיות ועסקיות למי ששימש כמנהל תחום תיאום ובקרה במשרד ראש הממשלה, לרבות שותפות עסקית בפרויקט מסחרי ובפרויקט למגורים, בתמורה לסיוע שיעניק אותו מנהל תחום לעיריית טירה בתחום קידום פרויקטים. המנהל סירב להצעות.

בית משפט השלום גזר על קאסם עונש של חמש שנות מאסר בפועל, קנס כספי בסך של 220 אלף שקל ופיצוי בסך של 40 אלף שקל לקבלן נפגע העבירה מושא האישום הראשון.

שופטי בית המשפט המחוזי ורדה מרוז, מרדכי בורשטיין וצבי ויצמן קיבלו את הערעור בחלקו בנוגע לגזר הדין את דחו את הערעור על הכרעת הדין. השופטים הזכירו את מדיניות אי-התערבותה של ערכאת הערעור בממצאי עובדה ומהימנות שקבעה הערכאה הדיונית וציינו כי בהכרעת דינו בחן בית משפט השלום את העדויות, המסמכים והאזנות הסתר הרבות שהוצגו ועיגן את ממצאיו בכל אלו. עם זאת, סברו השופטים כי ראוי להתערב במקצת מקביעותיו או מסקנותיו בנוגע לאחת מהקביעות העובדתיות שנקבעו בעבירת המעשה המגונה, נוכח הסתירה בין עדותה של המתלוננת בבית המשפט לבין הגרסה שמסרה במשטרה. למרות זאת, הובהר כי אין במסקנה זו כדי לכרסם במהימנותה של המתלוננת אולם יש בה כדי להפחית מחומרת המעשה.

בכל הנוגע לאישום הרביעי בו הורשע המערער בעבירות שוחד והפרת אמונים בקשר עם "עסקת מהדרין", הסכים בית המשפט עם מרבית ממצאיו ומסקנותיו של בית משפט השלום וקבע כי הוכחה מעבר לכל ספק סביר מעורבותו של קאסם בעסקה אגב ניצול מעמדו ותפקידו כראש עיר תוך צפייה לזכות בטובות הנאה. כך, הסכים בית המשפט כי מיד לאחר שהתייצב במשרדי מהדרין הפך המערער לרוח החיה בעסקה, המוציא והמביא שעל פיו יישק דבר. עוד הוסיף בית המשפט כי המערער לא פעל למען תושבי עירו בעסקה המתוארת אלא למען עצמו, וזאת על מנת לזכות בנתח שמן וראוי מהעסקה ותוך השקעת עמל רב בתכנון והוצאתה לפועל. לפיכך, ועל אף שהתעורר ספק בדבר העברתם בפועל לידי המערער של כספי איש הקש שרכש חלק מהמקרקעין, סבר בית המשפט כי הוכחו במלואן יסודות העבירה של נטילת השוחד

שופטי המחוזי הדגישו כי העבירות שבהן הורשע קאסם היו חמורות מאוד, שכן השחיתות הפושה בקרב נבחרי הציבור גורמת למשבר אמון קשה של הציבור במנהיגיו. לפיכך, תפקידו של בית המשפט להשית עונשים שיהלמו את המעשים החמורים הללו ויהוו גמול ראוי ומרתיע על מנת שנבחרי הציבור ידעו שבחירתם בשחיתות, בהפרת אמונים וסטייה מטוהר המידות – סופה בכך שיענשו במלוא החומרה על מעשיהם. עוד הובהר כי אף שנסיבות ביצוען של כל אחת מהעבירות אינן מצויות ברף העליון של החומרה, הרי שמצבורן, דפוסי ההתנהגות הפסולים שעולים מהן, כמו גם הניצול הציני והמכוער של הכוח והעוצמה,  מעלים את רף החומרה. לדעת בית המשפט, כל אימת שנקרתה בדרכו של המערער הזדמנות 'לעשות לביתו' הוא השתמש בה באורח בוטה, ללא בושה, ותוך מודעות לכוחו העצום והשפעתו הרבה. נקבע, כי יש להצר על כך שאדם בעל שיעור קומה שכמותו אשר זכה לכבוד ולהערכה מבית ומחוץ נכשל כישלון כה חרוץ ונכנס לחולשותיו, כאשר המעשה המגונה שביצע, הגם שאינו מן החמורים, מוסיף חטא על פשע.

לגופו של עניין קבעו השופטים כי בית משפט השלום החמיר יתר על המידה עם קאסם, והפחיתו שנה וחצי מעונש המאסר שנגזר עליו. בנוסף, הופחת הקנס שבו חויב לסך של 150 אלף ובוטל הפיצוי לנפגע העבירה.

 

ע"פ 9781-02-14

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:23
קומיט וכל טופס במתנה