שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש עושה סדר במועצת עומר

חדשות

ביהמ"ש עושה סדר במועצת עומר, צילום: עו"ד עמי נחמני
ביהמ"ש עושה סדר במועצת עומר
07/10/2014, עו"ד עמי נחמני

הדחת חבר מועצה מקומית על ידי ראש המועצה בשל חשש לא מבוסס לניגוד עניינים היא פסולה ומנוגדת לכללי המנהל התקין. אולם גם כאשר הדין ברור וידוע לכל, ישנו מי שמנסה לקחת את החוק לידיים מתוך תקווה כי הנפגעים לא יפנו לערכאות

בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, השמיע לראש מועצת עומר דברי תוכחה, על שפעל באופן פסול, ובכך ביטל למעשה את החלטתו על שבחר להדיח חבר מועצה, בשל חשש לא מבוסס ולא ממשי לניגוד עניינים, ושלח אותו להכין "שיעורי בית".

לדאבון הלב, על אף קיומה של פסיקה ענפה, ברורה, מפורשת וחד משמעית של בית המשפט העליון ושל בתי המשפט המחוזיים, בשיבתם כבתי משפט לעניינים מנהלים, בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע נאלץ לקבוע פעם נוספת בקול רם וברור כי ראש מועצה מקומית לא רשאי לסיים כהונתו של חבר מועצה, רק בשל חשד לניגוד עניינים ומבלי שנקט תחילה בהליך פרוצדוראלי מסודר הקבוע והידוע לכל, "למעט לראש מועצה מקומית עומר – מר פיני בדש".

ההליך הנזכר מחייב פניה מוקדמת לוועדה לניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, אשר היא בעלת הסמכות והכלים המקצועיים הנדרשים, לצורך עריכת המלצה אשר משקלה רב ביותר. ראש הרשות לא רק רשאי אלא מחויב לשקול את המלצותיה של הוועדה בכובד ראש, לנוכח היותה גם פורום אובייקטיבי, נטול שיקולים זרים אשר בו מכהנים אנשים נכבדים בעלי ניסיון מקצועי רב האמונים על שמירת שלטון החוק.

לאחר קבלת המלצות הוועדה, ראש המועצה מחויב לקיים שימוע כדין, לגורם החשוד בהימצאות במצב של ניגוד העניינים. שמיעת אותו גורם תתקיים בלב פתוח ובנפש חפצה ומתוך מוכנות להשתכנע. מדובר בעקרונות בסיסיים של המשפט המנהלי אשר אליהם מחויבת כל רשות מנהלית באשר היא, בנוגע לכל החלטה אשר היא מקבלת.

בצער כי רב, נאלץ בית המשפט הנכבד לקבוע במפורש כי פיני בדש, ראש המועצה המקומית עומר, לא רק שלא פעל בהתאם לפרוצדורה אשר תוארה לעיל, אלא אף הוסיף חטא על פשע תוך שהודה בכתבי הטענות מטעמו כי אין טעם בקיום השימוע בשים לב לעובדה כי תוצאותיו ידועות מראש.

בדש נאלץ להיעתר להצעתו של בית המשפט אשר עשתה עמו חסד, ולבטל את החלטתו הקודמת בנוגע להעברתו של מר ציון אלמלם מתפקיד חבר מועצה ולהסכים לפנות לוועדה לקבלת המלצותיה, ורק לאחר בחינתן של אלה ביסודיות ובכובד ראש לקבל החלטה חדשה בנוגע לציון אלמלם.

מצער עד מאוד כי גם כאשר הדין ברור וידוע לכל, ישנם אנשים, בעלי שררה בדרג הבכיר ביותר, המנסים לקחת את החוק לידיים מתוך תקווה כי הנפגעים לא יפנו לערכאות, אשר לדאבון כולנו מתגשמת פעמים רבות.

בית המשפט הבהיר במפורש כי עם כל הכבוד לראש מועצה מקומית, לא ניתן להעביר חבר מועצה מתפקידו, רק משום החשש לניגוד עניינים, המתבסס על תחושות ורחשי לב בלבד, מבלי שעומדת לנגד עיניו של מקבל ההחלטות תשתית עובדתית מוצקה, ומבלי שהגורם המקצועי - הוועדה המליצה את המלצותיה, אשר בלעדיהן גם בית המשפט הנכבד לא יכול להגיע לכדי הכרעה סופית בעניין קיומו של ניגוד העניינים וכן ללא שמיעת טענות הגורם הנפגע במסגרת שימוע מסודר אשר נערך כדין.

בסופו של דבר נאלץ פיני בדש להפנים את התוצאה השיפוטית, תוך הפנמת  דברי התוכחה של בית המשפט הנכבד, ולהשיב לציון אלמלם את כבודו וכסאו כחבר מועצה .

 

עו"ד עמי נחמני הוא בעליו של משרד עורכי דין וגישור המתמחה בסדר הדין האזרחי, דיני צבא ועבירות ביטחון מדינה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:128
קומיט וכל טופס במתנה