שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרשת הרפז: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי

חדשות

פרשת הרפז: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, צילום: צילום: Getty images Israel
פרשת הרפז: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי
02/09/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בתום כשנה של חקירה מקיפה בחשד לביצוע עבירות פליליות על ידי בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון, הודיעה המשטרה כי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הפרת אמונים נגד אשכנזי ונגד הפצ"ר לשעבר אביחי מנדלבליט ודובר צה"ל לשעבר, האלוף במיל' אבי בניהו

יחידת להב 433 (יאח"ה) סיימה את חקירת הפרשה המכונה "פרשת הרפז", שעניינה חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון בעבר ובהווה, בין היתר על רקע מערכת יחסים עכורה בין לשכת הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ולשכת שר הביטחון דאז אהוד ברק. בתום שנה של חקירה, קבעה המשטרה כי נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים. ראש האגף לחקירות ולמודיעין ציין בתום החקירה כי חלק מהתנהלות המעורבים בפרשה אמנם אינה חוצה את הרף הפלילי, אך ללא ספק מעלה שאלות ערכיות בדבר עיסוקם זה של אישי ציבור בכירים, לא כל שכן לובשי מדים האמונים על ביטחון המדינה, אל מול הנורמות הנהוגות והמצופות מהם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

באוגוסט 2013 החליט היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין לפתוח בחקירה פלילית, בעקבות חומרים חדשים שהתקבלו, ובהמשך לכך הנחה מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו את ראש האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי, על הקמת צוות חקירה ביאח"ה בשיתוף פעולה עם מצ"ח והפרקליטות הצבאית.

במסגרת החקירה נחקרו עשרות מעורבים, חלקם באזהרה, ובוצעו מגוון רחב של פעולות חקירה, לרבות טיפול בהיקף נרחב של חומרים שנאספו על ידי מצ"ח, על ידי מבקר המדינה ובמהלך החקירה הנוכחית.

עיקרי החשדות, הממצאים ועמדת ראש האגף לחקירות ולמודיעין מצביעים על כך שבין החודשים אוגוסט-אוקטובר 2010 נחקרה פרשה שעניינה חשד לביצוע עבירת זיוף מסמך, בהקשר למקורו של המסמך שכונה "מסמך הרפז". במסגרת החקירה התגבשה תשתית ראייתית כנגד אל"מ במיל' בועז הרפז, לביצוע עבירות זיוף בנסיבות מחמירות ושיבוש הליכי חקירה. במסגרת החקירה הנוכחית נבחנו חומרי חקירה רבים ונבדק החשד למעורבותם של שותפים נוספים בזיוף המסמך.

במסגרת חקירת המשטרה נחקר חשד לניסיון שיבוש החקירה הנוגעת לזיוף המסמך על ידי הרמטכ"ל אשכנזי, עוזרו וינר, הפרקליט הצבאי לשעבר עו"ד אביחי מנדלבליט, המכהן כיום כמזכיר הממשלה, ואל"מ במיל' גבי סיבוני.

לטענת המשטרה, ממצאי החקירה חיזקו את התשתית הראייתית לפיה עבירות הזיוף בנסיבות מחמירות ושיבוש הליכי משפט בוצעו על ידי הרפז לבדו, ונשללה מעורבותם של הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, עוזר הרמטכ"ל לשעבר אל"מ במיל' ארז וינר ודובר צה"ל לשעבר, האלוף במיל' אבי בניהו, בזיוף המסמך, ואף התחזקה הסברה כי הללו חשבו כי מדובר במסמך אותנטי.

תיאום גרסאות ושיבוש הליכי משפט

מהחקירה עלה כי וינר וסיבוני תיאמו ביניהם גרסאות בסמוך למועד חקירתם בפרשה. עוד עלה כי מנדלבליט עודכן על ידי אשכנזי על כך שהוא מחזיק בידיו את המסמך, ועל אף שהיה מודע לכך שנפתחה חקירת משטרה בנושא וכי מדובר בראיה הדרושה לחקירה הפלילית, לא דיווח על כך ולא הורה לרמטכ"ל לדווח על כך משך כיממה, וכן כי העביר מידע שקיבל על הפרשה מתוקף תפקידו למעורבים בטרם סיומה.

כמו כן, עלה כי הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי השתהה בדיווח על הימצאות המסמך בידיו לגורמי משטרה או ליועמ"ש, אשר עמדו עמו בקשר בעניין, זאת על אף שידע כי נפתחה חקירת משטרה בנושא.

ממצאי החקירה העלו כי נגד הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירה של הפרת אמונים וכי נגד הפצ"ר דאז אביחי מנדלבליט התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. כמו כן, התגבשה תשתית ראייתית נגד אל"מ במיל' סיבוני ונגד עוזר הרמטכ"ל לשעבר וינר לביצוע עבירה של שיבוש הליכי משפט.

המשטרה בדקה גם חשדות לשיבוש בדיקת מבקר המדינה בהקשר לזיוף המסמך. בנובמבר 2010  הודיע מבקר המדינה דאז, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, על קיומה של בדיקה בנושא זיוף המסמך. מחקירת המשטרה עלה כי לקראת בדיקת המבקר, הנחה עוזר הרמטכ"ל לשעבר, ארז וינר, את אנשי לשכתו למחוק פגישות מלו"ז הרמטכ"ל. ממצאי החקירה העלו כי נגד וינר התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הפרת אמונים.

עוד נבדק החשד למסירת מידע מסווג לעיתונאים. מהחקירה עלה כי הרמטכ"ל אשכנזי מסר לעיתונאים מידע ברמת סיווג "סודי ביותר" ולמעלה מסיווג זה, במסגרת תדרוכי עיתונאים ושיחות רקע, זאת בניגוד להנחיות ראש הממשלה ולפקודות הצבא, ומבלי שיימצא שיקול ענייני מהותי המצדיק את מסירת חלק מהמידע. ממצאי החקירה העלו כי נגד אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה, קרי גילוי ידיעה לאדם שאינו מוסמך לכך.

כמו כן, נבדקו בחקירת המשטרה גם חשדות לשיבוש חקירת הדלפה לעיתונאי ולהשמדת ראיות. בתחילת מרץ 2010 הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את ראש השב"כ דאז, יובל דיסקין, ואת ראש המלמ"ב, אמיר קין, לחקור חשד להדלפת מידע מסווג לעיתונאי. ממצאי חקירת פרשת הרפז העלו כי קין, בהיותו ראש המלמ"ב, עדכן את הרמטכ"ל אשכנזי על הנחיית ראש הממשלה האמורה וזה עדכן בנושא את וינר. בהמשך לכך עולה כי וינר ובניהו סיכמו ביניהם להשמיד ראיה ולתאם עמדות הנוגעות לעניין זה. בנוסף, עלה כי המידע על הנחיית ראש הממשלה האמורה הועבר על ידי בניהו לעיתונאי שלא כדין.

ממצאי החקירה העלו כי נגד עוזר הרמטכ"ל וינר וכנגד דובר צה"ל בניהו התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הפרת אמונים, השמדת ראיות ושיבוש הליכי משפט וכי לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירה פלילית כנגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי וראש המלמ"ב אמיר קין.

עם זאת, סבור ראש אח"מ כי יש מקום לשקול נקיטת צעדים משמעתיים כנגד קין.

החזקת מסמכים מסווגים ללא אישור

במהלך חיפוש שנערך במסגרת החקירה בבתיהם ובמשרדיהם של עוזר הרמטכ"ל לשעבר וינר ושל דובר צה"ל לשעבר בניהו, נתפסו חומרים המסווגים ברמת סיווג "סודי" ולמעלה מסיווג זה, אשר הוחזקו ללא אישור וללא סמכות ולאחר שסיימו את שירותם בצה"ל. חוות דעת הגורמים המקצועיים בצה"ל בנוגע לחומרים שנתפסו קבעה כי חשיפת המידע המצוי בהם יש בה כדי להוות פגיעה ממשית בביטחון המדינה.

ממצאי חקירת המשטרה העלו כי כנגד עוזר הרמטכ"ל וינר וכנגד דובר צה"ל בניהו התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות התרשלות בשמירת ידיעות שהגיעו לידיהם אגב תפקידם וסיכון ביטחון הידיעה.

מהחקירה עלה כי הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, עוזרו וינר, דובר צה"ל לשעבר בניהו, ובועז הרפז עסקו כולם באיסוף חומר שיש בו כדי להטיל דופי בהתנהלות שר הביטחון דאז ברק ואנשי לשכתו, בין היתר באמצעות הפעלת אנשים אחרים, זאת במסגרת היחסים המתוחים ששררו בין לשכת הרמטכ"ל דאז ללשכת שר הביטחון דאז. מצאי החקירה העלו כי ככלל, לא התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות פליליות בהקשר זה. למען הסר ספק, מבהירים במשטרה כי מעבר לכך לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירה פלילית על ידי מי מהמעורבים האחרים שנחקרו באזהרה בפרשה.

ראש האגף לחקירות ולמודיעין אימץ את עמדת ראש יאח"ה בנוגע לכלל ממצאי החקירה.

בתום כשנה של חקירה מקצועית ומקיפה שכללה בחינה יסודית ומעמיקה של חומרים בהיקפים רבים, ציין ראש האגף לחקירות ולמודיעין כי חלק מההתנהלות אמנם אינה חוצה את הרף הפלילי, אך ללא ספק מעלה שאלות ערכיות בדבר עיסוקם זה של אישי ציבור בכירים, לא כל שכן לובשי מדים האמונים על בטחון המדינה, אל מול הנורמות הנהוגות והמצופות מגורמים אלה.

במשטרה מדגישים כי ממצאי החקירה ועמדת ראש האגף לחקירות ולמודיעין מתייחסים לגיבוש תשתית ראייתית. ההחלטה בדבר העמדה לדין, המבוססת על מארג רחב יותר של שיקולים מקצועיים, מצויה בסמכות פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין.

חומר החקירה, ממצאיה ועמדת ראש אח"מ יועברו בימים הקרובים לפרקליטות מחוז תל אביב לעיון וגיבוש המלצות שיועברו להחלטת פרקליט המדינה והיועמ"ש.

יצוין כי צו איסור פרסום בפרשה שניתן על ידי בית משפט השלום בראשון לציון עודנו בתוקף עד יום 8.9.14. הצו אוסר לפרסום גרסאות חשודים, כל פרט ביחס למידע מסווג בתיק החקירה, כל פרט הנוגע לשיחות טלפוניה ושיחות אחרות מוקלטות. בית המשפט התיר לפרסם את שמות החשודים שנחקרו במשטרה ופרטיהם וכן את מועד חקירתם. כמו כן, הותר לפרסם את עיקרי הפרשה והחשדות.

בעקבות ממצאי חקירת המשטרה, דורשת תנועת אומ"ץ מנציב שירות המדינה, משה דיין, להשעות את מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט מתפקידו כמזכיר הממשלה. "על פי התקשי"ר, עובד מדינה שנחקר כחשוד בעבירה פלילית שיש עמה קלון מושעה מעבודתו עד לסיום החקירה", כתב אריה אבנרי, יו"ר הנהלת אומ"ץ במכתב לדיין. "בהתאם לכך, מקבלת דרישתנו משנה תוקף ואנו חוזרים ומבקשים להשעותו לאלתר מתפקידו הממלכתי".  

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה