שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש אישר הצעה למכרז שהגיעה באיחור של 45 דקות בגלל מבצע צוק איתן

חדשות

ביהמ"ש אישר הצעה למכרז שהגיעה באיחור של 45 דקות בגלל מבצע צוק איתן, צילום: צילום: Getty images Israel
ביהמ"ש אישר הצעה למכרז שהגיעה באיחור של 45 דקות בגלל מבצע צוק איתן
12/08/2014, ליאור שדמי שפיצר

 

השליח שהיה בדרכו להניח את ההצעה בתיבת המכרזים קיבל הודעה מהגנים של ילדיו הקוראת לו לאסוף אותם חזרה מאחר שאין בהם ממ"ד כשיר לשימוש. ביהמ"ש קבע כי בנסיבות חריגות אלה, יש להכשיר את הצעתה של התובעת במכרז מבלי שהדבר יהווה תקדים לגבי הליכים אחרים

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי הצעה במכרז שהוגשה באיחור של 45 דקות היא הצעה תקפה שתשתתף במכרז, לאור הנסיבות החריגות של האיחור, שנבעו ממצב החירום ששרר בארץ במהלך מבצע צוק איתן.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

המכרז שפרסמה מפעל הפיס עסק באספקה, התקנה ותחזוקה של מחשבים וציוד היקפי לבתי הספר ברשויות המקומיות. לטענת חברת נס-מטח, אחת המציעות במכרז, היא נתנה לשליח הצעה להגשה לתיבת המכרזים בבית מפעל הפיס, אולם כשהיה כבר סמוך למקום, קיבל השליח הודעה טלפונית מהגננות של ילדיו הקוראת לו לאסוף אותם חזרה הביתה על פי הוראת ראש עיריית פתח תקווה, בה הוא מתגורר.

התובעת הסבירה כי בתקופה שבה היו אזעקות והתקפות טילים על אזור המרכז, החליט ראש עיריית להחמיר את הנחיות פיקוד העורף בכל הנוגע לילדים וקבע כי בגנים שבהם אין ממ"ד כשיר לשימוש, תופסק הפעילות עד להודעה חדשה. עם קבלת ההודעה הטלפונית מהגנים של שני ילדיו, חזר השליח והוציא את הילדים מהגנים, העבירם למקום מוגן ורק אז חזר והגיש את ההצעה לתיבת המכרזים, באיחור של 45 דקות. 

לאור הדחיפות בקבלת ההחלטה במכרז, כדי שניתן יהיה לרכוש מחשבים לבתי הספר ברשויות המקומיות טרם פתיחת שנת הלימודים, התקיים דיון בתביעה בפני השופט התורן יהושע גייפמן.

רוב המציעות האחרות במכרז השאירו את ההחלטה לשיקול דעת בית המשפט, אולם אחת המציעות, חברת מל"מ תים, התנגדה לאשר לתובעת להשתתף וטענה כי תקנות חובת מכרזים אינן משאירות מקום לפרשנות מרחיבה וקובעות כי אין להכשיר איחור, אפילו של דקות ספורות בלבד, וכי הדבר אינו נתון לשיקול דעתה של ועדת המכרזים.

בית המשפט דחה את ההתנגדות וקבע כי מדובר בנסיבות חריגות ביותר, וכי יש להכשיר את ההצעה של התובעת במכרז מבלי שהדבר יהווה תקדים לגבי הליכי מכרז אחרים. "בענייננו, המדובר במצב חירום של מבצע צבאי, כאשר כוחות המילואים מגויסים, אזעקות והתקפות טילים במרכזי האוכלוסין", כתב השופט גייפמן בהחלטתו. "ראש עיריית פ"ת הפעיל את סמכויות החירום והורה על סגירת גני הילדים בהם אין ממ"ד לאחר שהילדים הובאו לגן. הודעה על כך נמסרה לשליח לאחר שהיה בזמן נסיעה כדי למסור את ההצעה לתיבת המכרזים. השליח נשמע להוראות הרשויות במצב חירום, חשש שילדיו הקטינים בסכנה, ונתן עדיפות להוצאת ילדיו מהגנים בהם אין ממ"ד כשיר והעברתם למקום מוגן. נסיבות אלו הן נסיבות חריגות ביותר המאפשרות אישור ההצעה של התובעת כהצעה תקפה במכרז חרף העובדה שהוגשה באיחור של כ- 45 דקות".

השופט ציין עוד כי על פי הפעולות שעשתה התובעת, ההצעה הייתה אמורה להימסר בזמן לתיבת המכרזים אלמלא מצב החירום והנסיבות החריגות ביותר שתוארו, וכי ההצעות טרם נפתחו וטרם הוכרע מי הזוכים. בנסיבות חריגות אלה, קבע השופט, לא ניתן לקבוע כי מי מהמציעים יפגע אם תאושר הצעת התובעת והיא תשתתף במכרז.

 

ת"א 32343-07-14

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:61
קומיט וכל טופס במתנה