שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביה"ד: מסרבת להתגרש? לא תוכלי להשתמש בחשבון הבנק עד שתסכימי לקבל גט

חדשות

ביה"ד:  מסרבת להתגרש? לא תוכלי להשתמש בחשבון הבנק עד שתסכימי לקבל גט, צילום: בית הדין הרבני בתל אביב. צילום: דוברות הנהלת בתי הדין הרבניים
ביה"ד: מסרבת להתגרש? לא תוכלי להשתמש בחשבון הבנק עד שתסכימי לקבל גט
16/06/2014, עו"ד אורי ישראל פז

להרכב של שלושה דיינים בפתח תקווה נמאס מההתעמרות של האישה בבעלה, המסרבת לקבל גט כדי להתיש את הבעל ולזכות בדירת שלושה חדרים, ואלה הטילו עליה סנקציות חריפות של צווי הגבלה שימנעו מבעדה בין השאר להשתמש בחשבון הבנק שלה עד שתסכים לקבל את הגט
בית הדין הרבני בפתח תקווה הטיל הגבלות על אישה שמסרבת לקבל מבעלה גט. הדיינים הרב יגאל לרר‏, הרב מנחם האגר והרב אברהם מאיר שלוש חייבו את האישה לקבל גט מבעלה, עוד בדצמבר 2012 ולאחר למעלה משנתיים של התדיינות, אבל מאז ועד היום האישה מבהירה לבית הדין, שעל אף שגם רצונה בגירושין, היא מסרבת לקבל גט עד להשגת מקצה שיפורים במישור הממוני, להתיש את הבעל כדי לזכות בדירת שלושה חדרים.

לאחר שהאישה הבהירה לבית הדין כי כל עוד לא תקבל את מבוקשה, היא לא תקבל את הגט מבעלה - הדיינים הטילו על האישה צווי הגבלה לפי חוק בתי דין רבניים, וגם הגבילו את חשבון הבנק שלה, למעט סכום מזונות הילדים וקצבת ביטוח לאומי.

עיקר טענת הבעל היא שאשתו אינה יכולה לתפקד כאשה רגילה מפאת רמתה השכלית. בהתאם לכך, גם אינה יכולה לטפל בילדי הצדדים באופן עצמאי וזקוקה לעזרת אמה. הבעל סבל את המצב עד לידתו של הבן השני כאשר מצבה של האישה הלך והחמיר עד שהאישה עזבה את בית הצדדים לבית הוריה.

הבעל ביקש לחייב את אשתו לקבל גט על בסיס בעיה נפשית, והדיינים קבעו כי לכאורה אין זו טענה רלוונטית, שהרי הבעל ובני משפחתו ידעו ממצבה של האישה גם לפני הנישואין, וזו הסיבה ששני הצדדים השתדכו. אך לבסוף הכריעו הדיינים כי מדובר בטענה קבילה משפטית, כי אין להשלים עם המצב של בעיה נפשית לאורך זמן. אם כי הבעל מחל על מום של אשתו, שהרי אף לאחר הנישואין כאשר הבעל כבר עמד על מצבה הנפשי של אשתו, המשיך לחיות עמה חיי אישות.

לאחר דיון הלכתי ארוך, פסקו הדיינים כי מאחר שמזה כארבע שנים שהאישה "מאוסה" על בעלה, ובית הדין התרשם כי הצדדים לא ישובו עוד לחיים משותפים, ביכולתו ההלכתית של הבעל לגרש את אשתו אף בעל-כורחה. כבר למעלה משנה וחצי שהאישה לא נשמעת להחלטות של בית הדין הרבני, עד שכעת הוחלט להטיל עליה הגבלות המונעות ממנה לצאת מהארץ, לקבל או להחזיק דרכון ישראלי, להחזיק ולפעול בחשבון הבנק, עד שתודיע לבית הדין שהיא מסכימה לקיים את פסק הדין ולהתגרש בהתאם.

"הגם אמנם שבכך נמצא כי בית הדין מגביל את מרחב הפעולה של המשיבה", פסקו הדיינים, "אך מאידך גיסא, לא ניתן להתעלם מההגבלה בה נמצא המבקש מזה זמן רב כאשר המשיבה מסרבת לקיים את פסק הדין, ואדרבה המפתח בידה של המשיבה לקיים את פסק הדין ובכך להסיר לאלתר את המגבלה הכובלת אותה".

עם זאת, הדיינים נמנעו מלהשית על האישה קנס על כל יום שהיא מסרבת להתגרש מבעלה, כי לא קבעו כנגדה גט בכפייה, אלא רק חייבו אותה להתגרש.

 

תיק ‏819621/2‏

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:91
קומיט וכל טופס במתנה