שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רכבו של שופט ביהמ"ש המחוזי נסר אבו טהה הוצת הלילה סמוך לביתו בעומר

חדשות

רכבו של שופט ביהמ"ש המחוזי נסר אבו טהה הוצת הלילה סמוך לביתו בעומר, צילום: השופט נסר אבו טהה. צילום: הנהלת בתי המשפט
רכבו של שופט ביהמ"ש המחוזי נסר אבו טהה הוצת הלילה סמוך לביתו בעומר
21/05/2014, עו"ד אורי ישראל פז

על פי אחד מכיווני החקירה, הרקע למעשה הוא תיק שבו דן השופט הבכיר. פורום מחוזות לשכת עוה"ד דורש להשבית מחר לשעה אחת את מערכת המשפט כמחאה על הפגיעה המתמשכת במערכת אכיפת החוק, המשפט והדמוקרטיה

רכבו של שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, נסר אבו טהה, הוצת הלילה (יום ד') סמוך לביתו ביישוב עומר. אחד מכיווני החקירה שנבדקים הוא כי הרקע למעשה הוא תיק בו דן אבו טהה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בעקבות האירוע הנחה מפקד מחוז דרום, ניצב יורם הלוי, להעביר את החקירה ליחידה המרכזית של מרחב נגב, ולתת למקרה עדיפות עליונה. "מדובר במעשה חריג, קיצוני וחמור ביותר", אמר הלוי, "כל פגיעה או איום על אושיות החוק והצדק היא עליית מדרגה חמורה ומסוכנת. נפעל בכל הכלים העומדים ברשותנו לפענוח המקרה".

כלים אפקטיביים לרשויות האכיפה

אבו טהה מונה לשיפוט בשנת 2002 בבית משפט השלום בבאר שבע, וב-2010 קודם לתפקיד סגן נשיא בית משפט השלום בבירת הנגב. מ-2012 הוא מכהן כשופט בבית המשפט המחוזי, והוא הבדואי הראשון בישראל שמכהן כשופט בערכאה זו. בעבר שימש כפרקליט במחלקה הפלילית בפרקליטות מחוז דרום, ועיקר עיסוקו גם כיום הוא בתחום הדין הפלילי.

הצתת רכבו של השופט הבכיר גונתה הבוקר בידי ראשי מערכת המשפט ואכיפת החוק. השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' שוחח עם השופט, גינה את האירוע והבטיח שהמשטרה תעשה כל מאמץ לעצור את המבצעים ולהעמידם לדין. שרת המשפטים, ציפי לבני, שוחחה הבוקר עם השופט אבו טהה. בשיחתם הבהיר השופט המחוזי כי לא ייתן למעשה להרתיע אותו, או את מי מחבריו למקצוע, מפני עשיית דין צדק.

לדברי השרה לבני, "השופט אבו טהה צודק: אני מציעה שאף עבריין לא יחשוב שניתן להרתיע, לאיים או להשפיע על שופט בישראל. החוקים שהגשנו לכנסת במסגרת המאבק בפשיעה המאורגנת יעניקו כלים אפקטיביים לרשויות אכיפת החוק במשימתם להגן על ביטחון האזרחים ועל החוק".

מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, ונשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס שוחחו עם השופט טהה וחיזקו את ידיו. במכתב שהפיץ הבוקר הנשיא גרוניס לכ-650 שופטים ורשמים ברחבי הארץ, נכתב כי "זהו מעשה קיצוני וחמור ביותר ואנו נעשה כל שביכולתנו לעקור כל ניסיון להלך אימים על שופטים בישראל. לבקשתנו, משטרת ישראל נותנת עדיפות עליונה לחקירת האירוע ולבירור מהיר וממצה של העניין. אני מקווה שהתמונה תתבהר בקרוב והאחראים יובאו לדין. כמובן, שננקטו פעולות להבטיח את ביטחונו של השופט. כולנו נוסיף למלא את תפקידנו ללא מורא".

פיגוע טרור נגד הדמוקרטיה

גם לשכת עורכי הדין רואה בחומרה רבה ניסיון של פגיעה בשופט. לדבריו, מדובר בעליית מדרגה נוספת בפשע, שבאה לידי ביטוי בניסיון פגיעה בשופטים בישראל, שתפקידם שמירה והגנה על החוק. ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, יצא בקריאה למפכ"ל המשטרה "להעמיד בראש סדר העדיפויות את החקירה, להתייחס למקרה זה כפיגוע טרור כנגד הדמוקרטיה הישראלית ולהפעיל את כל האמצעים למציאת האשמים, ולמצות עימם את הדין. יש להעביר מסר חד, ברור וחלק של אפס סובלנות כנגד פגיעה בשופטים ואנשי חוק, באשר הם".

פורום מחוזות לשכת עורכי הדין הכולל את חמשת ראשי מחוזות הלשכה, פנה לפני זמן קצר לשרת המשפטים ונשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס בדרישה להשבית מחר לשעה אחת את מערכת המשפט כמחאה על הפגיעה המתמשכת במערכת אכיפת החוק, המשפט והדמוקרטיה בישראל.

יו"ר מחוז תל אביב והמרכז, עו"ד אפי נוה, הוסיף כי "בתקופה האחרונה אנו עדים לפגיעה חמורה וחסרת תקנה במערכת החוק והמשפט במדינת ישראל. אלימות פיזית המופנית כנגד שופטים ועורכי דין מהווה חציית כל הקווים האדומים, ואנו כנציגי שלטון החוק לא יכולים לקבל התנהגות שכזו. אנו קוראים להשבית מחר את מערכת המשפט למשך שעה אחת, בכדי להעביר מסר ברור וחד-משמעי, מדינה דמוקרטית לא תקבל פגיעה במערכת המשפט שלה, המהווה אחת מאבני היסוד במדינה. השבתת המערכת תהווה הבעת תמיכה בנציגי שלטון החוק, עורכי הדין והשופטים הנמצאים בחזית העשייה".

מעצר מנהלי לא ישמש נגד אירגוני הפשע

לאחרונה הוצת גם רכבו של הקאדי מוחמד זבדה מבית הדין השרעי ביפו, עשרה ימים לאחר פיצוץ מכוניתו של פרקליט התובע משפחות פשע. שרת המשפטים כינסה את צמרת המשפט ואכיפת החוק לדיון חירום על האלימות נגד גורמי אכיפת החוק במאבקם בארגוני הפשיעה. על הפרק נדונו יצירת מנגנון לתיאום ארצי של פעולות מול ארגוני פשיעה ושימוש בצווים מנהליים נגד עברייני חוק.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הבהיר מאוחר יותר כי המעצר המינהלי, שהוצע ככלי מלחמה באירגוני הפשיעה, נתפס ככלי חריג ופוגעני שבו נעשה שימוש מעת לעת, בלית ברירה, בעבירות ביטחון בלבד ואין להרחיבו ביחס לעבירות אחרות. וינשטיין אימץ חוות דעת משפטית שהניח בפניו המשנה שלו, עו"ד רז נזרי, לפיה ישנם אמצעים מידתיים והולמים יותר להגנת הציבור מפני פעילות עבריינית.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

"אני מרגיש בטוח ומקרה כזה לא ירתיע אותי מלעשות משפט צדק"

 

וינשטיין לאהרונוביץ: אין להשתמש במעצרים מינהליים נגד ארגוני פשיעה

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:6
קומיט וכל טופס במתנה