שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עלייה של מאות אחוזים בפניות ניצולי שואה לסיוע המשפטי למיצוי זכויותיהם

חדשות

עלייה של מאות אחוזים בפניות ניצולי שואה לסיוע המשפטי למיצוי זכויותיהם, צילום: צילום: Getty images Israel
עלייה של מאות אחוזים בפניות ניצולי שואה לסיוע המשפטי למיצוי זכויותיהם
27/04/2014, ליאור שדמי שפיצר

כניסתו לתוקף של התיקון לחוק הסיוע המשפטי המאפשר סיוע משפטי חינם ללא בדיקת זכאות לניצולי שואה הביאה לגל פניות לסיוע בהתמודדות מול הרשויות. עיקר הפונים היו ילדים בזמן השואה וכעת מתקשים להציג עדויות ולהוכיח את זכאותם להכרה ולזכויות

כ-700 תיקים של ניצולי שואה נפתחו באגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים

בחצי השנה האחרונה, מאז כניסתו לתוקף של התיקון לחוק הסיוע המשפטי שיזמה שרת המשפטים ציפי לבני, המאפשר מתן סיוע משפטי חינם לניצולי שואה, ללא צורך בבדיקת זכאותם הכלכלית. מדובר בעליה משמעותית במאות אחוזים בהיקף התיקים . לפני התיקון לחוק הגיעו לאגף פניות בודדות בלבד מניצולי שואה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

באגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים אומרים שמהפניות ניתן ללמוד על המצוקות והבעיות שאיתן מתמודדים ניצולי השואה המבקשים הכרה וזכויות. חלק מהניצולים מתמודדים עם קושי אמיתי במציאת  מסמכים, אשר יוכיחו כי הם ניצולים הזכאים לקצבה או שיראו כי הנזק הבריאותי נגרם להם כתוצאה מסבלותיהם בתקופת המלחמה. קושי זה הוא שמונע מהם לקבל קצבה מוגדלת או תרופות ועזרים רפואיים. 

מרבית הפונים לאגף הם ניצולים שהיו ילדים בתקופת השואה, ואשר עם חלוף הזמן מתקשים בהצגת עדויות והוכחת טענותיהם ובקשותיהם להכרה וזכויות.

לדברי שרת המשפטים, ציפי לבני, "את מה שעברו ניצולי השואה אין איש יכול למחוק, וחוויה טראומטית זו תלווה אותם למשך שארית חייהם. עלינו מוטלת החובה להפוך את חייהם כאן, בינינו, לחיים הטובים ביותר שניתן. לכן, חשוב לי לעשות כל שביכולתי כדי להקל עליהם בכל תחום ותחום. משרד המשפטים כולו נרתם לסייע במשימה זו. עשינו רבות השנה כדי לסייע לניצולים ככל שניתן, והתוצאות ניכרות בשטח. נמשיך לעשות הכל כדי להפוך את חייהם של הניצולים והניצולות שעוד חיים בקרבנו לטובים ככל שניתן".

המנהלת הכללית של משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, מסרה כי "משרד המשפטים רואה חשיבות רבה, ערכית ומוסרית, בהענקת סיוע משפטי לניצולי שואה. הגידול המשמעותי במספר הפניות של ניצולים מאז נכנס לתוקפו התיקון לחוק המאפשר להם סיוע משפטי בחינם, משקף את הצורך בהמשך הפעילות להסרת חסמים עבורם על מנת לסייע להם למצות את כלל הזכויות המגיעות להם".

לדברי הממונה על האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, עו"ד אייל גלובוס, "סיפוריהם של ניצולי השואה אשר מגיעים לאגף משקפים את ההתמודדות הקשה של הניצולים במימוש הזכויות המשפטיות ואת הצורך בסיוע. מדובר בשירות ייחודי לניצולים אשר כולל לא רק ייצוג משפטי בבתי המשפט שעליו אמון האגף גם בתחומים האחרים ובעשרות אלפי התיקים שבטיפולו, אלא גם במתן ייעוץ ראשוני לניצולים אשר זקוקים להכוונה. זאת בפרט לאור גילם המתקדם ולעיתים אף לאור מצבם הבריאותי הקשה".

התיקון לחוק הוא תוצר של שיתוף פעולה בין האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים והרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר. הסיוע המשפטי מוענק בשני מישורים: האחד, ייעוץ משפטי ראשוני לניצולים בבואם למשרדי הרשות לזכויות ניצולי שואה. השני, ייצוג בבתי המשפט בקשר לזכויות והטבות על פי החוקים הקיימים. במישור זה הבקשות לסיוע הן בעיקר בערעורים על החלטות הרשות לפי הוראות חוק נכי המלחמה בנאצים, חוק נכי רדיפות הנאצים, וחוק ההטבות לניצולי שואה. מאז נכנס התיקון לתוקף התקבלו פניות רבות לסיוע ועד היום פנו גם רבים לייעוץ ראשוני.

בייעוץ משפטי ראשוני הניתן באגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים יכולים ניצולי השואה לקבל ייעוץ ועזרה בהכנת תביעות חדשות. גם היום, עדיין יש ניצולים שלא הגישו תביעות מסיבות שונות. בנוסף, ניתן ייעוץ גם בעניין הזכאות למענקים שנתיים והטבות שונות לניצולים.

עד היום פנו ניצולים בעיקר בבקשות לסיוע בהגשת תביעות חדשות, ואלו שכבר מקבלים קצבאות ביקשו כי יוכרו מחלות נוספות שלהם כקשורות לתקופת השואה, או כי תוכר החמרה במצבם הרפואי. כמו כן, ביקשו הניצולים סיוע בערעורים על החלטות הוועדות הרפואיות.

במישור הייצוג המשפטי בבתי המשפט, הבקשות לסיוע הן בעיקר בערעורים על החלטות הרשות לפי הוראות חוק נכי המלחמה בנאצים, חוק נכי רדיפות הנאצים, וחוק ההטבות לניצולי שואה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:131
קומיט וכל טופס במתנה