שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפרקליטות מערערת על זיכויו של השייח' ראאד סלאח מעבירת הסתה לגזענות

חדשות

הפרקליטות מערערת על זיכויו של השייח' ראאד סלאח מעבירת הסתה לגזענות, צילום: צילום: Getty images Israel
הפרקליטות מערערת על זיכויו של השייח' ראאד סלאח מעבירת הסתה לגזענות
22/04/2014, עו"ד אורי ישראל פז

לדברי הפרקליטות, דבריו של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל על "דם הילדים המתערבב בבצק של הלחם הקדוש" הם התבטאות גזענית מובהקת וחד משמעית כנגד יהודים וחוליית המשך בעלילות הדם האנטישמיות שעליהן קראנו בספרי ההיסטוריה

הפרקליטות מערערת על זיכויו של השייח' ראאד סלאח מעבירה של הסתה לגזענות וכן על קלות העונש של שמונה חודשי מאסר שנגזרו עליו לאחר הרשעתו בעבירה של הסתה לאלימות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בכתב הערעור, שהוגש על דעתו של פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן שהתמחה בעברו כמטפל הבלעדי בעבירות הסתה, טוען עו"ד אורי קורב כי דבריו של השייח' סלאח מתייחסים לדת היהודית ולעלילות הדם, ולא לשום ציבור אחר או כל תופעה היסטורית אחרת. "דברי ההסתה החמורה שיצאו מפיו של המשיב לאורך כל הדרשה מופנים אך ורק כלפי מדינת ישראל והעם היהודי", נטען בערעור. "הם אינם מופנים כלפי נוצרים, צלבנים, בוסנים או כל גורם אחר, כדברי ההסבר התמוהים והבלתי-משכנעים בלשון המעטה, שנתן המשיב לדבריו בעדותו בבית המשפט קמא. לאורך כל הדרשה מסית המשיב אך ורק כנגד מדינת ישראל על מעשי רצח ודיכוי הנעשים כביכול כלפי העם המוסלמי. ברור, וכל הסבר אחר אינו מתקבל על הדעת, כי המשיב ממשיך גם בפסקה זו להפנות אצבע מאשימה כלפי הציבור הישראלי והדת היהודית בדבריו על 'דם הילדים המתערבב בבצק של הלחם הקדוש'."

קריאה לאינתיפאדה

כפי שדווח בפורטל חדשות תקדין, לפני כחצי שנה הרשיע בית משפט השלום בירושלים את השייח' סלאח בעבירה של הסתה לאלימות וזיכה אותו מעבירה של הסתה לגזענות. לפני כחודש דינו נגזר לשמונה חודשי מאסר בפועל ושמונה חודשי מאסר על תנאי.

כתב האישום שהוגש נגדו עסק בדרשה שנשא השייח' סלאח ב-16 בפברואר 2007 בפני מאות מתפללים ומול כלי תקשורת רבים, במסגרת תפילות יום השישי. השייח' סאלח (שהורחק בצו בית משפט מתחומי העיר העתיקה בירושלים) ורבים משומעיו שנמנעה מהם הכניסה להר הבית באותו יום, קיימו תפילה המונית ברח' בן הדייה בשכונת ואדי ג'וז, במהלכה נשא השייח' סלאח דרשה בה הסית לאלימות ולגזענות, אל מול מיקרופונים ומצלמות התקשורת.

דברי השייח' סלאח כללו התבטאויות קשות כנגד השלטון הישראלי וכוחות הביטחון, אשר שיאן בקריאה ברורה לעולם המוסלמי לפתוח באינתיפאדה אלימה לשחרור ירושלים ומסגד אל-אקצא, בגינה הורשע השייח' סלאח בהסתה לאלימות. לאורך כל הדרשה השתמש השייח' סלאח במילה "דם" בהקשרים רבים, כשהוא מייחס לשלטון הישראלי ולכוחות הביטחון ביצוע מעשי טרור ורצח בחפים מפשע.

על שימוש נוסף ב"אלמנט הדם" בדרשת השייח' סלאח ייחסה לו הפרקליטות עבירה של הסתה לגזענות. אך באשר לעבירת הסתה לגזענות קבעה השופטת חנה מרים לומפ כי דבריו אינם בהירים דיים וספק אם היה מודע לטיב המעשה ולאפשרות שדבריו יובילו להסתה לגזענות.

"עלילות הדם לא נעלמו מן העולם"

הפרקליטות טוענת בערעור כי אין כל ספק כי דבריו של השייח' סלאח מתייחסים לדת היהודית ול"עלילות הדם" ולא לשום ציבור אחר או כל תופעה היסטורית אחרת. דברי ההסתה החמורה שיצאו מפיו לאורך כל הדרשה מופנים אך ורק כלפי מדינת ישראל והעם היהודי. ההסבר הדחוק שנתן השייח סלאח בחקירתו הראשית באשר לחברות בהיסטוריה האנושית ואנשי דת שנהגו לאכול ילדים כמצווה דתית מוארות בערעור באור יותר ממתמיה.

לטענת הפרקליטות בערעור, טעתה השופטת לומפ בקביעתה כי השימוש במונח "הבצק של הלחם הקדוש" בדרשתו של השייח סלאח מתייחס אולי ל"לחם הקדוש" לבני הדת הנוצרית, ולא למצות חג הפסח היהודי ולעלילות הדם, שכן בין היתר מעולם לא נשמעה טענה בנוגע לרצח ילדים להכנת "לחם הקודש" הנוצרי. מן המפורסמות היא כי הטענה בדבר רצח ילדים ושימוש בדמם להכנת מזון עלתה אך ורק במסגרת עלילות הדם כלפי יהודים ביחס להכנת מצות חג הפסח.

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט המחוזי בירושלים להרשיע את השייח' סלאח גם בעבירה של הסתה לגזענות. שכן, "מדובר בהתבטאות גזענית מובהקת וחד משמעית כנגד יהודים, שהינה חוליית המשך ב'עלילות הדם' האנטישמיות עליהן קראנו בספרי ההיסטוריה של העם היהודי. מדובר בעלילה ידועה לשמצה שמקורה בשנאת יהודים. עינינו הרואות כי עלילות הדם לא נעלמו מן העולם והן שבות וצצות מדי פעם בפעם לאורך מאות שנים, במקומות שונים בעולם, כולל בעולם המוסלמי, במסגרתם ייחסו ליהודים רצח ילדי גויים לצורך הכנת הבצק למצות הפסח".

יצוין כי אך לפני חג הפסח הורשע השייח' סלאח על שהפריע לשוטר במילוי תפקידו ממניע דתי. השופט אוהד גורדון מבית משפט השלום בירושלים קבע כי למרות שסלאח הבין בטעות שאשתו עומדת לעבור בידוק ביטחוני פולשני במעבר הגבול אלנבי ולכן מחה בפני השוטרים, מדובר בהתרסה כלפי העוסקים באכיפת החוק באצטלה דתית.

לקריאה נוספת, ראו:

 

הפרקליטות שוקלת לערער על קולת העונש שנגזר על השיח' ראאד סלאח

 

הכרעת הדין של ראאד סלאח – הרשעה שהיא זיכוי

 

הרשעה: השיח' ראאד סלאח הפריע לשוטר במילוי תפקידו ממניע דתי

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:146
קומיט וכל טופס במתנה