שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "החלופות למאסר החייבים יביאו עשרות אלפים למעשי יאוש נוסח משה סילמן"

חדשות

"החלופות למאסר החייבים יביאו עשרות אלפים למעשי יאוש נוסח משה סילמן", צילום: צילום אילוסטרציה: istock
"החלופות למאסר החייבים יביאו עשרות אלפים למעשי יאוש נוסח משה סילמן"
22/04/2014, ליאור שדמי שפיצר

עו"ד צבי וישנגרד מתריע מפני הצעדים הדרקוניים שמציע פורום הוצל"פ בלשכת עורכי הדין כחלופה למאסר, שאם יתקבלו יגררו ציבור שלם של ישראלים לחיי עוני חסרי תקווה ויסחטו את המעט שיש להם למחייתם לתאגידי הענק – בנקים, חברות אשראי וחברות הסלולר

החלופות הדרקוניות שהציע פורום ההוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין לשרת המשפטים, בעקבות ביטול האפשרות להטיל עונש מאסר לחייבים בהוצאה לפועל, עלולות לפגוע קשות באזרחים שנקלעו בעל כורחם ובתום לב לחובות כבדים, עד כי ספק אם יעברו את מבחן בג"ץ. כך אומר עו"ד צבי וישנגרד, העוסק בייצוג חייבים מול ההוצאה לפועל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"רוב בעלי החוב בישראל חבים את חובם לתאגידים מסחריים – בנקים, חברות האשראי, חברות תקשורת וסלולר ושאר תאגידי ענק", אומר עו"ד וישנגרד. "המשבר הכלכלי גורר עימו עוד ועוד משפחות שלא מסוגלות לשלם את חובותיהם, אם בשל מחלה, פיטורין או התנהלות כלכלית לא מחושבת, ואת כל אלה, יש מי שמעוניין להפוך לפושעים מוגבלי תנועה, לשלול מהם את יכולת ההשתכרות, לגרור עמם את משפחתם ותלויהם, על מנת להוציא מהם כספים שאין בידם לשלם. חברי פורום ההוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין מייצגים ברובם את אותם זוכים, שיהנו מאוד אם שיני חוקי הגביה יהפכו לחדות יותר".

מרי אזרחי והתאבדות חייבים

"ברשימת הצעדים שפירטו אנשי פורום ההוצל"פ קיים מספר רב של הצעות מעוררות מחלוקת, שאם יתקבלו, עלולות לשנות מן היסוד את צביונה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ומתקדמת ולפגוע קשות בכבוד האדם וחירותו", אומר עו"ד וישנגרד. "מדובר בשורה של הצעות שרבות מהן עלולות להפוך את חייהם של עשרות אלפי ישראלים לחיי סבל חסרי תקווה, ולגרור רבים מהם למעשי ייאוש נוסח משה סילמן". עו"ד וישנגרד מבהיר כי "תספורת אחת שמאשרות הרשויות לאחד הטייקונים שקולה, מבחינה כספית, לכלל הצעדים הדרקוניים שמציעה לשכת עוה"ד להטיל על חייבים. אין מניעה שנקיטה אפילו של מספר צעדים מהמוצעים תגרום בישראל למרי אזרחי ולהתאבדות חייבים, כמו במקרהו המצער של סילמן".

אחת ההצעות הדרקוניות ביותר שמציין הפורום במכתבו לשרת המשפטים, לדברי עו"ד וישנגרד, היא סעיף 11, אשר מציע לאפשר עיקול על חשבונות בנק של קרובי משפחה מדרגה ראשונה של החייבים ובכך למנוע מילוט הון. צעד זה פוגע קשות בצנעת הפרט ועובר על רבים מחוקי הסודיות הבנקאית. "הכללת סעיף שכזה בחוק עלולה לאפשר את חשיפתו של מידע חסוי על משפחות שלמות בידי לא מורשים, ועלול לאפשר סחר בנתונים כלכליים שיש עליהם חיסיון מוחלט בחוקי הבנקאות בכל מדינות העולם המערבי.

אסירים בתשלום

הצעה בעייתית נוספת, לדברי עו"ד וישנגרד, היא האפשרות להשית על חייבים עונש של עבורות לשירות הציבור, בדומה לעבריינים שהורשעו בפלילים. "איזה תועלת תצמח לנושה אם החייב יבצע עבודות שירות? מטרתה היחידה של ההוצאה לפועל היא גביית חובות ולא הפיכתם של החייבים לאסירים בתשלום של המדינה, תוך העבדתם בפרך וללא שכר ראוי. אם יתקבל הדבר בחוק, זה יהפוך ציבור שלם בישראל לעבריינים מורשעים על לא עוול בכפם, תוך בזבוז זמנם ומבלי שהם מסוגלים לשרת את החובות שהם מנסים בכל כוחם לשלם".

הצעה נוספת של פורום ההוצל"פ מבקשת להחליש את מעמדו העדיף של חוב מזונות על פני חובות אחרים, בכך שהקדימות המוחלטת הקיימת לו כיום בחוק תוגבל בחודשיים-שלושה בלבד, ואז יינתן גם לזוכים נוספים ליהנות מהכספים שמשתכר החייב. זאת, לדברי יוזמי ההצעה, כדי למנוע גירושין פיקטיביים שכל מטרתם היא מילוט רכוש בחסות מזונות. לדברי עו"ד וישנגרד, מדובר בסעיף בעל שפה מכובסת, שמתחתיו מסתתרת מציאות מפלצתית. "משמעות הצעד הזה היא מניעת מזונות מקטינים, תוך העברתם לזוכים, שברובם הם תאגידי ענק. "הוראה שכזו עלולה להפיל את חובת קיומם של עשרות אלפי ילדים על מוסדות המדינה, לגרור אותם לתהומות של עוני ונחשלות, ולהרוס למעשה את עתידם", אומר עו"ד וישנגרד.

כליאה והרעבה בחסות המדינה

הצעה אחרת נוגעת לאפשרות לעקל קצבאות ביטוח לאומי מחייבים, הפתוחה כיום רק עבור חוב מזונות. לפי ההצעה, יתאפשר לזוכים לעקל 20% מגובה קצבאות הביטוח הלאומי של חייבים. לדברי עו"ד וישנגרד, מדובר בהצעה מסוכנת, מפני שהביטוח הלאומי משלם תשלומי קיום נמוכים ביותר ומהווה למעשה את רשת הביטחון הסוציאלי הנמוכה ביותר הנתונה לאזרחים במדינת ישראל. "הוראה שתקצץ בתשלומים אותם נותן המל"ל לזכאיו והניתנים להם בדין שוללת מזון מפי רעבים, ועלולה לגרור את העניים ביותר לחטט בפחים ולסבול עוני מנוול. זאת ודאי אינה כוונתו של המחוקק" אומר עו"ד וישנגרד.

בסעיף נוסף מציעים חברי הפורום לאפשר ביצוע עיקולים על מלוא החוב של חייבים, בדומה לתקנה המאפשרת גביית חוב מזונות. לדברי עו"ד וישנגרד, מדובר על הוספת חטא על פשע. "במקום לבטל את התקנה השערורייתית שלפיה ניתן לעקל את כל משכורתו של חייב בתיק מזונות, מבלי להשאיר לו פרוטה שחוקה למחייתו ובמקרים אחרים למשפחתו החדשה שהקים, מוצע כעת לעקל לכל החייבים את כל משכורתם. ממה בדיוק יחיו אותם החייבים? איך ידאגו לזכויותיהם הבסיסיות של ילדיהם הסמוכים על שולחנם?".

עוד מציעים בפורום לאפשר להוצל"פ להטיל מעצר בית על חייבים. לדברי עו"ד וישנגרד, לא ברור כיצד צעד דרקוני שכזה תורם במשהו לגביית  החוב. לדבריו, כאשר תנועתו של אדם מוגבלת לביתו, ספק אם יוכל לפרנס את עצמו, קל וחומר את אשתו וילדיו. מעבר לכך, במעצר בית, איש לא דואג לכלכלתו של העציר, ועל כן, מדובר בכליאה והרעבה בחסות המדינה, בלא משפט. אין ספק שצעד זה נוגד כל היגיון ומידה, מסכם עו"ד וישנגרד.

גם ההצעה להגדיל את סך התשלום החודשי המינימלי ל-500 שקל, פי חמישה מהמוטל היום, היא מקוממת. "משפחות רבות בישראל משיגות בקושי את הצרכים הבסיסיים לקיומן. בשבילן ההבדל בין 100 שקל לחודש, ל-500 שקל מתבטא ברעב ובחסך בתרופות. לא סתם דנים בהוצאה לפועל ביכולתו של החייב לשאת בתשלומים, ואם אין הוא מסוגל לשלם למעלה מ-100 שקל בחודש, מה תועיל תקנה חדשה זו?".

לקריאה נוספת, ראו:

 

משרד המשפטים מציע לשנות את אמצעי הגבייה: מרשם משתמטים במקום מאסר

 

"בהוצאה לפועל יש נושים גדולים וחייבים קטנים. לחייבים גדולים יש הסדרים"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:154
קומיט וכל טופס במתנה