שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ דחה את בקשתו של אצן אולימפי מרצועת עזה להשתתף בתחרות בבית לחם

חדשות

בג"ץ דחה את בקשתו של אצן אולימפי מרצועת עזה להשתתף בתחרות בבית לחם, צילום: צילום: Getty images Israel
בג"ץ דחה את בקשתו של אצן אולימפי מרצועת עזה להשתתף בתחרות בבית לחם
09/04/2014, עו"ד אורי ישראל פז

משרד הביטחון לא אישר לאצן להשתתף במרוץ מרתון באזור בית לחם בטענה שתנועת אנשים בין מדינת ישראל לרצועת עזה, הנחשבת כישות עוינת, מצומצמת למקרים הומניטריים חריגים בלבד. השופטת ברק ארז: "מורכבות המצב היא כמעט מייאשת"

שופטי בג"ץ דחו אתמול את העתירה שהגישה עמותת "גישה" בשם אצן אולימפי מרצועת עזה המבקש לאפשר לו להשתתף במרתון בבית לחם. האצן, נאדר עבד אללה עבד אלראזק מצרי, ביקש להשתתף במרוץ מרתון שצפוי להתקיים ב-11 באפריל 2014 באזור בית לחם. בקשתו להיכנס לשטח ישראל לצורך מעבר לאזור שבו יתקיים המרוץ, נדחתה בהתאם למדיניות המצמצמת בכל הנוגע לכניסתם של תושבי עזה לישראל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, הירשמו לניוזלטר תקדין

 

בעתירה לבג"ץ תקף האצן מעזה את ההחלטה בעניינו וטען לפגיעה בו, כספורטאי מצטיין בתחומו, באיסור להשתתף במרוץ, תוך הצבעה על כך שאין כל מניעה ביטחונית הנוגעת לעותר עצמו בכל הנוגע למעבר מעזה דרך ישראל.

 מדיניות הבידול

 מנגד, אנשי משרד הביטחון הצביעו על כך שלנוכח ההתייחסות לרצועת עזה כישות עוינת, המדיניות הנוהגת בנושא (הידועה כ"מדיניות הבידול") היא מצמצמת ביותר, וכי ההחלטה בעניינו של האצן – אשר אף אינו מקרה הומניטארי – התקבלה על ידי גורמים רמי דרג במערכת הביטחונית. אנשי משרד הביטחון טענו עוד כי המסמך שכותרתו "מדיניות תנועת אנשים בין מדינת ישראל לרצועת עזה" מונה מקרים שבהם יתאפשר מעבר משטחי רצועת עזה לשטחי האזור, ובכלל זאת מקרים הנוגעים לטיפול רפואי דחוף, לביקור של קרוב משפחה החולה במחלה קשה ובאירועים משפחתיים של קרוב מדרגה ראשונה, מקרים אשר כאמור עניינו של העותר אינו נמנה עליהם.

מסמך המדיניות קובע אמנם גם כי מעת לעת תותר כניסת תושבי רצועת עזה לצורך השתתפות באירועים הנערכים בחסות הרשות הפלשתינית, אבל רק בכפוף לאישורו של שר הביטחון. עם זאת, אנשי משרד הביטחון הבהיר לשופטי בג"ץ כי קריטריון זה נוגע לשיקולים מדיניים וליחסי החוץ של מדינת ישראל, תחומים שבו מוקנה להם שיקול דעת רחב שאין מקום להתערב בו.

במהלך הדיון שהתקיים בפני השופטים פרופ' דפנה ברק-ארז, אסתר חיות וניל הנדל, ביקשו השופטים לוודא כי ההחלטה בבקשתו של האצן היא על דעת שר הביטחון עצמו. בהמשך לכך, ולאחר הפסקה בדיון, הודיעה לשופטי בג"ץ עו"ד ערין ספדי-עטילה מהפרקליטות כי העניין הובא בפני שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שאישר את ההחלטה שלא לאפשר לאצן להיכנס לאזור לצורך השתתפות במרוץ.

 תקדים הכדורגלנים

 "בנסיבות אלה אין בידינו לקבל את העתירה", פסקה השופטת ברק-ארז, בהסכמת שאר חברי ההרכב. "שר הביטחון פעל לכאורה בגדרו של שיקול הדעת המסור לו לפי מסמך המדיניות, וכידוע תחום ההתערבות בשיקול דעת זה הוא מצומצם ביותר". מורכבות המצב הנוגע ליציאת אזרחים מרצועת עזה היא "כמעט מייאשת", הזכירה השופטת ברק-ארז את קביעתו בעבר של עמיתה, השופט ד"ר אליקים רובינשטיין (בג"ץ 495/12, פסקה י"ג), והביעה תקווה כי "בעתיד יחול שיפור במצב הביטחוני ויביא בתורו גם להקלה בתחום זה".

שופטי בג"ץ ציינו כי מסמך המדיניות כולל התייחסות גם לקטגוריה של "כניסת כדורגלנים" בהקשר לפעילותה של נבחרת הכדורגל הפלשתינית והנבחרת האולימפית הפלשתינית, כך ש"הדעת נותנת כי אף לשיטת גורמי הביטחון מעבר לצורך פעילות ספורטיבית ראוי להישקל". השופטים המליצו למשרד הביטחון לשקול "האם ניתן להרחיב חריג זה גם לענפי ספורט נוספים באותה רוח, בהתייחס למקרים עתידיים מתאימים. מכל מקום, ככל שהביקורת על ההחלטה מוגבלת להיבט המשפטי – בנסיבות הנוכחיות איננו יכולים להושיט לעותר סעד".

 

בג"ץ  2486/14

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:45
קומיט וכל טופס במתנה