שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גירושין בעשירון העליון: נשות מיליונרים עוסקות בעיצוב פנים כדי לזכות בדירה

חדשות

גירושין בעשירון העליון: נשות מיליונרים עוסקות בעיצוב פנים כדי לזכות בדירה, צילום: צילום: Getty images Israel
גירושין בעשירון העליון: נשות מיליונרים עוסקות בעיצוב פנים כדי לזכות בדירה
23/03/2014, ליאור שדמי שפיצר

עו"ד אבי גפן, המתמחה בסכסוכי גירושין, מזהיר מפני הטרנד שיצרו ביהמ"ש למשפחה, המעניקים לאישה מחצית משווי הדירה שרכש הבעל אם נהגה בנכס מנהג בעלים או אם תרמה לו בדרך כלשהי: "דירה היום היא אקזיט כלכלי, ערכו הסכם ממון"

הפסיקות האחרונות של בתי המשפט למשפחה, הקובעות כי יש לשייך נכסים של הבעל מלפני החתונה לאישה, אחראיות לטרנד חדש בקרב העשירון העליון – השתלמות של נשות מיליונרים וגם של פילגשים במקצועות של עיצוב פנים וקבלנות שיפוצים כדי לתפוס חזקה בדירה. כך אומר עו"ד אבי גפן, המתמחה בניהול סכסוכי גירושין של העשירון העליון.

לדברי עו"ד גפן, בתי המשפט בחנו לעומק את תרומתה של האישה לנכס המגורים שהביא הבעל עם החתונה, וכאשר נמצאה תרומה כזו, אפילו אם אינה משתווה כלל לתרומתו החומרית של הבעל לרכישת הנכס – נקבע כי לאישה יש זכות למחצית משווי הנכס.

בתי המשפט החלו בנוסף לבדוק האם האישה עשתה שימוש בנכס שרכש הבעל כמנהג בעלים. במקרה כזה, פסקו חלק לא מבוטל מהשופטים שהדירה שייכת לאישה במידה שווה, מפני שבני הזוג נהגו בה כרכוש משותף. מהו מנהג בעלים? כל שיפוץ של הבית, שיפוץ השירותים, רכישת מטבח חדש, הרחבה של הנכס או סגירת מרפסת עשויים להיחשב כמנהג בעלים, אם האישה היא שיזמה אותם – גם אם בפועל, המימון לכל הפעולות הללו יצאו מכיסו של הבעל.

מאיפה הכסף לשיפוצים? לא חשוב

לדברי עו"ד אבי גפן, הפסיקות האחרונות בבתי המשפט למשפחה, המעבירות לנשים נכסים שבעבר לא היה כל עוררין על כך שהם שייכים לבעל, גורמות לכך שיותר ויותר בעלים פונים לבית הדין הרבני ומבקשים כי יכריע בנוגע לחלוקת הרכוש. במקביל, רבים מהבעלים שמחזיקים נכסים מלפני החתונה פונים כעת לעורכי דין על מנת שאלה ינסחו הסכמי ממון חדשים, וזאת גם שנים לאחר החתונה, שבהם יירשם כי לאישה לא מגיעות זכויות בנכסים שבבעלות הבעל.

עו"ד גפן מסביר כי תרומתה של אישה לנכס שהביא הבעל יכולה להתבטא בפשטות בהשתתפות בתשלום המשכנתא, וזאת אפילו על ידי עבודה חלקית בשכר נמוך המשתלם אל החשבון המשותף שממנו משולמת המשכנתא. אולם, מפסיקות אחרונות של בתי המשפט לענייני משפחה עולה כי כאשר הבית כולו נקנה על ידי הבעל, וכבר אין צורך במשכנתא על מנת לרוכשו, יכולה האישה בכל זאת לזכות במחצית משוויו, וזאת, בין השאר, בכך שהיא נוהגת בנכס כמנהג בעלים, אם על ידי הרחבתו, ואם על ידי שיפוצו מחדש.

"ברגע שהאישה שיפצה את המטבח, שינתה את העיצוב של הסלון, בחרה קרמיקה לחדר האמבטיה, או פיקחה על כל תוספת בנייה אחרת – היא נחשבת כאילו עשתה בנכס שימוש בעלים ומוכחת כוונת שיתוף בנכס – ובכך הוכיחה שהנכס שייך גם לה", אומר עו"ד גפן. "הדברים מקבלים משנה תוקף, כאשר האישה מוכיחה שהייתה לה הסתמכות כי הדירה משותפת, ועל כן לא נרכשה דירה אחרת בתקופת הנישואין ביחד עם בעלה. כלומר, הובטח לה שהדירה שייכת גם לה, גם אם אינה רשומה על שמה". 

לדברי עו"ד גפן, לאור הפסיקות האחרונות, האישה לא צריכה להוכיח כלל שהכספים לשיפוצים הוצאו מכיסה. כל מה שהיא צריכה להביא בפני בית המשפט למשפחה הן ראיות לשיפוצים שבוצעו בפיקוחה וביוזמתה.

השלכות בועת הנדל"ן

עו"ד גפן מוסיף כי פסיקות שונות העבירו מחצית מהנכס לאישה, גם במקרים בהם הזוגות היו נשואים שנים ספורות בלבד. כמו כן, ניתנו מספר פסקי דין שהעניקו לאישה מחצית מהנכס, גם כאשר התובעת הייתה פילגשו של הגבר ולאו דווקא אשתו החוקית. הדבר יצר לאחרונה מגמה חדשה, שלפיה הבעלים פונים לבתי הדין הרבניים על מנת שיכריעו בנושא הרכוש, ויכרכו את הגט בחלוקת הרכוש בין בני הזוג, מפני שבתי הדין הרבניים אינם משייכים את הדירה לאישה רק בשל העובדה שעשתה בה שימוש בעלים, אלא חורצים דין בעיקר על סמך זהות בעלי הדירה הרשומים בטאבו.

הדרך למנוע את השתלטות של בן זוג על נכס שלא בבעלותו, לדברי עו"ד גפן, היא לחתום על הסכם ממון, גם לאחר החתונה, ולקבוע בהסכם איזה נכס שייך למי מבני הזוג, כך שלא תהיינה אי הבנות כאשר תתפרק החבילה.

לאנשים שעומדים להתחתן ומפחדים לאבד את הבית ממליץ עו"ד גפן להשכיר את הבית שבבעלותם וליהנות על ידי כך מתשלום חודשי של שכר הדירה. בכסף המשתלם להם משכר הדירה, יכולים בני הזוג לשכור דירה או נכס אחר, ובו להתגורר. בצורה כזו לא ניתן לדרוש חלק מנכס שבני הזוג לא מתגוררים בו.

לדברי עו"ד גפן, בשל התנפחות בועת הנדל"ן – הפכו המאבקים על הנכסים למאבקים מרים וארוכים. פעם ניתן היה בקושי להתקיים שנה מהכספים שהיו נותרים ממכירת הדירה. היום מדובר לעיתים באקזיט כלכלי, ועל כן, קיימת חשיבות רבה מאד להגנה על הנכסים עוד לפני שהגירושין קורמים עור וגידים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:116
קומיט וכל טופס במתנה