שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > יו"ר הוועדה לזכויות הילד: "התקשורת מפרה את החוק וממשיכה לפגוע בקטינים"

חדשות

יו"ר הוועדה לזכויות הילד: "התקשורת מפרה את החוק וממשיכה לפגוע בקטינים", צילום: גיא לרר, מגיש התוכנית צינור לילה. צילום: אלדד רפאלי
יו"ר הוועדה לזכויות הילד: "התקשורת מפרה את החוק וממשיכה לפגוע בקטינים"
19/03/2014, ליאור שדמי שפיצר

ח"כ אורלי לוי אבקסיס קראה למצות את הדין עם כלי תקשורת עבריינים בעקבות הריאיון בתוכנית "צינור לילה" עם קטינה בת 7 שעברה פגיעה מינית, ללא ידיעתה ובניגוד להסכמת הוריה. מנחה התוכנית גיא לרר: "הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות. טעינו ואנחנו מתנצלים"

יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, ח"כ אורלי לוי אבקסיס, פנתה אתמול (יום ג') ליועץ המשפטי לממשלה, לשרת המשפטים ולשר התקשורת בעקבות הריאיון הטלפוני עם קטינה בת 7 שעברה פגיעה מינית בתוכנית צינור לילה, בלי ידיעתה ובניגוד להסכמת הוריה. "אמש שודרה בערוץ 10, בתכנית 'צינור לילה', שיחת טלפון עם ילדה כבת 7 ממשפחה מוחלשת, שעברה התעללות מינית בפנימייה בירושלים. שיחה זו נערכה ללא הסכמת ההורים וללא ידיעתה של הקטינה שהשיחה מוקלטת לשידור", כתבה ח"כ לוי אבקסיס. "זו אינה הפעם הראשונה שאנו עדים להפרה בוטה של החוק, האוסר על אדם לפרסם בלי רשות בית המשפט, פרסום בעניינו של קטין.  בעקבות מקרים שגופי התקשורת עברו על החוק ופגעו בקטינים שעברו תקיפה מינית באמצעות ראיון תקשורתי, התרעתי על כך בפני שרת המשפטים בחודש ינואר 2014. גופי התקשורת השונים פועלים מתוך ידיעה ברורה שאין גוף אכיפה וזאת על אף הסנקציה המשפטית והפלילית הקיימת. החוק קיים וצריך לאכוף אותו".

לדברי לוי-אבקסיס, "להתערבות בוטה של התקשורת במקרים של התעללות בקטינים ישנן השלכות חברתיות חמורות, בראש ובראשונה על אותם קטינים שנפגעו כבר פעם אחת מהפוגע, ונפגעים פעם נוספת בעקבות החשיפה התקשורתית, אך גם על משפחתם וסביבתם הקרובה".

הוועדה לזכויות הילד תתכנס ותדון בנושא מיד עם תום פגרת הכנסת, בעוד כחודש וחצי.

תא העיתונאיות מסר בתגובה למקרה כי "קו שחור נחצה אמש בתכנית "צינור לילה" שראיינה ילדה בת 7, קורבן לתקיפה מינית. הילדה שהותקפה על ידי נערים בפנימייה שבה חסתה זקוקה לעזרת הרשויות, לא למיקרופון. ראיון עם קטינים נפגעי עבירה, ללא אישור בית משפט ואפוטרופוסים, איננו רק עבירה אתית אלא עבירה על החוק. אלא שאמש נחצה הקו הזה והילדה רואיינה ללא האישורים האלה לתכנית 'צינור לילה' בערוץ 10. תא העיתונאיות קורא לציבור העיתונאים והעיתונאיות שומרי החוק והאתיקה לא רק להימנע מקיום ראיונות כאלה, אלא לגנות ולהתנער ממי שמבצע אותם. התא גם קורא למנהלי חברות החדשות וערוצי הטלוויזיה שתחת ניהולם מתבצעים ראיונות כאלה לנקוט בכל האמצעים כדי למנוע מהמעשים האלה להישנות".

מנחה התוכנית, גיא לרר, כתב בדף הפייסבוק שלו: "הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות. טעינו. מזה זמן אנחנו מלווים מאבקים של אימהות ברשויות הרווחה ומתארים את הקלות שבלקיחת ילדים מהוריהם (ממצב סוציו אקונומי נמוך על פי רוב). הפעם שמענו על סיפורה הקשה של ילדה, שעל פי החשדות, עברה תקיפה מינית, ואמה מסרבת להחזיר אותה לפנימייה, כפי שדורשות רשויות הרווחה. "מתוך רצון כן לעורר מודעות, שידרנו כמה שניות של שיחה טלפונית עם הילדה, וזאת אחרי שאמה העבירה אליה את מכשיר הטלפון, ולאחר שהאם ידעה שמעבר לקו נמצאת כתבת התוכנית. השיחה היתה רגישה מאוד, מכבדת ובעיקר קצרצרה. למען הסר ספק – בשידור עצמו לא ניתנו כל פרטים מזהים או פרטים מהמקרה עצמו. לא אכנס לפרטים נוספים על מנת שלא לפגוע במאבקה המוצדק של האם. יחד עם זאת, השיחה הזאת לא היתה צריכה להגיע לשידור, גם אם יש הצדקה ציבורית, מוסרית או עניינית, גם אם יש הסכמה של האמא וגם אם העניין משרת מטרה טובה באמת. הבאה לשידור של שיחה כזו היא פשוט לא נכונה. אני מקווה שהמקרה הזה יחדד את זה. כשמערכת תקשורת טועה, וזה קורה לפעמים, חשוב שתשמיע את קולה באופן ברור בלי לטאטא או לגלגל אחריות. זה מה שאני עושה עכשיו: טעינו ואנחנו מתנצלים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:104
קומיט וכל טופס במתנה