שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפרקליטות שוקלת לערער על קולת העונש שנגזר על השיח' ראאד סלאח

חדשות

הפרקליטות שוקלת לערער על קולת העונש שנגזר על השיח' ראאד סלאח , צילום: צילום: Getty images Israel
הפרקליטות שוקלת לערער על קולת העונש שנגזר על השיח' ראאד סלאח
05/03/2014, אנה נודל

מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית נידון ל-8 חודשי מאסר לאחר שהורשע בהסתה לאלימות בנאום שנשא לפני שש שנים, שבו קרא לעולם המוסלמי לפתוח באינתיפאדה

בית משפט השלום בירושלים גזר על השיח ראאד סלאח מחאנגה, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שמונה חודשי מאסר בפועל וכן שמונה חודשי מאסר על תנאי, לאחר שהורשע בעבירה של הסתה לאלימות. 

במסגרת נאום שנתן במהלך תפילת יום שישי לפני כשש שנים קרא סלאח לעולם המוסלמי לפתוח באינתיפאדה. באותו היום הגבילה המשטרה את כניסת המתפללים להר הבית ובית המשפט נתן צו הרחקה שאסר על ראאד סלאח להימצא בתחומי העיר העתיקה. תומכיו התרכזו בשכונת ואדי ג'וז בירושלים, שם הוצבה במה מאולתרת מעליה נשא סלאח את נאומו בפני כאלף אנשים שהגיעו למקום. בין היתר אמר סלאח כי "אנו מבקשים מכל מוסלמי וערבי בהווה האסלאמי והערבי, באם היה שופט או מדען או מפלגה או מוסד ציבורי או פלגים או עמים. אנו חומדים מהם עכשיו, שעכשיו באה חובתם לסייע לעם הפלסטיני. עכשיו באה חובתם להוציא לדרך אינתיפאדה אסלאמית ערביה מהאוקיינוס לאוקיינוס, כתמיכה בירושלים הקדושה ומסגד אל אקצא המבורך".  

השופטת חנה מרים לומפ כתבה בגזר הדין כי העבירה של הסתה לאלימות וטרור הינה עבירה חמורה וכי "לא בכדי קבע המחוקק עונש מאסר מקסימלי של חמש שנות מאסר לצד עבירה זו. מדובר בעבירה מסוג פשע שעמדת המחוקק מלמדת על עוצמת הערך המוגן בעבירה זו".

השופטת ציינה כי מדובר באיש ציבור מוערך ומוכר בקרב האוכלוסייה הערבית וכי הדברים נאמרו מול מאות מתומכיו והועברו באמצעי תקשורת רבים. בית המשפט קבע כי העונש ההולם בנסיבות המקרה הינו בין 3 חודשי מאסר ל-18 חודשי מאסר וגזר על הנאשם 8 חודשי מאסר וכן 8 חודשי מאסר על תנאי.

עוד כתבה השופטת כי "חופש הביטוי הוא זכות יסוד ממעלה ראשונה בשיטת המשטר והמשפט במדינת ישראל בפרט ובמדינות הדמוקרטיות בעולם בכלל. יחד עם זאת, אין משמעות הדבר כי זכות זו היא בלתי מוגבלת, וכי ניתן לנצלה לשם העברת מסרים הפוגעים בערכים חברתיים שחשיבותם אינה נופלת מזו של חופש הביטוי, כגון הזכות לביטחון ולשלמות הגוף, וכן ההגנה על קיומה של מדינת ישראל מפני הקמים עליה ועל אזרחיה".

פרקליטות מחוז ירושלים-פלילי התייחסה לגזר הדין ומסרה כי"מדובר במקרה חמור של הסתה מפי מנהיג פוליטי ודתי בעל השפעה על ציבור רחב מאוד במדינת ישראל שקרא לאלימות. משמעות קריאה זו לאלימות היא גדולה ובעלת פוטנציאל נזק אדיר והיא לא יכולה לחסות תחת חופש הביטוי. חופש הביטוי הוא בעל משמעות מרכזית בדמוקרטיה הישראלית, אך הוא אינו יכול לאפשר התבטאויות שקוראות לביצוע עבירות אלימות נגד כוחות הביטחון ומדינת ישראל. ביהמ"ש קיבל את עמדתנו באשר לרכיב הענישה הראוי במקרה זה והטיל על הנאשם עונש של מאסר בפועל. הפרקליטות שוקלת לערער באשר לאורכו של המאסר".

 

ת"פ 5425-08

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הכרעת הדין של ראאד סלאח – הרשעה שהיא זיכוי

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:251
קומיט וכל טופס במתנה