שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שרת המשפטים תוסמך למנות שופט שפרש לקדנציה נוספת בת ארבע שנים

חדשות

שרת המשפטים תוסמך למנות שופט שפרש לקדנציה נוספת בת ארבע שנים, צילום: מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר. צילום: באדיבות דוברות בתי המשפט
שרת המשפטים תוסמך למנות שופט שפרש לקדנציה נוספת בת ארבע שנים
12/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

כך אושר לקריאה שנייה ושלישית בישיבת ועדת החוקה שנערכה היום. שכרו של שופט עמית ישולם במתכונת ייחודית ולא כשכר חודשי כפי ששולם לשופט בתקופת כהונתו. במקביל, בוטלה האפשרות למנות שופט בקצבה. מנהל בתי המשפט, השופט מיכה שפיצר: בממוצע פורשים מהמערכת כ-10 שופטים בשנה. 13 שופטים עמיתים פסקו ב-19 אלף תיקים

 

חוק עוקף חוק הקדנציות? ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שהוגשה מטעם ממשלת נתניהו. על-פי ההצעה, שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון יוסמך למנות שופט שפרש מכהונתו, כשופט עמית. שופט עמית ימונה לתקופת כהונה אחת בת ארבע שנים . הוועדה למינוי שופטים, תוכל להאריך את כהונתו בשנתיים נוספות בלבד. לא יהיה ניתן למנות שופט שגילו עולה על 75.

שכרו של שופט עמית ישולם במתכונת ייחודית ולא כשכר חודשי כפי ששולם לשופט בתקופת כהונתו. חבר הוועדה למינוי שופטים, יוכל להגיש הסתייגות למינוי. ההסתייגות תובא לדיון ולהצבעה בוועדה.

מספר השופטים שיתאפשר למנותם לשופט עמית, יוגבל ל-15% מסך השופטים המכהנים באותה ערכאה. המינוי יתאפשר בבתי משפט השלום, ובכללם בתי משפט לתביעות קטנות ובבית משפט לעניינים מקומיים, בית המשפט המחוזי ובבתי הדין האזוריים לעבודה.

מינוי זהה יתאפשר גם בבתי הדין הרבניים האזוריים. שרת המשפטים בהסכמת נשיא בית הדין הרבני הגדול, יוסמכו למנות דיין עמית, בתנאים זהים לתנאי מינוי והעסקת שופט עמית.

 

13 שופטים עמיתים שפסקו ב-19 אלף תיקים

במקביל לקביעת הסדר שופט עמית, הוחלט לבטל את האפשרות למנות שופט בקצבה. שופט בקצבה לעניינים מסוימים מונה בבתי משפט לתביעות קטנות, בתי משפט לעניינים מקומיים ולפי חוק עזרה משפטית בין מדינות. במינוי שופט בקצבה לא נקבעה מגבלת גיל, והוראות מינויו קבעו הסדר שונה לחלוטין.

מנהל בתי המשפט, השופט בדימוס מיכה שפיצר, אמר בדיון שהרעיון נועד כדי לנצל את הידע והניסיון של שופטים טובים וותיקים. לדבריו, במדינות שונות ברחבי העולם ממנים שופטים שפרשו. שפיצר אמר כי בממוצע פורשים כ-10 שופטים בשנה. לדבריו, "אין לנו כל כך הרבה קופצים על התפקיד, ואנו לא מצליחים למלא את התקן".

נציגת הנהלת בתי המשפט מסרה לוועדה כי על סמך הוראת השעה שהייתה בתוקף עד שנת 2010, מונו 13 שופטים לתפקיד שופט עמית. השופטים הללו דנו ופסקו בכ-19 אלף תיקים.

חבר הכנסת לשעבר, יוסי פריצקי, התנגד להצעה בטענה כי אופן המינוי פוגע פגיעה חמורה בעצמאות הרשות השופטת. לדבריו, "שופט ביושבו על כס השיפוט, ישקול בפסקיו את האפשרות שאולי הוא יזדקק בבוא היום לפוליטיקאים, שיאריכו את כהונתו". פריצקי ביקש מחברי הוועדה, "אל תביאו שופטים מכהנים בפני גוף פוליטי, כדי להמשיך את כהונתם".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, ביקש מהנהלת בתי המשפט לקחת בחשבון את דבריו של פריצקי, בשעה שהם שוקלים את מינויים של שופטים לבתי הדין לעבודה. לדבריו, יש טעם בדבריו במינוי שופט לבית הדין לעבודה.

הצעת החוק אושרה היום, כאמור, בוועדת החוקה להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:206
קומיט וכל טופס במתנה