שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הישיבות לבג"ץ: בטל ההחלטה על עצירת התקציבים עבור תלמידים שלא גויסו

חדשות

הישיבות לבג"ץ: בטל ההחלטה על עצירת התקציבים עבור תלמידים שלא גויסו, צילום: דיון בוועדה לשוויון בנטל בראשות איילת שקד, 10.2.14. צילום: דוברות הכנסת
הישיבות לבג"ץ: בטל ההחלטה על עצירת התקציבים עבור תלמידים שלא גויסו
10/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בצעד נדיר מאחדות הישיבות הציוניות וישיבות ההסדר ידיים עם הישיבות החרדיות ועותרות לבג"ץ בדרישה לביטול ההחלטה לעצור את תקציבן עד לצירופן כמשיבים לעתירה ודיון בה מחדש. עו"ד בצלאל סמוטריץ': "קולם של הנפגעים מהחלטת השופטים לא נשמע והנתונים וההשלכות של הצעד הזה לא היו בידי השופטים כשקיבלו החלטה. מדובר בניגוד מוחלט לכל ההלכות ובניגוד לכל אמת מידה של צדק"

 

האם הרכב נרחב של שמונה שופטי בג"ץ (רוב) יחזור בו מהחלטתו הדרמטית והשערורייתית להפסיק את התקצוב של בני הישיבות? איגוד הישיבות הגבוהות הציוניות, איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים ואיגוד ישיבות ההסדר בישראל טוענים כי על בג"ץ לעיין מחדש בהחלטתו מהשבוע שעבר שבמסגרתה הורה למדינה לעצור את העברת התקציב למוסדות התורניים ביחס לתלמידים ילידי השנתונים 1994, 1995 וחציו של שנתון 1996.

הישיבות מבקשות מבג"ץ לבטל את ההחלטה, וכספי התמיכות לחודש פברואר 2014 שעוכבו בשלה, יועברו למוסדות החינוך, וכי אז הם יצורפו כמשיבים לעתירה, יקבלו את העתירות ויוכלו להגיב עליהן ורק אז יערך דיון בעתירה מחדש כאשר גם טיעוניהם ישמעו.

מהעתירה עולה כי מההחלטה נפגעו קשה גם ישיבות שרוב תלמידיהן מתגייסים לשירות קרבי בצה"ל, כך הישיבות הגבוהות הציוניות וכך ישיבות ההסדר וזאת לצד הפגיעה בישיבות החרדיות. 

העותרים טוענים כי למרות שהחלטת בג"צ מתייחסת רק לשנתונים מסוימים, היא  הביאה בפועל לעצירה מיידית ומוחלטת של כלל תקציבי הישיבות, וזאת למשך זמן לא ידוע ועד שהמשיבים יערכו את ההבחנה בין השנתונים השונים, יעדכנו את הרשימות במערכות המחשבים ועוד תהליכים בירוקרטיים שעשויים לקחת מספר שבועות.

 

אולטימטום מלחיץ ומזיק

עוד טוען עו"ד סמוטריץ' כי הצו ניתן בשל מחדלי הכנסת והממשלה ולתלמידי הישיבות אין כיום אפשרות לדחות את גיוסם באופן חוקי. "כיצד ניתן, אם כן, להלין עליהם ולהעניש אותם על דבר שאין באפשרותם לעשות?! איזה היגיון יש בהענשת הישיבות ותלמידיהן בשל מחדלי הכנסת והממשלה?!", הוא מוסיף.

בעתירתם מלינים העותרים על התערבות בית המשפט בהליכי החקיקה וטוענים כי החוק אותו מקדמת הכנסת בחודשים האחרונים, משלב יחדיו פרטים רבים ונושאים רגישים ומלינים מדוע לא מאפשרים השופטים לכנסת וליתר הגורמים המעורבים בחקיקה לטפל בסוגיה באותה זהירות אחראית שבה מטפל בית המשפט בסוגיות רגישות?

החלטת בית המשפט לשלול את התקציב לאלתר הופכת את הישיבות לבני ערובה, ושמות אקדח לרקתה של הכנסת, "אולטימטום מלחיץ ומזיק שכבר הלהיט את הרוחות ופגע במאמצי החקיקה ובגיבוש העדין והאחראי של ההסכמות הנדרשות לשם כך".

עוה"ד סמוטריץ' הוסיף כי הישיבות "על מאות המוסדות ואלפי התלמידים המאוגדים באמצעותם ואשר ההחלטה פוגעת בהם באופן ישיר וקשה – לא צורפו כצד להליך ולא נשמעו לפני שהתקבלה החלטה, למרות שלא הייתה כל מניעה מצד העותרים, המשיבים ובית המשפט לעשות זאת".

לקריאה נוספת, ראו:

 

פנייה לחברי הכנסת: בג"ץ פועל לייצר לחץ פסול על המערכת הפוליטית

 

בג"ץ 6101/12

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:84
קומיט וכל טופס במתנה