שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > וינשטיין לעיריית תל אביב: הקמת אוהלי מחאה בהיתר כללי ולא פרטני מראש

חדשות

וינשטיין לעיריית תל אביב: הקמת אוהלי מחאה בהיתר כללי ולא פרטני מראש, צילום: היועץ יהודה וינשטיין
וינשטיין לעיריית תל אביב: הקמת אוהלי מחאה בהיתר כללי ולא פרטני מראש
09/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הודיע לבית המשפט העליון כי בעוד שהעירייה מוסמכת כדין להתנות הצבתם של אוהלי מחאה, בקבלת היתר מהרשויות המוסמכות, הרי שנוכח חשיבות חופש הביטוי והזכות להפגין – יש להקל ככל שניתן במתן ההיתרים

מתייצב לימין המחאה החברתית: היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, התייצב בערעור המתנהל בבית המשפט העליון, אשר עוסק בעתירת האגודה לזכויות האזרח כנגד מדיניות עיריית תל אביב-יפו לפיה יש להתנות הקמת אוהלי מחאה בהיתר מראש ולפנות לאלתר כל אוהל שהוקם ללא אישור.

עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה היא שיש מקום ליצירת מסלול מיוחד להקמת אוהלי מחאה, שלא תהיה כרוכה בעמידה בחובת קבלת היתר פרטני מראש, אלא תהיה מעוגנת בהיתר כללי, ובלבד שתינתן לעירייה הודעה מראש על הקמת האוהל, על מיקומו ועל פרק הזמן בו יוצב.

היועץ המשפטי לממשלה מציין, בעמדה שהוגשה באמצעות עו"ד דנה בריסקמן מפרקליטות המדינה, כי בעוד שהעירייה מוסמכת כדין להתנות הצבתם של אוהלי מחאה, בקבלת היתר מהרשויות המוסמכות, הרי שנוכח חשיבות חופש הביטוי והזכות להפגין, יש להקל ככל שניתן במתן ההיתרים. בהקשר זה מציין היועץ כי ראוי להבחין בין מקרים שונים של הצבת אוהלים שאינם מחייבים בהכרח התייחסות זהה. כך למשל, אין דין הקמת "מאהל מחאה" והפעלתו למשך זמן ממושך, באופן הפוגע בצורה קשה באינטרסים ציבוריים, כדין הצבתו של "אוהל מחאה", לפרק זמן קצר, ובאופן שאינו פוגע פגיעה של ממש באינטרס הציבורי; וכך, אין דין הקמת אוהל באמצעו של רחוב כדין הקמתו בפארק רחב ידיים.

בדרך זאת ניתן משקל לחשיבות חופש הביטוי וחירות ההפגנה מחד, תוך מניעת פגיעה באינטרס הציבורי מאידך. האיזון שבין זכויות אלו, לבין האינטרס הציבורי, מן הראוי שיביא לכך כי יידרש היתר פרטני רק לגבי הצבת אוהלי מחאה הפוגעים באופן ממשי באינטרס הציבורי. חובת ההודעה מראש תאפשר לעירייה לקיים בקרה ולהימנע ממצבים בהם אוהלי מחאה הופכים למכשול ולמטרדים לציבור הרחב, אולם תמנע את המצב בו נדרשת קבלת היתר פוזיטיבי פרטני לפעילות מחאה שאינה פוגעת בציבור.

הדיון הקרוב בעתירה קבוע ליום 26.2.14.

 

עע"מ 8408/12

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:20
קומיט וכל טופס במתנה