שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > באתם להירשם כנשואים? תוכלו גם לחתום בפני הרב על הסכם קדם נישואין

חדשות

באתם להירשם כנשואים? תוכלו גם לחתום בפני הרב על הסכם קדם נישואין , צילום: צילום: ג'ייסון האצ'נס
באתם להירשם כנשואים? תוכלו גם לחתום בפני הרב על הסכם קדם נישואין
06/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

תזכיר חוק ממשלתי נועד למגר את תופעת סרבנות גט: הסכם קדם הנישואין שיוכל הזוג הנרשם לנישואין לחתום עליו בטרם עת, יקבע כי בן זוג שאינו מוכן לכבד את זכות היסוד של בת זוגו לאוטונומיה, ולכבול אותה לרצונותיו ולהישאר במסגרת נישואין בכפייה – ישלם מזונות מכוח ההסכם. השרה לבני: "ההסכם הוא בין אוהבים המבטיח כי גם אם יפסיקו לאהוב, לא יהפכו לאויבים"

 

שרת המשפטים, ציפי לבני, פרסמה תזכיר חוק ממשלתי לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום), שנועד לפתור את בעיית סרבנות הגט והימשכות ההליכים בפני בתי הדין הרבניים באמצעות הסכם קדם נישואין.

במדינת ישראל מתקיימת היום מציאות קשה, בה מוצאים אלפי בני זוג את עצמם במצב של עגינות, על אף שברור שאפסו הסיכויים שנישואיהם ישוקמו. בני הזוג המעגנים דורשים לא אחת מבני או מבנות הזוג טובת הנאה תמורת הסכמתם להתיר את הנישואין, לרבות ויתור על זכויות שמוקנות לו כדין. במצב זה מוצאת לא אחת האישה את עצמה במצב של מלכוד משפטי בו היא מעוכבת גט בבתי הדין הרבניים ונאלצת, לצורך קבלת הגט, לוותר במסגרת הסכם הגירושין ויתורים מפליגים על זכויות המגיעות לה מכוח הדין האזרחי.

לפי החוק המוצע, רושם הנישואין יציע לבני זוג לחתום על הסכם קדם נישואין, בנוסח שיקבע שר המשפטים או בנוסח שבני הזוג יסכימו עליו, לאחר שנועצו במומחה בדין הדתי.

הסכם קדם הנישואין שמוצע להסדירו בחוק הונהג על ידי רבנים גדולים בתורה בארץ ובעולם זה שנים. ההסכם נערך על ידי בני הזוג לפני הקידושין, ובו הם מסכימים שאם במהלך הנישואין יודיע אחד מהם לבן זוגו על רצונו להיפרד, ומשחלפה תקופה שנקבעה בהסכם והם לא הגיעו להסכמה להמשיך בנישואין, ישלם בן הזוג שמאלץ את בת זוגו להישאר נשוי לו יהיה חייב במזונות בסכום שנקבע בהסכם כל עוד הנישואין נמשכים.

הסכם קדם הנישואין קובע שבן זוג שאינו מוכן לכבד את זכות היסוד של בת זוגו לאוטונומיה, ולכבול אותה לרצונותיו ולהישאר במסגרת נישואין בכפייה ישלם מזונות מכוח ההסכם.

עם זאת, החוק מעניק לבן זוג שמבקש להמשיך את מסגרת הנישואים, תקופה של חצי שנה או תקופה ארוכה מזו בהסכמת בת זוגו, להידבר עם בת זוגו כדי להגיע להסכמות באמצעות יחידת הסיוע בבית המשפט למשפחה או בהליך גישור.

"המצב הנוכחי, בו נשים עלולות למצוא עצמן מוחזקות בשבי בעליהן ומוותרות על זכויות המגיעות להן רק על-מנת להשתחרר מעול הנישואין – מצב שלצערי איננו תיאורטי, אלא קורה ליותר מדי נשים – הוא מצב שלא יכול להימשך במדינה דמוקרטית", הצהירה שרת המשפטים, ציפי לבני. "חוק זה יתקן את העיוות, ויבטיח שחוקי היהדות לא יקבלו פרשנות צרה ומחמירה ולא ינוצלו לרעה ולא יפגעו בנשים. הסכם בין אוהבים המבטיח כי גם אם יפסיקו לאהוב, לא יהפכו לאויבים. פתרון נכון, הוגן וראוי במדינה יהודית ודמוקרטית".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:119
קומיט וכל טופס במתנה