שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תזכיר חוק: עבירות גזענות וזנות ידונו בפני שופט יחיד ולא בהרכב תלתא

חדשות

תזכיר חוק: עבירות גזענות וזנות ידונו בפני שופט יחיד ולא בהרכב תלתא, צילום: שרת המשפטים ציפי לבני. צילום: Tamar Matsafi
תזכיר חוק: עבירות גזענות וזנות ידונו בפני שופט יחיד ולא בהרכב תלתא
05/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

עבירות מסוימות, שנדונות כיום בבית המשפט המחוזי בפני הרכב של שלושה שופטים, יועברו לדיון בפני דן יחיד, אלא אם בית המשפט יקבע אחרת במקרים מסוימים. כך מציעה שרת המשפטים ציפי לבני בתזכיר חוק חדש, בעקבות המלצות הוועדה בראשות השופטת מרים נאור

על דעת שרת המשפטים, ציפי לבני, הפיצה היום מחלקת ייעוץ וחקיקה (פלילי) במשרד המשפטים תזכיר חוק בתי המשפט [נוסח משולב] (תיקון התוספת הראשונה), התשע"ד-2013, בו מוצע כי עבירות מסוימות, אשר נדונות כיום בבית המשפט המחוזי בפני הרכב של שלושה שופטים, יועברו לדיון בפני דן יחיד, אלא אם בית המשפט יקבע אחרת במקרים מסוימים.

העבירות המוצעות הן סעיף 144ו(א) לחוק העונשין שעניינו עבירת עבירה מתוך מניע של גזענות או של עוינות כלפי ציבור; סעיף 203 לחוק העונשין שעניינו הבאת אדם לידי מעשה זנות או לידי עיסוק בזנות בנסיבות מחמירות, וכן סעיף 376ב לחוק העונשין שעניינו עבירה של גרימה לעזיבת המדינה לשם זנות או עבדות.

הוועדה המייעצת לעניין סדר דין פלילי וראיות בראשה עמדה באותה עת שופטת בית המשפט העליון, כתוארה דאז, מרים נאור, מיפתה את העבירות אשר נדונו בבית המשפט המחוזי בפני הרכב של שלושה שופטים, ובחנה את האפשרות לצמצם את המקרים בהם קיימת חובה לדיון בפני הרכב תלתא. הוועדה איתרה עבירות שדיון בהן בפני דן יחיד לא יגרע מהיכולת להגיע לחקר האמת ולא יגרע מזכותו של הנאשם להליך הוגן, תוך שאיפה להגיע לאיזון הראוי בין קידום היעילות של מערך השפיטה לבין מניעת פגיעה בצדק.

בעקבות המלצות אלה, תוקנה בשנת 2010 התוספת הראשונה לחוק בתי המשפט. כעת מוצע תיקון נוסף, המבוסס על אמות המידה שנקבעו על ידי הוועדה.

יצוין כי במקרים מורכבים או חמורים במיוחד הצדדים יוכלו לבקש מנשיא בית המשפט המחוזי או סגנו להורות על העברת התיק בעבירה כאמור לדיון לפני שלושה שופטים.

ככל שמדובר בעבירות הזנות (לפי סעיפים 203 ו-376ב לחוק העונשין), התיקון המוצע נועד גם לקדם קוהרנטיות בחקיקה, שכן העבירה של סחר בבני אדם למטרת זנות (לפי סעיף 377א(א)(5) לחוק העונשין) – שהיא חמורה יותר מעבירות אלו – כבר נדונה כיום בפני דן יחיד.

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:180
קומיט וכל טופס במתנה