שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דרמה במשפט של דפני ליף: היועץ וינשטיין ישקול להפסיק את העמדתה לדין

חדשות

דרמה במשפט של דפני ליף: היועץ וינשטיין ישקול להפסיק את העמדתה לדין, צילום: דפני ליף נעצרת במחאה החברתית בקיץ 2012
דרמה במשפט של דפני ליף: היועץ וינשטיין ישקול להפסיק את העמדתה לדין
02/02/2014, אנה נודל

האם היועמ"ש יהודה וינשטיין ופרקליט המדינה שי ניצן יגנזו את כתב האישום שהוגש נגד דפני ליף, מחשש לחשיפת המזימה לסיכול המחאה החברתית בקיץ 2012? ראשי המערכת האמונים על אכיפת החוק ייכנסו השבוע דיון חריג בעניינה של ליף, וסנגורי שאר הנאשמים בעבירות של התפרעות אלימה בשדרות רוטשילד בתל אביב דורשים שימוע גם בעניינם והקמת ועדת חקירה ממלכתית

בעקבות פניות שונות שהגיעו ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בכוונתו לקיים השבוע דיון חריג בהליך הפלילי המתנהל כיום נגד דפני ליף, ממנהיגות המחאה החברתית, בבית משפט השלום בתל אביב בפני השופט שמאי בקר.

כתב האישום נגד ליף הוגש על ידי התביעה המשטרתית בעקבות האירועים בהפגנה שהתקיימה בשדרות רוטשילד ב-22 ביוני 2012. באותו היום הגיעו למקום מאות מפגינים בלי שקיבלו רישיון מהמשטרה להפגין. חלק מהמפגינים הציבו אוהלים, כמו במחאת האוהלים של שנת 2011. פקחי העירייה ושוטרים ביקשו מהמפגינים לפנות את האוהלים שהוצבו במקום. אך לפי כתב האישום, מפגינים רבים תקפו את השוטרים ואת הפקחים, זרקו עליהם בקבוקים וחפצים שונים, וסירבו להוראות השוטרים לפנות את המקום.

מזימה לסיכול חידוש המחאה החברתית

יצוין כי ליף איננה הנאשמת היחידה בפרשה. ישנם עוד פעילים ופעילות הנאשמים כעת, ושעדיין לא חזר בו היועץ וינשטיין מהעמדתם לדין. כך, בין היתר מואשמים: איל גיל, יורם כהן, משה מנקין, ברק סגל, לירון אחדות, גלעד ליברמן, טל לוי, הראל מיידני, איליאן מרשהק, משה כהן ואחרים. כתב האישום שהוגש נגד ליף פוצל על ידי מזכירות בית המשפט והתביעה המשטרתית.

בכינוס של הפורום הפלילי בלשכת עורכי הדין, שנערך במאי 2013, הודה היועמ"ש וינשטיין כי קיבל הוראות לסיכול ההפגנות ואף התחייב לבחון את התיק כולו לעומק, ולאחר הבחינה כאמור נראה שבכוונת רשויות האכיפה לחזור בהם בכדי שלא תיחשף המזימה לסכל את חידוש המחאה החברתית.

לדברי עו"ד אסף אבן-חן, המייצג חלק מהנאשמים על השתתפותם במחאה החברתית ביחד עם עו"ד אביגדור פלדמן, היועץ וינשטיין חושש מפני חשיפת המזימה הגדולה לסיכול המחאה בקיץ 2012. "זה מה שחוששים כעת כי ייחשף בבית המשפט", הוא מסביר בשיחה עם פורטל חדשות 'תקדין'. "למעשה, מחפשים סולם לרדת מהעץ, לקראת הבאות. בחודש הבא תחל פרשת התביעה בתיק 'ליל הבנקים', שם גם כן צפויה להיחשף המזימה הגדולה מצד המדינה כלפי הפעילים והפעילות החברתיים".

לדברי עוה"ד אבן-חן, החזרה מהאישומים צריכה להיות רוחבית – כלפי כל הנאשמים והנאשמות שנותרו. הוא אף קורא להקמת ועדת חקירה שתחקור את הסמכויות של העמדה לדין של הגורמים במשטרה המעורבים בפרשה, ותגבה עדויות מכל שורת הגורמים בממשלה.

סנגורי הנאשמים מבקשים "זכות שימוע מהיועץ וינשטיין למען כל הפעילים והפעילות, וכן חקירות חיצוניות, הן של כל שורת הפיקוד במשטרה והן של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שתלונות נגדו כבר הונחו מזמן על שולחן הפרקליט הקודם והנוכחי, עוה"ד שי ניצן. בתיק זה מתבקש, ככל שיוסרו האישומים ויהיו זיכויים של כל הפעילים והפעילות שעדיין מתנהלים נגדם משפטים, הקמת ועדת חקירה חיצונית. זאת נאמר מן היום הראשון".

מעצר מתוקשר שנועד לשתק את חופש ההפגנה

כזכור, בכתב האישום נכתב כי "המפגינים הפרו את שלום הציבור באופן שיש בו כדי להטיל אימה על הציבור ובכך השתתפו בהתפרעות". במסגרת כתב האישום נטען כי דפני ליף הובילה את ההתפרעות ועודדה את המפגינים במעשיהם נגד השוטרים והפקחים.

"שוטרי יס"מ הבחינו בנאשמת כשהיא דוחפת שוטר, הודיעו לה שהיא עצורה והובילוה לניידת המשטרה", נטען בכתב האישום. "משהבחינו מפגינים אחרים שהנאשמת מובלת לניידת, החלו להשתולל, קפצו על השוטרים ואחד המפגינים אף תקף שוטר באגרופים לפניו. הנאשמת הצטרפה למפגינים, החלה להתנגד למעצרה בכך שהתיישבה על הרצפה באופן המקשה על השוטרים את הובלתה, בעוד חלק מהמפגינים התיישבו עליה וניסו למשוך אותה מהשוטרים בידיה בכוח, וזאת תוך מתן מכות לשוטרים ובכוונה למנוע את המעצר ולהכשיל את השוטרים במילוי תפקידם".

לדפני ליף מיוחסות עבירות של הפרעה לשוטר והתפרעות אלימה. בתביעה המשטרתית הציעו לליף הסדר, במסגרתו היא תבצע עבודות שירות ותמנע מהרשעה, אבל ליף סירבה להסדר וביקשה לנהל את משפטה. ההליך עורר גל של ביקורת נגד התביעה המשטרתית, שכן מדובר בניסיון לצמצם את חופש הביטוי והזכות להפגנה.

בשבוע שעבר החל שלב ההוכחות בתיק ומחר (יום ב') אמורה להסתיים פרשת התביעה. במהלך המשפט, התביעה הגישה את סרטון ההתפרעות – אלא שדפני ליף לא נראתה בסרטון. עורכי הדין הגישו סרטון נוסף – אך גם בו דפני ליף לא הופיעה, עד שהשופט בקר הביע תמיהה מבודחת.

יד נעלמה?

ומה דפני ליף חושבת כיום על כל הפארסה המשפטית בעניינה? ליף משליכה מהמקרה שלה על כל התנהלות מערכת אכיפת החוק בישראל, ומחוץ לאולמות בית המשפט אמרה בשבוע שעבר כי "מצד אחד, אני יושבת בדיון ויודעת איזה פער יש בין מה שהיה באמת לבין מה שנאמר על ידי העדים, ומצד אחר אני מבינה עד כמה מדובר פה בעניין מערכתי. זה משהו שידעתי אותו גם לפני כן, אבל זה דבר אחד להרגיש אותו ולקוות שחלק מזה הוא אצלך בראש, ודבר אחר שלאט-לאט נתפשת מול העיניים ההבנה שזה מערכתי ושיש פה יד אפילו לא כל כך נעלמה".

ליף מסרבת להתייחס לאירועים בבית המשפט ומדגישה ש"חשוב לי להתנהל בצורה מכובדת מול המערכת המשפטית, למרות הניסיון המתמשך לייצר מקרה של 'למען יראו וייראו'. הדבר הכי חשוב שיש לי להגיד זה שאם אני יכולה להוסיף מסר לכל הצעירים שנמצאים בשנות התיכון, ואולי מסתכלים על מה שקורה, שלא יפחדו להביע את דעתם. להילחם על מה שחשוב להם וללכת עם האמת שלהם. לא משנה כמה מנסים לדחוק אותך לפינה".

 

ת"פ 10241-11-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:150
קומיט וכל טופס במתנה