שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 80 אלף תיקי הוצאה לפועל גובים חוב מזונות מצטבר מעל 9 מיליארד שקל

חדשות

80 אלף תיקי הוצאה לפועל גובים חוב מזונות מצטבר מעל 9 מיליארד שקל, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty Images Israel
80 אלף תיקי הוצאה לפועל גובים חוב מזונות מצטבר מעל 9 מיליארד שקל
30/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

63% מהתיקים נפתחו על ידי המוסד לביטוח הלאומי ו-37% מהתיקים נפתחו על ידי האימהות. החל מהשבוע הבא יפעל מסלול בחירה חדש לגביית תשלומי המזונות במערכת ההוצאה לפועל, כפיילוט שיימשך שש שנים. מנהל רשות האכיפה והגביה, דוד מדיוני, הנחה את עובדי ההוצל"פ לעמוד בקשר הדוק וקשוב עם החייב כדי להגיע לתכלית גביית דמי המזונות

נכון לסוף שנת 2013 ישנם במערכת ההוצאה לפועל כ-80 אלף תיקי מזונות בסכום חוב כולל של למעלה מתשעה מיליארד שקל (9,033,189,100). 63% מהתיקים נפתחו על ידי המוסד לביטוח הלאומי ו-37% מהתיקים נפתחו על ידי זוכה פרטי. בהנהלת רשות האכיפה והגבייה מבהירים כי כ-56% מהזוכים הפרטיים בתיקי מזונות אינם מיוצגים על ידי עורכי דין.

כך עולה מהנתונים הרשמיים שמפרסמת היום רשות האכיפה והגבייה (ההוצאה לפועל, לשעבר) לרגל כניסתו לתוקף של הפיילוט מסלול חדש לגביית חוב המזונות, שייחל כמסלול רשות החל מהשבוע הבא, כהוראת שעה למשך שש שנים. במסגרת "מסלול מזונות", תכנס ההוצאה לפועל בנעלי הזוכה ותפעל לגביית חוב המזונות עבורו.

המסלול יופעל על ידי מערכת ההוצאה לפועל תוך מעורבות מינימלית של הזוכה. לאחר פתיחת התיק במסלול מזונות, הזוכה לא תידרש לבצע פעולות נוספות לגביית החוב, ומערכת ההוצאה לפועל היא שתפעל במקומה לנקיטת הליכים לגביית החוב. זאת, למעט הדיונים בהם נדרשים הצדדים להציג עמדות בפני רשמת ההוצאה לפועל.

"אני מרגיש כבול ומותש... אולי מישהו ישמע אותי"

המסלול יהיה מסלול בחירה עבור זוכים פרטיים, כך שאלה יוכלו לבחור אם הם מעוניינים לנהל את תיק ההוצאה לפועל באמצעות עו"ד או באמצעות לשכת ההוצאה לפועל במסלול מזונות. המסלול יהיה מסלול חובה עבור המוסד לביטוח לאומי, כך שכל תיקי המזונות של הביטוח הלאומי ייגבו באמצעות מסלול זה. הרציונל שבבסיס קביעה זו ביחס לתיקי המוסד לביטוח לאומי הוא שבמידה ותהיה אכיפה יעילה של תשלומי המזונות, תחול ירידה בגמלאות המזונות של המוסד לביטוח לאומי והמהלך יחסוך כספי מדינה.

על פי החוק והכללים שנקבעו על ידי מנהל הרשות, כל אימת שיהיה לפקידי ההוצאה לפועל טיפול בתיק המוסד לביטוח לאומי ובתיק הזוכה הפרטית, הם מונחים לטפל בתיקי הזוכה הפרטית קודם לטיפול בתיק המוסד.

ממשאל שנערך בקרב עשרות זוכות וחייבים בלשכות ההוצאה לפועל על ידי חטיבת שירות הלקוחות ברשות כחלק מההיערכות לפתיחת מסלול המזונות, עלה, כי קיימת התייחסות חיובית למסלול המזונות הן מצדן של הזוכות והן מצידם של החייבים. כך, נשים הזוכות בתשלומי המזונות השיבו לשאלה "רשות האכיפה והגבייה מעוניינת להקים מסלול מזונות שינקוט בצורה יזומה את ההליכים...", בין היתר, כי "נראה שזה יחסוך זמן", "אולי זה יכריח אותי לטפל בתיק סוף-סוף", "יופי. מישהו יהיה עם היד על הדופק...", "החייב ידע שזה הוצל"פ. לא אני. זה לא משחק ילדים".

ואילו אבות חייבי מזונות השיבו על אותה השאלה, בין היתר, כי "זו הזדמנות לטפל מהותית בבעיה של תיקי המזונות", "מצוין. זה יעשה סדר בינינו", "מצוין. ידברו איתנו וישמעו גם אותנו", "אני מרגיש כבול ומותש... אולי מישהו ישמע אותי", וכן "עורכי הדין לא ינפחו סתם את גובה חוב המזונות, כדי לגזור על גבי קופון שמן באחוזי שכר טירחה".

להימנע מהתגוששות בין בני זוג גרושים

הפיילוט כולו יתחיל בהדרגה: החל מתחילת הקיץ (1.6.14) תחול הוראת השעה גם לגבי תיקים ישנים של זוכים פרטיים, כך שהחל במועד זה, זוכים פרטיים יוכלו להעביר למסלול מזונות תיקים שנפתחו לפני תחילת הוראת השעה. ואילו החל מספטמבר 2014 תחול הוראת השעה גם לגבי תיקים ישנים של המוסד לביטוח לאומי, באופן שבמועד זה יעברו למסלול המזונות כלל תיקי המזונות של הביטוח הלאומי.

מרשות האכיפה נמסר כי המסלול יוקם במספר לשכות ברחבי הארץ – לשכה אחת בכל אחד ממחוזות השיפוט של בתי המשפט, בירושלים, בבאר שבע, בכפר סבא, בתל אביב, בחיפה ובנצרת. המוסד לביטוח לאומי יוכל לפתוח את התיקים אך ורק בלשכה שבה הוקם מסלול מזונות, אך זוכה פרטי יוכל לפתוח את התיק בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל. התיק עצמו יתנהל בלשכה שבה הוקם מסלול מזונות, אך הזוכה יוכל להגיש בקשות ומסמכים גם בלשכה שבה פתח את התיק ושבה כאמור לא הוקם מסלול מזונות.

מנהל רשות האכיפה והגביה, המופקדת על מערכת ההוצאה לפועל, דוד מדיוני, הבהיר לעובדי מערכת ההוצאה לפועל כי עליהם לעמוד במסגרת מסלול המזונות בקשר הדוק עם החייב במטרה להגיע לתכלית גביית דמי המזונות. "עד היום, טרם תיקון החוק, ההתגוששות בין הצדדים, שהחלה עוד בד"כ בתיק הגירושין נמשכת, לצערנו, גם בתיק המזונות בהוצאה לפועל ולבסוף פוגעים בילדים על לא עוול בכפם. מסלול המזונות יאפשר לזוכים פרטיים, בפועל בעיקר זוכות, להימנע מאותה התגוששות עם בן הזוג לשעבר ומהקושי הכרוך בניהול תיק מזונות בהוצאה לפועל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:120
קומיט וכל טופס במתנה