שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סיכום שנת 2013: עולם המשפט כמרקחה משפטית, פוליטית, חברתית וכלכלית

חדשות

סיכום שנת 2013: עולם המשפט כמרקחה משפטית, פוליטית, חברתית וכלכלית, צילום: צילום אילוסטרציה
סיכום שנת 2013: עולם המשפט כמרקחה משפטית, פוליטית, חברתית וכלכלית
01/01/2014, מערכת תקדין

אז מה היה לנו השנה? משרדי עורכי דין התפרקו, התמזגו והתרחבו, מהפכת הנזיקליק של תקדין, תקדימים מחייבים בפסיקה וביטול הלכות ישנות, מינויים של נציבה לגוף הביקורת על מערך התביעה ופרקליט מדינה חדש, כיפופי הידיים בלשכת עורכי הדין, הצפת המקצוע ובעיית העומס במערכת, השופטים שאינם עוד, ענייני דת ומדינה וביטול חזקת הגיל הרך, הרשעה של רב נערץ ושופט לשעבר שסרח, הפליליסט שברח מאימת הדין וזיכויו של שר חוץ אחד. רשימה, שמטבע הדברים, לא יכולה למצות

ינואר 2013

ביה"ד הארצי בפסיקה תקדימית: למעסיק אסור להביע דעה על התארגנות העובדים

ביה"ד קיבל את עמדת ההסתדרות נגד חברת פלאפון וקבע כי בשלב הראשוני של ההתארגנות, הבעת עמדה על ידי המעסיק מפעילה לחץ בלתי הוגן על העובדים במקום העבודה. בית הדין הארצי לעבודה הפך את פסיקת בית הדין האזורי והבהיר להנהלת פלאפון שהיא נדרשת להימנע ממעקב אחר עובדיה שהתארגנו או שבחרו לא להתארגן, לרבות ניהול רשימות של שמותיהם, וכן תימנע מהצגת עמדתה בנוגע להתארגנות ולנזקים הצפויים ממנה לחברה בכנסי הסברה לעובדים, במפגשים אישיים או קבוצתיים, באמצעות מסרונים לטלפונים הניידים, באמצעות תכתובות לדואר האלקטרוני או בכל דרך אחרת.

המעסיקים לא אהבו את פסק הדין. עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, טען כי "פסק הדין מעיד על מגמת הקצנה כלפי המעסיקים ומהווה ביטוי ברור של חוסר הערכה מספקת למגזר העסקי, לחופש הניהול העסקי ולתרומת המגזר העסקי לכלכלה".

(עס"ק 25476-09-12)

 

ביהמ"ש העליון: מעסיק המעכב תשלום שכר מינימום לא יוכל לחמוק מסנקציה פלילית

 

חברת משחקים חויבה בקנס של 727 אלף שקל על תשע עבירות של תשלום שכר מינימום לעובדיה באיחור. בית המשפט העליון פסק כי הזכות לשכר מינימום מקפלת בתוכה לא רק את המסגרת הכספית של השכר, כי אם גם את הביטחון והיציבות הנלווים לקבלתו במועד. השופטים פסקו כי "השלמת הסכומים שבפיגור כעבור זמן אינה עוד בגדר תשלום שכר מינימום, אלא תשלום שכר מולן".

 

(רע"פ 4717/11)

 

השופט זגורי קורא לקבוע תג מחיר קבוע לפיצוי על בגידה: "בגידה היא עניין שפיט"

ספק אם השופט אסף זגורי, מבית המשפט לענייני משפחה בנצרת, התחרט בדיעבד על הבעת עמדתו בפומבי לאחר שבאוקטובר 2013 קבעו שופטי בית המשפט העליון את ההפך הגמור. השופט זגורי, שהיה הראשון לפסוק פיצוי כספי על בגידה, התבטא בכנס בנושא נזיקין בדיני משפחה: "למרות הסקר שהראה ש-85% מהנשואים בוגדים, החברה הישראלית עדיין לא משלימה עם בגידות".

לדבריו, "נישואים הם חוזה מחייב ובגידה לא דומה להפרת הבטחה לתלות כביסה או לשטוף כלים. היא גם לא דומה להבטחה לאהוב האחד את השני. הנזק הנפשי שנגרם לצד הנבגד, גם אם איננו גורם לנכות נפשית של ממש, הוא בר פיצוי כספי, ולכן בגידה היא עניין שפיט שצריך להיות לה פיצוי כספי מקסימלי קבוע".

 

השופטים שמואל (מוקי) לנדמן ורחל טאובר-מנדל הלכו לעולמם

 

שני השופטים נפטרו ממחלת הסרטן בהפרש של כמה שעות זה מזה. רחל טאובר מנדל, בת 58 במותה, כיהנה כשופטת בכירה בבית משפט השלום בפתח תקווה. שמואל לנדמן, בן 55 במותו, כיהן בבית משפט השלום בתל אביב. יהי זכרם ברוך.

 

יו"ר הכנסת היוצאת: הכנסת הבאה בשלה לקדם חוקה בישראל יותר מקודמותיה

הנה תזכורת מרעננת לחברי הכנסת הנוכחית (מספר 19): היו"ר היוצא רובי ריבלין הביע התנגדות פומבית לגישה לפיה אין צורך בחוקה בישראל וניתן להתבסס על חוקי היסוד הקיימים. לדבריו, "חוקה לא צריכה להיות עשויה קרעים-קרעים, אלא להיחקק באופן שלם וקוהרנטי. לכנסת יש את הכלים, את הסמכות, יש אפילו מספר טיוטות, וכעת גם את סדר היום המתאים לקידום חוקה מגובשת והצגתה בפני הציבור בישראל".

 

משרד עורכי הדין מיתר, גבע&  לשם ברנדויין מתמזג עם קנטור אלחנני טל

המשרד הממוזג יפעל תחת השם מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות', ויועסקו בו כ-200 עורכי דין, מתוכם 58 שותפים. למרות המיזוג, המשרד מיתר ושות' יישאר השלישי בגודלו בארץ אחרי גולדפרב-זליגמן והרצוג-פוקס-נאמן.

פברואר 2013

 

"מאבקי הכוחות בין לשכת עוה"ד והמועצה הארצית הביאו לשיתוק מבזה ומתיש"

 

זאת היתה אחת האמירות המהדהדות ביותר של שופט בישראל על הנעשה לאחרונה בחלונות הגבוהים של לשכת עורכי הדין. השופט ד"ר קובי ורדי קרא למנות גוף חיצוני שייפקח על לשכת עוה"ד ומתח ביקורת על הקיפאון המוחלט בתפקודה ועל התנהלות המועצה הארצית שלה: "דומה הדבר לשני מתאגרפים בזירה, העורכים ביניהם קרב אגרוף בן מספר סיבובים, בכל פעם מנצל אחד המתאגרפים בנקודות. ברם, למרבה הצער, המפסיד התמידי ומי שקיבל כבר את הנוק-אאוט הינו הציבור בכלל וציבור עורכי הדין בפרט, שיצא חבול וניזוק ממאבקי הכוחות הנ"ל, שמן הראוי לשים להם קץ בדרך זו או אחרת, וייתכן שאין מנוס מהרחקת שני המתאגרפים גם יחד מהזירה", כתב השופט ורדי.

 

(עת"מ 33262-11-12)

 

בעקבות פסק הדין של המחוזי: ועדה ציבורית תבחן את התנהלות לשכת עורכי הדין

 

שר המשפטים דאז, פרופ' יעקב נאמן, החליט לעשות מעשה בשלהי כהונתו ומינה ועדה ציבורית, בראשות השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה. המנדט שניתן לוועדה: לבחון בין היתר את מבנה לשכת עורכי הדין וחלוקת התקציב. חברי הוועדה הם: עו"ד רות אורן, ד"ר לימור זר-גוטמן, עו"ד מיכה ינון ופרופ' דוד ליבאי, שהיה שר המשפטים בעבר.

בהודעה של משרד המשפטים נכתב כי פסק דינו של השופט ורדי הוא "פסק דין חמור", ש"אין העולם המשפטי במדינת ישראל יכול להתעלם מפסק הדין ולעבור לסדר היום".

ומהן המלצות ועדת פורקצ'יה, אתם שואלים? ובכן, שנת 2013 כבר הגיעה לקיצה, אבל המלצות הוועדה טרם הבשילו להגשה לשרת המשפטים כיום, ציפי לבני. הציבור הנפגע, על מצבו הלין השופט ורדי, מוזמן להמשיך להתאזר בסבלנות ולהמתין להמלצות הוועדה, שהעומדת בראשה דווקא שימשה עד לא מכבר כאחת השופטות החרוצות והמבריקות בבית המשפט העליון.

 

המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר מנחם אלון הלך לעולמו בגיל 89

 

השופט אלון היה אחד השופטים הבולטים והמשפיעים בתולדות המדינה, חתן פרס ישראל ומומחה למשפט עברי, הלכה ופילוסופיה יהודית, שאותם הרבה לשלב בפסיקותיו. השופט אלון הותיר אחריו חמישה ילדים, בהם נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופט יוסף אלון, חבר הכנסת לשעבר בני אלון והרב מוטי אלון, ששימש בעברו ראש ישיבת הכותל בירושלים והשנה הורשע בעבירות חמורות בתלמידים שבאו להיוועץ עימו. יהי זכרו ברוך.

 

בג"ץ: זכותו של תורם זרע לחזור בו גוברת על הזכות להרות מאותו אב גנטי

 

"בתחרות בין זכותו של תורם זרע שלא להיות הורה ביולוגי בעל כורחו לבין זכותה של הנתרמת להורות מאותו אב גנטי, ידו של התורם היא על העליונה". כך הכריע בית המשפט העליון במקרה תקדימי של תורם זרע אלמוני שחזר בתשובה וביקש למנוע כל שימוש בתרומת הזרע שלו השמורה בבנק הזרע, כיוון שהוא אינו מעוניין שיהיו ילדים מזרעו שלא יוכל לגדלם ומבלי שבחר באימם.

 

(בג"צ 4077/12)

 

שופטים שתפקודם לקוי לא הוצאו מהמערכת כדי לא לפגוע בתנאי הפנסיה שלהם

 

פרוטוקול דיון בוועדה לבחירת שופטים, שהגיע לידי כתב רשת ב' של קול ישראל, מגלה כי הנהלת בתי המשפט הכינה רשימה של שופטים שהיה צריך להעביר מתפקידם, אולם הדבר לא נעשה כדי לא לפגוע בתנאי הפנסיה שלהם. הנשיא גרוניס: "זו פצצה מתקתקת". והציבור ישלם עליה מחיר.

לדברי גרוניס, יש שופטים שצריך להעביר מתפקידם ולגרום להם להתפטר. הנשיא גרוניס ציין כי שופטים שלהם פנסיה תקציבית יכולים לפרוש לפני הזמן בפנסיה מלאה, ואילו כאלו שלהם פנסיה צוברת אלו לא יכולים לעצמם לפרוש.

 

נציב תלונות הציבור על שופטים: "צריכה להיות אפס סלחנות לשופטים לא ראויים"

 

מספר התלונות המוצדקות נגד שופטים עלה ב-2012 ב-13% לעומת השנה הקודמת. 36% מהתלונות המוצדקות עסקו בסחבת בניהול תיקים ובמתן החלטות (לעומת 28% בלבד בשנה שלפני כן), ורבע מהן עסקו בהתנהגות בלתי ראויה של שופט. בשנת 2012 הוגשו לנציבות תלונות הציבור 930 תלונות על שופטים, לעומת 968 תלונות ב-2011. מתוכן נמצאו 101 תלונות מוצדקות, לעומת 89 תלונות בלבד בשנה הקודמת.

"אסור לשופטים כאלה לשבת על כס המשפט ולקבוע גורלות של מתדיינים", הצהיר הנציב דאז אליעזר גולדברג. "הסכנה משופט לא ראוי אינה פחותה מזו הנשקפת ממנתח שאינו ראוי. המערכת צריכה לעשות יותר ומהר ככל האפשר כדי שהשופט שאיננו ראוי לא יהיה במערכת. סלחנות לא יכולה להתקבל כאן. צריכה להיות אפס סלחנות". עם זאת, הדגיש הנציב כי מדובר בשופטים בודדים, "מיעוט שבמיעוט".

 

דירוג דן אנד ברדסטריט: גולדפרב-זליגמן הוא משרד עורכי הדין הגדול ביותר ב-2013

 

מספר השותפים במשרדים הגדולים צמח ב-10% לעומת 2012. משרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' ומשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות' מתברגים לראשונה לדירוג 20 המשרדים הגדולים. משרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן מוביל גם ב-2013, זו שנה שנייה ברציפות, את דירוג פירמות עורכי הדין של קבוצת דן אנד ברדסטריט. המשרד הכולל 72 שותפים מעסיק 222 עורכי דין ו-47 מתמחים.

 

נפטר עד המדינה בפרשת הולילנד

 

ש"ד, שרק בשלב מאוחר יותר הותר לפרסום שמו המלא של שמואל דכנר, השתתף ביותר מ-70 דיונים בפרשת השחיתות מהגדולות והחמורות בתולדות ישראל. הוא נפטר לאחר שהחקירה הראשית הסתיימה, ורק חלק מהסנגורים של הנאשמים הספיקו לחקור אותו בחקירה נגדית. בכוונת הפרקליטות להמשיך לנהל את המשפט כסדרו. בין הנאשמים: ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, ויושב ראש דירקטוריון בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר. נראה כי גם בשנת 2014 עוד נכונו לנו כותרות מרעישות בפרשת הולילנד. (יהי זכרו ברוך).

מארס 2013

 

היועמ"ש: איום בחרם בגין פניה למשטרה או לבתי המשפט ייחשב לעבירה פלילית

 

בהנחיה לרשויות המדינה הבהיר היועמ"ש כי "כתבי הסירוב" של בתי הדין הדתיים המכילים סנקציות חברתיות, גינויים ואיומים בחרם בגין פנייה לערכאות עלולים להוות עבירה, משיבוש מהלכי משפט ועד לסחיטה באיומים. "הוצאת כתב סירוב המכיל סנקציות חברתיות, גינויים ואיומים בחרם, בגין הגשת תביעה לערכאות המדינה או בגין מסירת עדות במשטרה, עלולה להוות עבירה פלילית של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בעדות, הדחה בחקירה והטרדת עד, ובמקרים החמורים יותר אף עלולה לעלות לכלל עבירה של איומים או סחיטה באיומים", כך קבע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בהנחיה שפרסם לרשויות המדינה.

אגב, את ההנחיה עצמה כתב מי שימונה בשלהי שנת 2013 לפרקליט המדינה: עו"ד שי ניצן, ששימש אז כעוזרו של וינשטיין לעניינים מיוחדים.

 

מדד דן אנד ברדסטריט: רק 27% מהשותפים במשרדי עוה"ד הגדולים בישראל הם נשים

 

שיעור הנשים בענף עורכי הדין עומד על 45% מכלל עורכי הדין הפעילים, אך במשרדי עורכי הדין הגדולים נשים שותפות הן עדיין מיעוט. החדשות הטובות: שיעור הנשים השותפות במשרדים הגדולים עלה ב-2% לעומת 2011

שיעור הנשים בענף עורכי הדין עומד על 45% מכלל עורכי הדין הפעילים, אך בקרב השותפים ב-25 המשרדים הגדולים שיעור הנשים עמד ב-2012 על 27% בלבד, כך עולה ממדד 25X25 שהשיקה קבוצת דן אנד ברדסטריט לקראת יום האישה שיחול מחר. במסגרת המדד יתפרסמו מדי שנה שמות ונתוני המשרדים בהם מכהנות בפירמה שותפות בשיעור של לפחות 25%.

על פי נתוני דן אנד ברדסטריט לפרסום בשנתון 2013Dun's100 , 100 משרדי עורכי הדין הגדולים העסיקו בשנת 2012 4,421 עורכי דין מתוכם 1,291 שותפים. על פי נתוני לשכת עורכי הדין פעלו בישראל כ-50,850 עורכי דין פעילים נכון לסוף שנת המשפט תשע"ב באוגוסט 2012, חלקם של עורכי הדין המועסקים ב-100 המשרדים הגדולים מהווה כ-9% מעורכי הדין שפעלו בישראל באותה עת.

 

השופט לשעבר דן כהן הוסגר לישראל

 

שופט ביהמ"ש המחוזי לשעבר דן כהן נמלט לפרו לפני כשמונה שנים בעקבות חקירה שניהלה נגדו רשות ניירות ערך. במהלך שנת 2013 הוא הועמד לדין בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, ונידון לשנות מאסר ארוכים במסגרת הסדר טיעון שחתם עם הפרקליטות.

אפריל 2013

 

נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס ורדי זיילר הלך לעולמו בגיל 79

 

זיילר עמד בראש כמה ועדות חקירה בהן הוועדה שהוקמה בעקבות אסון ורסאי, ועדת בדיקה בפרשת האחים פריניאן – שבעקבות הדו"ח שלו בפרשה התפטר מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס משה קראדי – וכן עמד בראש ועדה שבחנה את חוקיות האזנות הסתר בפרשת רמון, אשר מצאה פגמים משמעותיים בהליך האזנת הסתר מצד חוקרי המשטרה. יהי זכרו ברוך.

 

פסיקה בייצוגית: ההוצאה לפועל תאפשר קבלת העתקי מסמכים בחינם למשך שנתיים

 

ביהמ"ש המחוזי הוראה לרשות האכיפה והגבייה להפסיק לגבות סכומי אגרה מופקעים עבור צילומים, אך הגביל את מספר ההעתקים שיינתנו חינם ל-29 עמודים כדי שלא להכביד על השירות לכלל הציבור. השופטת נאוה בן אור קבעה כי לא ניתן יהיה לדרוש סכום של שלושה שקלים עבור תדפיסים עודפים, שכן מדובר בסכום מופקע, ועל ההוצאה לפועל להתאים את המחיר הנגבה עבורם לסכום ראוי וסביר.

(ת"צ 17846-10-10)

 

העליון: מאסר סרבני גט ללא הגבלת זמן עד למתן הגט עומד במבחן המידתיות

 

בית המשפט העליון אישר את החלטת בתי הדין הרבניים לאסור סרבן גט, שהיה נתון במאסר קרוב לעשר שנים – התקופה המקסימלית לפי חוק בתי דין רבניים – גם מכוח חוק בתי דין דתיים (כפיית ציות ודרכי דיון) וזאת ללא הגבלת זמן, עד להשגת המטרה – מתן הגט. השופט צבי זילברטל קבע כי מאסרו של סרבן גט ללא הגבלת זמן עומד במבחן המידתיות, שכן הידיעה כי מאסרו לא יפקע בתום 10 השנים וכי אין לו כל פתח לתקווה – היא זו העשויה לדרבן את הסרבן לתת את הגט המיוחל. עוד נקבע כי לא ניתן לנקוט באמצעים חריפים פחות כדי להביא את הסרבן לתת גט לאשתו, מאחר שהעובדה שעשר שנים של שימוש באמצעי החריף ביותר לא הועילו מדברת בעד עצמה, וקשה לראות כיצד סנקציות פחותות בהרבה ישיגו את המטרה.

 

(בש"פ 4072/12)

 

השופטת ורדה אלשיך הפתיעה את החייבת רחל סופר וקיימה את הדיון בביתה

 

בקשתה של אשת העסקים לדחות את הדיון בפעם הרביעית בשל היותה מרותקת למיטה הכעיסה את השופטת, שהחליטה מידית לקיימו בביתה. עורך דינה של סופר לא נכח בדיון. בעקבות "הביקור" ביקר נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, את השופטת אלשיך ומצא את התלונה נגדה מוצדקת.

 

ביהמ"ש העליון בדיון נוסף: הטיפים הם הכנסה של המלצר ולא של בעל המסעדה

 

שופטי בג"ץ סירבו לשנות את ההלכה שנקבעה ב-2010 וקבעו כי מדובר בסוגיה מורכבת שראוי להסדירה בחקיקה. הנשיא גרוניס קבע כי אין לאמץ בדרך של חקיקה שיפוטית הסדר כולל שיביא לרפורמה במעמדם של הטיפים המוענקים למלצרים ובחובת הרישום שלהם, שכן מדובר בשינוי רחב היקף שנכון יהיה לבצעו בחקיקה בכנסת. סוגיה זו עשויה להשפיע על היבטים שונים ונרחבים בפעילות העסקית של ענף המסעדות בישראל, כמו גם על אופן העסקתם של מלצרים ומערכת היחסים בין המלצרים, מעסיקיהם ורשויות המדינה.

דעת המיעוט, שהובילה השופטת מרים נאור, קבעה כי סיווג הטיפ כ"הכנסה שלא ממעביד" יוצר למגזר שלם הטבת מס בלתי חוקית.

 

(דנג"צ 5967/10)

 

לראשונה: חייל ששירת כלוחם באינתיפאדה הראשונה הוכר כנפגע פוסט-טראומה

 

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי יש להכיר בלוחם שהיה עד לאלימות מצד כוחות צה"ל כלפי אוכלוסייה אזרחית כנכה צה"ל: "אירועים של פתיחה באש נגד מיידי אבנים, שבמהלכם נפגעו אזרחים בגופם עלולים לגרום מצוקה ניכרת לכל אדם". השופט יצחק ענבר קבע כי הדרישה הקיצונית ל"טבח", להבדיל לאירועים או גורמי דחק חריגים אחרים נראית מאולצת ובלתי עקבית, ואינה מעוגנת במדריך המחלות הבינלאומי.

(ע"ו 45284-01-12)

 

משרד זלצמן, גילת, קנולר, גראוס, סלומון ושות' מתפרק – הבכירים עוברים לשבלת

 

השותפים הבכירים יוסי ועדי זלצמן, יאיר סלומון וגדי גראוס מצטרפים יחד עם 12 עורכי דין למשרד שבלת ושות', שיהפוך למשרד השמיני בגודלו בארץ עם 120 עורכי דין. שאר עורכי הדין מנהלים מו"מ עם משרד אפשטיין, חומסקי, אסנת ושות'.

 

ביהמ"ש פסק לטובת נשות הכותל: התפילה אינה מפרה את "מנהג המקום"

 

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, עורר מהומה ציבורית כאשר דחה את הערר שהגישה המשטרה על החלטת בית משפט השלום לשחרר את חמש נשות הכותל ללא תנאים מגבילים. השופט סובל חידש כי בעיניו לא נקבע איסור לתפילה בכותל על ידי נשות הכותל וכי לא מתקיים חשד סביר לכך שהחשודות עברו עבירה לפי תקנות השמירה על המקומות הקדושים ליהודים של עריכת טקס דתי שלא על פי מנהג המקום. השופט ציין כי בפסקי הדין שעסקו בנשות הכותל נקבע שלמונח "מנהג המקום" יש להעניק פרשנות לאומית ופלורליסטית, שאינה אורתודוכסית דווקא. לכן לא ניתן לומר שהחשודות הפרו את מנהג המקום.

למרות שעל פסק הדין פורסמו מאמרי ביקורת נוקבים וענייניים, היועמ"ש וינשטיין החליט שלא לערער עליו לבית המשפט העליון. השר לענייני הדת, נפתלי בנט, הבטיח אמנם להסדיר בתקנות את משמעות המונח "מנהג המקום", אבל בשל עימותים פוליטיים עם השרה ציפי לבני נסוג בשתיקה רועמת מהמהלך שאותו הבטיח ליועץ וינשטיין. ומאז נשות הכותל ממשיכות לפקוד את רחבת הכותל המערבי, ללא חשש למעצרן על ידי המשטרה.

מאי 2013

 

כמה שווה יד ובאיזה בית משפט כדאי לתבוע פיצוי? כל התשובות – בפרויקט נזיקליק

 

עורכי הדין מקבלים יותר על נזקי גוף, גברים תובעים יותר מנשים והפיצוי הגבוה ביותר הוא בתל אביב. ניתוח של אלפי פסקי דין בנזיקין חושף לראשונה נתונים מפתיעים על פסיקות בתי המשפט ומסייע לעורכי הדין ולשופטים להעריך את גובה הפיצוי שייפסק.

נזיקליק כולל בתוכו ניתוח של למעלה מ-3,000 פסקי דין בתביעות נזיקין שהתקבלו בבתי המשפט השלום והמחוזי החל משנת 2007, ואינו כולל ערעורים או תביעות שנדחו. אמנם לא מדובר במדגם מייצג לצורך עיבודים סטטיסטיים מדויקים, אך נתונים אלה מספקים לעורכי דין העוסקים בנזיקין כלי עבודה ייחודי המסייע להעריך את גובה הפיצויים שייפסקו בהתאם לפרמטרים השונים המשפיעים על גובה הפיצוי.

 

נפתלי בנט: "יש עודף עצום של צעירים שבוחרים בעריכת דין, אל תלמדו משפטים"

 

"למדתי משפטים, ללא סטאז'. בין שנה שלישית לרביעית הקמתי חברה יחד עם שלושת חבריי. היום, עם מה שאני יודע, לא הייתי ממליץ לפנות ללימודי משפטים, אלא אם כן יש לאדם אהבה עצומה לתחום", כך כתב שר הכלכלה נפתלי בנט בעמוד הפייסבוק שלו, וקרא לצעירים לא ללמוד משפטים, אלא לפנות לתחומים הנדרשים יותר למשק: הנדסאים, מתכנתים, מהנדסים, עובדי בניין וכיוצא באלה.

 

77%  מהנבחנים עברו את בחינת הלשכה בכתב. המצטיינים – בוגרי האוניברסיטאות

 

77% מהנבחנים שניגשו לבחינת ההתמחות בכתב של לשכת עורכי הדין, שהתקיימה ב-1 במאי בירושלים, עברו את הבחינה. אחוז העוברים הגבוה ביותר – 99% – הוא מקרב בוגרי האוניברסיטה העברית בירושלים. 97% מבוגרי אוניברסיטת תל אביב עברו את הבחינה ו-96% מבוגרי אוניברסיטת חיפה. בוגרי האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב השיגו גם את הציון הממוצע הגבוה ביותר – 81. אחריהם נמצאים בוגרי אוניברסיטת חיפה (78.6), אוניברסיטת בר אילן (77.5), המכללה למנהל (76.7) והמרכז הבינתחומי (76.6).

 

מלאי התיקים בבתי המשפט לשנת 2012 הוא הנמוך ביותר מאז 2004

 

הדו"ח החצי שנתי של מערכת בתי המשפט ל-2012 מגלה עלייה ניכרת במספר התיקים שנפתחו בביהמ"ש המחוזיים, עלייה בסכומים הנתבעים בבימ"ש השלום וירידה במלאי התיקים בביהמ"ש העליון. מלאי התיקים עמד על 442,741 תיקים.

בתקופת הדו"ח עמד מספר תקני השופטים במערכת על 655 שופטים, שמתוכם אוישו 651 תקנים – 15 שופטים בבית המשפט העליון, 170 שופטים בבתי המשפט המחוזי, 405 שופטים בבתי משפט השלום ו-60 שופטים בבתי הדין לעבודה.

 

גל המיזוגים במשרדי עוה"ד נמשך: משרד פרל-כהן-צדק-לצר מתמזג עם ברץ

 

נמשך גל המיזוגים במשרדי עורכי הדין הגדולים. משרד עורכי הדין פרל-כהן-צדק-לצר אשר מעסיק 85 עורכי דין ועורכי פטנטים מתמזג עם משרד ברץ המונה 35 עורכי דין. המשרד הממוזג יקרא פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ והוא ימנה 100 עורכי דין ו-18 עורכי פטנטים. לפירמה הממוזגת משרדים בתל אביב, הרצליה וחיפה.

יוני 2013

 

לשכת עורכי הדין תגיש תלונה נגד השופט ישעיה שאמר "יש בנות שנהנות מאונס"

 

התבטאות חריגה של שופט במהלך דיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב הסעירה את מערכת המשפט. במהלך דיון בבקשתה של צעירה שנאנסה בגיל 13 על ידי ארבעה פלסטינים להכיר באונס כפעולת איבה, אמר השופט בדימוס נסים ישעיה, שעמד בראש הרכב השופטים, כי "יש בנות שנהנות מאונס". בעקבות האמירה הוא נאלץ לפרוש מכס השיפוט.

סנקציה חסרת תקדים על סיכול הסדרי ראייה: 10,000 שקל על כל ביטול מפגש

ביהמ"ש לענייני משפחה באשדוד קבע סנקציה חריגה ביותר בחומרתה על סיכול הסדרי הראייה בין אב לבתו הקטינה. עד היום הסכומים שנפסקו בנסיבות דומות עמדו על 500-3,000 שקל לכל היותר.

(תמ"ש 8080/08)

 

מועדון בתל אביב חויב בפיצוי של יותר ממיליון שקל בשל אי-מניעת עישון

 

ביהמ"ש המחוזי חייב את המועדון התל אביבי בלה שלומקינס לשלם לאגודה למלחמה בסרטן 90 אלף שקל במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגדו. המועדון ערער וסכום הפיצוי עלה ל-1.1 מיליון שקל.

 

 2,132 עורכי דין חדשים הוסמכו בבנייני האומה. המבוגר ביותר – בן 75

 

2,132 עורכי הדין החדשים הצטרפו ל-51,708 עורכי דין פעילים החברים בלשכה. בכך עמד מספרם הכולל של החברים הפעילים על כ-54 אלף עורכי דין. 54% מהמוסמכים החדשים הן נשים.

 

ביהמ"ש: חיילי צה"ל שלקו במחלות קשות בשל צלילה בנחל הקישון לא יפוצו

 

השופט עדי זרנקין דחה את תביעותיהם של 70 לוחמים שחלו בסרטן וקבע כי לא הוכח קשר סיבתי בין המחלות לחשיפה למים המזוהמים. הלוחמים ערערו לבית המשפט העליון: "פסק הדין עומד בסתירה להלכות חדשות של ביהמ"ש העליון".

(ת"א 972/00)

 

בית המשפט העליון שם קץ לישראבלוף של עיריית תל אביב

 

לאחר סאגה בת 5 שנים, בית המשפט העליון חייב את העירייה לסגור את סניפי הסופרמרקטים הפתוחים בשבת ונענה לערעור של בעלי המכולות הקטנים שפרנסתם נפגעה קשות. השופטים הדגישו כי הדבר אינו נובע מהשקפה "דתית" או "חילונית", אלא מההשקפה כי את החוק, לרבות חוק העזר, יש לקיים.

השופט רובינשטיין הוסיף כי "אף שדימויה של העיר תל אביב כיום הוא 'עיר ללא הפסקה' עם ביטויי כל תרבות העכשיו, והעיניים והאוזניים אינן אטומות כלפיהם, אין היא נמצאת בארץ אחרת, וגם בה יש ציבורים המעוניינים בצביון משמעותי של השבת. כגורם ציבורי מהמעלה הראשונה, אמורה העירייה לשרת את כלל תושביה ולהבטיח את קיום חוק העזר. יש לפרשו על כלל הרקעים – הדתי, הלאומי והחברתי, תוך האיזונים הראויים".

השופטים הביעו תקווה כי יימצא פתרון אכיפה שיכבד את החוק, את השבת ואת תושבי תל אביב ההגונים, ביטלו כאמור את פסק הדין של השופטת קובו והחזירו את הסוגיה לפתחה של העירייה כדי שתפעיל שיקול דעת ותחליט כיצד להפעיל את הסמכויות המוקנות לאכיפת חוק העזר העירוני.

(עע"ם 2469/12)

 

בג"ץ: גילדת לשכת עורכי הדין לא תבטל את המסלול המקוצר בהוצל"פ

 

הלשכה חויבה בהוצאות 40 אלף שקל. השופט נעם סולברג: "מנגנון ההוצאה לפועל נועד להפוך את הפסק למציאות ולקדם את טובת הציבור". בהוראת בג"ץ, הופסקו קמפיינים פרסומיים של ההוצל"פ עם חברות עסקיות.

 

(בג"ץ 6804/12)

 

הנשיא אשר גרוניס: "מלאי התיקים ל-2012 הנמוך ביותר זה כשש שנים"

 

ב-2012 נפתחו 700,451 תיקים ונסגרו 738,716 תיקים במערכת המשפט. כך עולה מדו"ח של הרשות השופטת לפי חוק חופש המידע לציבור. דו"ח זה מצטרף לדו"ח החצי שנתי שקדם לו בחודש מאי (ראו למעלה).

מהדו"ח האחרון עולה כי בעוד שבערכאות השלום קורסים מהעומס, חלה ירידה בתיקים המוגשים לעליון ועלייה בתיקים מחוזיים. בתי הדין לעבודה נמצאו היעילים ביותר.

 

בית המשפט העליון: פוליסת הביטוח נכנסת לתוקף רק במועד התשלום

 

שלושה שופטים הכריעו פה-אחד וסופית בשאלת מועד הכניסה לתוקף של פוליסת ביטוח רכב: נהג שנפצע בתאונת דרכים בדרכו לשלם על הפוליסה בבנק – אינו מכוסה על-ידה. לפנים משורת הדין יפוצה חלקית האופנוען שנקלע לתאונה שעות ספורות לפני הכיסוי הביטוחי. השופטים קראו לחברת הביטוח "אבנר" לפצות את נהג האופנוע שנפגע, לפנים משורת הדין, ולהותיר בידיו את הכספים שכבר שולמו לאחר פסק הדין של בית המשפט המחוזי – כ-600 אלף שקלים.

 

(ע"א 4504/11)

 

יולי 2013

 

השופט לשעבר דן כהן הורשע בעבירות שוחד מרמה והפרת אמונים

 

השופט חאלד כבוב, מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל באביב, הרשיע הבוקר את השופט לשעבר ועו"ד בהווה דן כהן בעבירות חמורות של עבירת שוחד, עבירת מרמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט. במסגרת הסדר הטיעון הורשע כהן בכל שלושת האישומים. כהן הודה בכך שקיבל שוחד בסך מיליון אירו מחברת סימנס בתקופה בה כיהן כדירקטור בחברת חשמל. כתב האישום מייחס לכהן עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים.

כהן שימש בין השנים 1991 ל-2001 כדירקטור בחברת החשמל ומשנת 1993 הוא שימש כיו"ר ועדת הנכסים של הדירקטוריון. בתמורה לכספי השוחד, כהן קידם את הזכייה של סימנס במכרז גדול של חברת החשמל לרכישת טורבינת גז. כמו כן, כהן הודה בכך שנמנע מלחשוף את קשריו העסקיים עם עזרא הראל, הבעלים של חברת רוגוזין תעשיות, ואישר עסקה במסגרתה חברת החשמל רכשה מהראל 395 דונם באשדוד. כן הודה כהן בשיבוש הליכי משפט לאחר שברח מישראל לחו"ל במהלך הליכי החקירות שנפתחו נגדו בארץ.

(ת"פ 4004/09)

 

תקדים: הבנק מחויב למנוע התנהלות כלכלית "אובדנית" של לקוח בחשבון

 

השופטת ד"ר דרורה פלפל קיבלה חלקית את תביעת בנק מזרחי-טפחות נגד לקוחה לתשלום חוב 12 מיליון שקל, וקבעה שבהתנהלות אובדנית של לקוח בחשבונו – על הבנק להתערב ולעצור את הפעילות בחשבון. אחרת, גם הבנק יישא במחצית מהחוב

 

(ת"א 2150-08)

 

ביה"ד הארצי: בתו של רשם שלום לא תתמחה בבית המשפט העליון

 

תם עידן ה"חבר מביא חבר" בבתי המשפט? בית הדין הארצי לעבודה דחה את ערעורה של מוראני מאיסאנה, מועמדת להתמחות אצל השופט סלים ג'ובראן בבית המשפט העליון, שהתקבלה אך נפסלה בידי מנהל בתי המשפט בהיותה בתו של רשם בימ"ש השלום בקריות.

 

(ע"ע 31756-01-12)

 

לראשונה: הסנגור הציבורי הארצי ד"ר יואב ספיר מתייצב נגד היועמ"ש וינשטיין

 

הסנגוריה הציבורית הצטרפה לעתירה לבג"ץ נגד נוהל הכליאה החדש של מסתננים, שאישר היועמ"ש יהודה וינשטיין, המאפשר כליאה ממושכת של המהגרים מסודן ואריתריאה – גם כשהם רק נחשדו בעבירות קלות ולא הורשעו בדין.

(בר"ם 4135/13)

 

היועמ"ש וינשטיין משיב מלחמה: מתנגד לצירוף הסנגוריה הציבורית בעליון

 

היועץ וינשטיין לא נישאר חייב: שבוע לאחר שהסנגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר, יצא חוצץ נגד היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, החליט היועמ"ש להתנגד לבקשת ההצטרפות להליך שמתנהל נגד נוהל שבחסותו מאפשר כליאה ממושכת של מהגרים תוך פגיעה בזכויותיהם החוקתיות.

(בר"ם 4135/13)

 

באיחור של עשרות שנים: הכנסת אישרה סיוע משפטי חינם לניצולי השואה

 

יו"ר ועדת החוקה בכנסת ח"כ דודו רותם: "הגיע הזמן לסייע לניצולי השואה, לאחר שמדינת ישראל קיבלה במשך שנים כספים רבים מכספי הסיוע לניצולים". שרת המשפטים, ציפי לבני: "אין סיבה שניצולי השואה יעברו מסכת ביורוקרטית מייגעת וייפגשו עם 'מאכערים' למיניהם".

אוגוסט 2013

 

ביהמ"ש העליון: "הלכת שמש" המיושנת – מבלבלת אתכם? הגיע הזמן לבטלה

 

שופטי הערכאות השונות פירשו את "הלכת שמש" כראות עיניהם עד שהתפתחו סתירות מטרידות בפסיקה. השופט נעם סולברג והנשיא אשר גרוניס ביקרו את התופעה וביטלו את אחת הפסיקות שמזה 50 שנה הובילה לסחבת ולהפסדים של מיליונים למתדיינים בענייני מקרקעין. תם עידן "ההבחנה האנכרוניסטית", הכריזו השופטים, בין תביעות בענייני קרקעות שידונו במחוזי ולא בשלום, ומהיום שופטי השלום יוכלו לדון בתביעות על שימוש בקרקע גם כשלא מדובר בשמירה על גוף הנכס.

 

(רע"א 3749/12)

 

פרס לשכת עוה"ד לתשע"ג: לפרופסורים דניאל פרידמן ושלמה גיורא שוהם

 

פרס לשכת עורכי הדין בישראל הוענק השנה ליקירי עורכי הדין: שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, בזכות תרומתו לחקר ולפיתוח המשפט האזרחי לצד תרומתו הציבורית כשר המשפטים. הפרס הוענק גם לפרופ' שלמה גיורא שוהם, בזכות תרומתו לענפים שונים של הקרימינולוגיה בארץ ובעולם.

 

כתב אישום הוגש נגד הלקוח שרצח את עו"ד נתן ז'ורנו ובתו ימית

 

טאדסה גטאהון שכר את שירותיו של עוה"ד ז'ורנו לייצגו בתיק הגירושין בביה"ד הרבני בירושלים, אבל התאכזב משיתוף הפעולה שלו עם עורכת הדין של אשתו, דרש להפסיק את ייצוגו ואף ביקש בחזרה את כספו (11,600 שקל ששילם במזומן), אך נענה בשלילה. לאחר שוועדת האתיקה בלשכת עוה"ד דחתה את תלונתו, גטאהון נטל את החוק לידיו ורצח את עורכי דינו בדם קר. הרצח המזוויע זעזע את מערכת המשפט; עורכי הדין והשופטים השביתו את פעילותם לזכר הנרצחים ז"ל.

 

פריצת דרך: בית המשפט פטר אב ממזונות לילדיו בגלל משמורת משותפת

 

לראשונה פטר בית המשפט למשפחה אב מתשלומי מזונות לידי האם כשהילדים במשמורת משותפת. השופט יהורם שקד אף פרץ את הדרך למצבים שבהם הילדים במשמורת האם והאב משלם עבור הוצאותיהם – כך שייראו בתשלום ישיר של הוצאות אלו משום תשלום מזונות הכרחיים, מבלי לחייב את האב ב'תשלומי כפל' לידי האם.

(תמ"ש 49165-10-10)

 

הלשכה: אות יקיר המקצוע של תשע"ג – ליושבי ראש בתי הדין המשמעתיים

 

לשכת עורכי הדין תעניק את אות יקיר המקצוע לשנת תשע"ג לשבעה יושבי ראש בתי הדין המשמעתיים של הלשכה, ביניהם עוה"ד מיבי מוזר, ציון אמיר, חדוה ביטון, יהושע קרמר, אחמד מסאלחה ועפר אטיאס – "כהוקרה על תרומתם לשמירה על טוהרו של מקצוע עריכת הדין".

 

הנשיא גרוניס תוקף את כלי התקשורת: "הגיעו מים עד נפש"

 

בנאומו בוועידת המשפט השנייה של ועד מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין, חרג מדרכו הנשיא אשר גרוניס והתייחס ל"עניינים מסוימים שאיני נוהג לעסוק בהם בדבריי הפומביים", כמו התבטאויות מקוממות של שופטים שנחשפו בתקשורת, מציאת חן של השופטים בעיני הציבור ויחסי הגומלין בין התקשורת לבתי המשפט.

בשנה החולפת עמדה מערכת המשפט במרכזן של מספר סערות תקשורתיות", תיאר הנשיא גרוניס. "מצאנו עצמנו מתגוננים מפני מערכה משולחת רסן, על פי רוב נעדרת ביסוס עובדתי מינימלי, אשר פגעה משמעותית במערכת המשפט ובשופטיה", קבל הנשיא גרוניס בפני מאות עורכי דין שנכחו בוועידה לצד הנשיאים והנשיאות של בתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ.

ספטמבר 2013

שלושה שותפים בכירים בהרצוג-פוקס-נאמן ערקו למשרד מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם וטל

שלושה שותפים בכירים במשרד עורכי הידן הרצוג-פוקס-נאמן, ובראשם עו"ד אלון סהר, שותף בכיר במחלקת ההיי-טק, ועו"ד אלדר בן-רובי, שותף בכיר במחלקת המיסוי התפטרו מהפירמה, ועברו לעבוד במשרד מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם וטל. אל השניים הצטרף עו"ד חיים גואטה, שותף בכיר במחלקת מיזוגים ורכישות, וגם שני שותפים זוטרים בפירמה. בנוסף, כחמישה עורכי דין שכירים שעבדו במחלקות ההיי-טק והמיסוי עברו גם הם אל המשרד המתחרה.

 

הנהלת בתי המשפט: מלאי התיקים במערכת הוא הנמוך ביותר מזה 16 שנים

 

זאת על אף גידול מתמיד במספר התיקים שנפתחים במערכת. כך עולה מנתוני הנהלת בתי המשפט בדו"ח על המחצית השנייה של שנת 2013. בתקופה זו נסגרו 402,810 תיקים לעומת 365,604 תיקים שנפתחו.

בשונה מהדו"חות הקודמים (ראו למעלה), בדו"ח זה נוסף מדד חדש: קצב שמיעת התיקים. "התוצאות משקפות ניהול מושכל של בתי המשפט ובתי הדין על-ידי נשיאות ונשיאי המערכת", אמר מנהל מערכת בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר.

 

תקדים מחייב: הליך גילוי מסמכים אפשרי גם בענייני משפחה

 

במסגרת בקשת רשות ערעור נגד החלטה לגילוי מסמכים בתביעה רכושית בין בני זוג, קבע לראשונה בית המשפט העליון כי בתי המשפט לענייני משפחה מוסמכים לתת צווים לגילוי מסמכים במקרים המתאימים, ושם קץ לאנדרלמוסיה ששררה עד היום בענייני משפחה בכל הנוגע לסדרי דין פרוצדורליים.

 

(בע"מ 4738/13)

 

גם במשמרת של הנשיא גרוניס: בג"ץ ביטל את חוק המסתננים – אינו חוקתי

 

הרכב מורחב של תשעה שופטי בג"ץ קבע פה-אחד כי ההסדר שקבעה הכנסת ב-2012 בחוק למניעת הסתננות, המאפשר לכלוא מסתננים למשך שלוש שנים, אינו חוקתי וביטל את חוק ההסתננות כולו. תוצאת פסק הדין, שתהיה קשה לציבור הישראלי וקשה במיוחד לתושבי דרום תל-אביב, היא ש"על הרשויות לבחון את עניינם של המוחזקים במשמורת באופן מיידי, ומי שניתן לשחררו – יש לשחררו לאלתר".

מאז, הממשלה חוקקה חוק המאפשר בידי המדינה לכלוא מסתננים במעצר פתוח והכפילה משמעותית את המענקים למסתננים, אשר החלו לעזוב את ישראל בכמויות הולכות וגדלות.

 

(בג"ץ 7146/12)

 

הלכה מנחה וחדשה: מן הראוי להשעות לצמיתות עו"ד ששלח יד בכספי לקוח

 

נדחה ערעורו של עו"ד וורד עאסי על השעייתו מלשכת עורכי הדין למשך 5 שנים, לאחר ששלח יד בכספי ביטוח בסך של כמה אלפי שקלים שהגיעו ללקוח שעבר תאונת דרכים. השופט משה דרורי: עבירת שליחת יד בכספי לקוח היא אחת העבירות החמורות שיכול לבצע עו"ד, וככלל דינו הוא הוצאה לצמיתות מלשכת עורכי הדין, למעט נסיבות אישיות חריגות או כשמדובר בסכומים פעוטים.

 

(עמל"ע 33798-02-13)

 

אוקטובר 2013

 

וינשטיין: כתב אישום חסר תקדים על התעללות בעגלים במפעל "אדום אדום"

 

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מממש את חזונו האידיאולוגי למגר את תופעת ההתעללות בבעלי חיים. לפי הנחייתו לחתור לרף ענישה גבוה בעבירות אלה ובעדכונו השוטף הוגש הבוקר כתב אישום נגד ארבעה עובדי בית המטבחיים של תנובה בבית-שאן על שימוש בשוקר חשמלי לזירוז העגלים המובלים לשחיטה, באזורים רגישים בגופם תוך גרימת כאב וסבל מיותרים. הנאשמים חישמלו עגלים שקרסו בשל מעידה, החלקה או חרדה.

 

סופית: אין להכיר בלאום ישראלי נפרד ונבדל מהלאום היהודי במדינת ישראל

 

בית המשפט העליון דחה את ערעורם של 21 אזרחים ישראלים שביקשו להצהיר על השתייכותם ללאום "ישראלי" במקום הלאום היהודי. נפסק כי אזרחות ולאום הם שני דברים נפרדים שאין לטשטש ביניהם, והכרה משפטית ב"לאום ישראלי" נבדל ונפרד מהלאום היהודי תפגע בהגדרת ישראל בעולם כמדינת הלאום היהודי ובהגדרתה החוקתית כ"מדינה יהודית ודמוקרטית". השופט מלצר: "המערערים, אפילו הם כולם נבונים וכאלה שהגיעו להישגים אישיים מרשימים, אינם יכולים להקים ישות משפטית של לאום ישראלי".

(ע"א 8573/08)

 

שידוד מערכות: יחידת הביקורת החדשה על הפרקליטות יוצאת לדרך

 

לאחר סחבת מתמשכת במשך שנים ודרישות מהמחוקקים, גוף הביקורת על מערך התביעה אמנם יוצא לדרך, אבל לא יבקר את התביעה המשטרתית ולא יבדוק תלונות הנוגעות להפעלת שיקול דעת משפטי של הפרקליטות. התלונות יבדקו בהתאם להחלטת נציב היחידה ולבקשת שר המשפטים או היועץ המשפטי לממשלה.

 

אלשיך ממשיכה להתכתש עם הנציב גולדברג: חרף הביקורת, מיאנה להיפסל

 

השופטת הפורשת ורדה אלשיך דחתה בקשת פסלות שהגישה לה החייבת רחל סופר-סייג בהתבסס על החלטת נציב תלונות הציבור על השופטים שמצא את תלונתה נגד אלשיך מוצדקת בעיקרה. השופטת אלשיך לא מחמיצה ההזדמנות ל"סגירת חשבון" עם החלטת הנציב גולדברג ומשיבה מלחמה שערה, כשאינה שלמה עם העובדה שהסבריה לנציב על התנהלותה בפרשה רחוקים מלשכנע שופט עליון בדימוס.

(פש"ר 1381-09)

 

צמרת מערכת המשפט: דיונים משפטיים יישמעו ברצף ובתי המשפט יפעלו במשמרת צהריים

 

בכינוס חירום של צמרת מערכת המשפט בשולחן עגול אצל הנשיא גרוניס גובש מוצא לבעיית הסחבת בבתי המשפט וסוכם על הקמת צוות עבודה שיפעל בזריזות להוצאה לפועל של הנוהל כבר בתחילת 2014. בעוד גרוניס הצביע על הצורך בשינוי תפיסתי של דרכי ההתנהלות שהשתרשו ברבות השנים, השרה לבני הבהירה ש"עורכי הדין הפרטיים יצטרכו להתאים את עצמם, ולא שהמערכת תתאים עצמה ללוח הזמנים שלהם".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, נעלב על שלא זומן לכינוס החירום של צמרת מערכת המשפט בשולחן עגול אצל הנשיא גרוניס, ובתגובה מביע התנגדות נחרצת לפתרון המתגבש לבעיית הסחבת בבתי המשפט בהפעלתם במשמרת צהריים. ברזילי: "הלשכה מתנגדת לקיומה של משמרת שנייה, ותיאבק כדי למנוע הפעלתה במערכת המשפט, כפי שנאבקה בעבר".

מנגד, בגילוי דעת שהפיצו בקרב עורכי הדין מפרטים חמשת היו"רים את שלבי יישום תוכנית 'המשמרת השנייה', בהם הם מצדדים: העברת תביעות קטנות לדיוני אחר הצהרים, לאחר מכן יועברו לשעות אלה הליכים הננקטים על ידי ציבור שאינו מיוצג והליכים דחופים, ורק בשלב השלישי ולאחר הצלחת שני הראשונים, יועברו תיקים בסדר דין מהיר ותיקי תעבורה לשעות אחר הצהרים,  בתיאום והסכמה של עורכי הדין המתדיינים.

 

מחקר חדש של הרשות השופטת: עורכי הדין אחראים ל-95% מהבקשות השונות לדחיית דיונים

 

עו"ד יקר, יש לך עומס עבודה במשרד? בכ-73% מהמקרים השופט ידחה את הדיון לבקשתך לעוד שלושה חודשים בממוצע. אתה במילואים? את בחופשת לידה או מחלה? בכ-76% מהמקרים השופטים אישרו מטעמים אלה לדחות את הדיון לעוד ארבעה חודשים, מבלי שנעשה ניסיון להיערך לקראתן מראש ולמצוא פתרון סביר בדמות מחליף שיופיע לדיון. מחקר חדש שמפרסמת הנהלת בתי המשפט מצביע על קשר הדוק בין דחיות הדיונים המרובות לבין משך חיי התיק במערכת המשפט ומשרטט תמונה עגומה של תופעת דחיית הדיונים הצורכת זמן שיפוטי יקר: שופט מטפל בכארבע בקשות לדחיית דיון בממוצע ביום(!) והזמן השיפוטי המוקדש לטיפול בבקשות הדחייה שווה ערך לזמן המגולם בלמעלה מתשעה תקני שופטים(!).

 

העליון: אשתך בגדה בך? בן זוגך נואף? לא תוכלו לתבוע על נזק נפשי

 

בעידן שבו בגידות וניאופים הפכו לתופעה נפוצה בחברה המתירנית של זמננו, בית המשפט העליון מחייב לראשונה את כלל השופטים לדחות על הסף תביעות כלכליות בין בני זוג נבגדים או בינם לבין הגבר או האישה שעימם בגדו בני הזוג. הגם שמעשה ניאוף עלול לגרום לנזק נפשי לבן הזוג הנבגד, התופעה הנפוצה של בגידות בין בני זוג עלולה להציף את בתי המשפט בתביעות ומוטב להימנע מלדון בהם. "הדין הנזיקי אינו חרב התלויה מעל מיטת בני הזוג, ועוולת הרשלנות אינה 'הנוסע השלישי' הנחבא בין הסדינים", פסקו השופטים.

 

ע"א 8489/12

 

נובמבר 2013

 

משרד המשפטים מקדם נישואים אזרחיים

 

בהתאם לתזכיר חוק חיים משותפים בני זוג תושבי ישראל יוכלו להתקשר לחיים משותפים מבלי להינשא לפי הדין האישי החל בישראל. הצעת החוק נועדה להחליף את חוק ברית הזוגיות המאפשר נישואים של בני זוג חסרי דת.

 

שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן זוכה פה-אחד מעבירות מרמה והפרת אמונים

 

דרמה בבית משפט השלום בירושלים: שלושה שופטים זיכו פה-אחד את ח"כ אביגדור ליברמן ושוב נותר פרקליט המדינה היוצא משה לדור נבוך ופעור-פה. השופטים חגית מאק-קלמנוביץ, יצחק שמעוני ואיתן קורנהאוזר פסקו פה-אחד כי הקידום של השגריר זאב בן-אריה תאם את יכולותיו – ולא התבסס על ניסיון של ליברמן לגמול לו, כטענת הפרקליטות. השופטים גם מצאו קשיים בעדותו של דני אילון ש"לא היתה אחידה בנושאים שונים העומדים בליבת המחלוקת".

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט בשלהי 2013 שלא לערער על ההכרעה שניתנה בפרשה פה-אחד. ובכך תמה והתפוגגה עננת החקירות שריחפה מעל ראשו של אחד הפוליטיקאים הישראלים היותר שנויים במחלוקת ציבורית במשך למעלה מעשור שנים.

(ת"פ 57926-12-12)

 

הצפת המקצוע? ירידה של 8% במעבר בחינות בכתב של לשכת עורכי הדין

 

רק 69% מהנבחנים שניגשו לראשונה לבחינת ההתמחות בכתב של לשכת עורכי הדין שנערכה בתחילת החודש עברו את הבחינה. מדובר בירידה ניכרת באחוזי המעבר לעומת הבחינות הקודמות: 77% במאי 2013 ו-78% בנובמבר 2012. לבחינה ניגשו 1,972 מתמחים ומתמחות, 1,439 מהם נבחנו לראשונה. המלצות ועדת רוטקופף להסדרת מתכונת בחינות הלשכה טרם הוגשו לשרת המשפטים, חרף ההבטחות לשופטי בג"ץ לפני כשנתיים כי הוועדה נמצאת ב"ישורת האחרונה".

 

סקר חדש: רק 58% מביעים אמון בבג"ץ, ורק 35% מסמפתים עורכי הדין

 

48.4% מהציבור היהודי מביעים אמון בבתי המשפט, 58% מהציבור מכבדים את השופטים, ורק 35.6% מכבדים את ציבור עורכי הדין (בעיקר נשים). סקר חדש שנערך לכבוד כנס ישראל שדרות לחברה הצביע לראשונה על מדד העוצמה החברתית של אמון הציבור בישראל במוסדות השונים, במקצועות ובמגזרים הישנים והחדשים.

 

הפורום הפלילי בלשכת עורכי הדין מתנגד לשמיעה רצופה של תיקים פליליים

 

במכתב חריף שנשלח להנהלת בתי המשפט ומשרד המשפטים נטען כי הפורום הפלילי הארצי לא מוכן לקבל את הנוהל לשמיעה רצופה ויומיומית של תיקים פליליים בבית המשפט כתכתיב המונחת על ראשיהם של עורכי הדין הפרטיים העוסקים בתחום המשפט הפלילי ואף לא יסכים הפורום כי על מזבח היעילות יקריבו את הזכות לחקר האמת ולהליך הוגן. להתנגדות, אגב, לא שותפה הסנגוריה הציבורית.

 

עורך הדין שי ניצן הוא פרקליט המדינה הבא

 

ממשלת נתניהו אישרה ברוב של 17 תומכים וארבעה מתנגדים את מינויו של עו"ד שי ניצן לתפקיד פרקליט המדינה הבא, לא לפני שהשרים לבני ובנט החליפו מהלומות בישיבת הממשלה. לבני: אתם צבועים שמסתירים את רצונכם למנות "מישהו משלכם" שיעצום עין מול הפרות החוק מטעמכם במסווה של טענות פרוצדורליות להציג לממשלה מספר מועמדים לבחירה. ניצן החליף את משה לדור ב-17 לדצמבר 2013.

דצמבר 2013

 

מעל 55 אלף עורכי דין בישראל: עורך דין אחד על כל 150 תושבים

 

בטקס ההסמכה של 1,324 עורכי דין חדשים בירושלים הציע הנשיא גרוניס "לתעל את מספר עורכי הדין הרב לטובת סיוע לאזרחים ולאלה שידם אינה משגת". ראש הלשכה ברזילי: "הלשכה חצתה את קו 55 אלף עורכי הדין, זה משליך על הציבור כולו ולא רק על ציבור עורכי הדין – יש ליישם בדחיפות שינוי מהותי בכניסה לשערי המקצוע. לא ניתן להמתין יותר".

 

אושרה כהונת השופטת הילה גרסטל כנציבה הראשונה לגוף הביקורת על התביעה

 

ממשלת נתניהו אישרה את המינוי. "על דעת כולי עלמא, השופטת גרסטל היא מועמדת מצוינת, שתמלא את המשימה במקצועיות רבה״, הצהיר ראש הממשלה. שרת המשפטים ציפי לבני: "גוף הביקורת יוצא היום לדרך והשופטת גרסטל היא הדמות המקצועית והערכית הנכונה שתעצב את מעמדו ומקצועיותו".

 

העליון בהכרעה סופית של 5 מול 2: הילד האתיופי יישאר במשפחת אומנה

 

משפט שלמה 2013: בפסק דין המשתרע על כ-120 עמודים הכריעו שופטי ביהמ"ש העליון, בדעת רוב, כי הילד ממוצא אתיופי, המכונה "ילד המריבה", יישאר במשפחת אומנה ולא יימסר לידי דודתו. "לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורנית ולקרוע את הילד מהמשפחה האחת שאי פעם הייתה לו".

(דנ"א 6211/13)

 

השרים אישרו פה-אחד: אחריות הורית משותפת במקום חזקת הגיל הרך

 

חזקת הגיל הרך תצומצם לגיל שנתיים (במקום גיל שש כיום), שנותר לשיקול בית המשפט באם לנהוג על פי חזקת הגיל הרך או לפי עקרונות ועדת שניט בסוגיית הסדרי הראייה והמשמורת על הילדים בהתאם לתמורות הגדולות שעוברת החברה המערבית בעולם ובישראל. האבות נוטלים יותר ויותר חלק בגידול הילדים, ויש להמשיך ולעודד מגמה זו.

 

וינשטיין לאהרונוביץ: אין להשתמש במעצרים מינהליים נגד ארגוני פשיעה

 

היועץ וינשטיין הבהיר כי המעצר המינהלי נתפס ככלי חריג ופוגעני שבו נעשה שימוש מעת לעת, בלית ברירה, בעבירות ביטחון בלבד ואין להרחיבו ביחס לעבירות אחרות. וינשטיין אימץ חוות דעת משפטית שהניח בפניו המשנה שלו, עו"ד רז נזרי, לפיה ישנם אמצעים מידתיים והולמים יותר להגנת הציבור מפני פעילות עבריינית.

 

הותר לפרסום: עו"ד אבי לביא נמלט לחו"ל לאחר שנחשד בסחר ביצירות אמנות

 

עוה"ד לביא, הזכור מצוות ההגנה בפרשת הנשיא קצב, חשוד בהלבנת הון וסחר ביצירות אומנות מזויפות. הוא נמלט מישראל לפני כחצי שנה וטרם שב, חרף הבטחותיו. בית המשפט המחוזי דחה את ערעור סנגורו על החלטת שופט השלום שמעון שטיין שקבע: "הדעת נותנת כי אדם המשמש כעו"ד והחשוד בעבירות חמורות במיוחד בנסיבות אלה יש מקום להתריע בפני הציבור על קיומו של החשד".

 

וינשטיין הביס את החרדים: בוטלו תוצאות הבחירות בבית שמש ויערכו מחדש

 

הרכב של שלושה שופטי בית המשפט המחוזי בבירה פסק כי נמצאו ליקויים חמורים שהביאו לפגיעה בטוהר מערכת הבחירות: התרחשה תופעה רחבת היקף של הצבעות רבות על ידי מתחזים באמצעות תעודות זהות של אחרים. היקף התופעה אינו נופל מסדרי הגודל של הפערים שהשפיעו על תוצאות הבחירות לראשות העירייה (956 קולות) ולמועצת העירייה (1,398 קולות).

בברכת תחל שנה וברכותיה, תחדל שנה וקללותיה. שנה טובה!

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:233
קומיט וכל טופס במתנה