שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רובינשטיין: חבריי רבו עלי, אך על הממשלה לדון כראוי טרם שחרור האסירים

חדשות

רובינשטיין: חבריי רבו עלי, אך על הממשלה לדון כראוי טרם שחרור האסירים , צילום: השופט רובינשטיין. צילום: משה מילנר, לע"מ
רובינשטיין: חבריי רבו עלי, אך על הממשלה לדון כראוי טרם שחרור האסירים
31/12/2013, עו"ד אנה נודל

שעות ספורות לפני השחרור של 26 מחבלים פלשתינאים ב"פעימה השלישית" במסגרת המו"מ המדיני דחו שופטי בג"ץ את העתירות לפיהן החלטת ממשלת נתניהו לשחרר חמישה אסירים תושבי מזרח ירושלים הייתה בלתי סבירה. השופט רובינשטיין בדעת מיעוט: "היה מקום להוציא צו על תנאי ולקבל הסברים"

שופטי בג"ץ דחו ברוב דעות את העתירה שהגיש ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" נגד שחרור מחבלים פלשתינים אמש בחשכת הלילה, במסגרת "הפעימה השלישית" הנערכת על פי החלטת ממשלת נתניהו. על החלטת הממשלה כבר הוגשו מספר עתירות, שנדחו על ידי שופטי בג"ץ.

העתירה התמקדה בעובדה שעל 26 האסירים האמורים להשתחרר נמנים חמישה מחבלים שהם תושבי מזרח ירושלים, הנושאים תעודות זהות כחולות. נטען כי עובדה זו כשלעצמה חייבה דיון במליאת הממשלה, במובחן מדיון שנערך על-ידי צוות השרים המצומצם, תוך שקילת ההשלכות השונות שיכולות להיות לעובדה שאמורים להשתחרר אסירים תושבי מדינת ישראל, לרבות השלכות ביטחוניות, מדיניות וכן השלכות על קיום ריבונות המדינה על כל חלקי ירושלים.

בין חמשת האסירים תושבי ירושלים, שלושה רוצחים ושני נדונים על ניסיון לרצח וחבלה בכוונה מחמירה. העותרים טענו כי גם צוות השרים לא קיים דיון בשאלה העקרונית של שחרורם של תושבי ירושלים ככזו והשלכותיה, במובחן מדיון פרטני בזהות האסירים האמורים להשתחרר, אשר בגדרו נמסר לצוות השרים הנתון בדבר תושבותם. בנוסף, הצביעו העותרים על כך שהסיכון הצפוי מאסירים אלה רב יותר, בין היתר, נוכח העובדה שבידיהם תעודות זהות "כחולות", הם יהיו רשאים לנוע בכל רחבי הארץ, להיות מועסקים במקומות עבודה שונים וכדומה.

בג"ץ דחה כאמור את העתירה, בדעת רוב של הנשיא אשר גרוניס והשופט צבי זילברטל. השופט זילברטל פסק כי "לא עלה בידי העותרים לשכנע כי נתון זה כשלעצמו הופך את החלטת השחרור לבלתי סבירה, נוכח פסיקתו העקבית של בית משפט זה בפרשות דומות". במסגרת ההחלטה צוין כי "בעבר נדחתה עתירה שבגדרה נתקפה החלטה למתן חנינה לאסירים פלסטינים תושבי ירושלים ובית המשפט ציין כי לא נמצא לו כיצד פוגעת אותה החלטה בריבונות המדינה".

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס הצטרף לפסק דינו של השופט זילברטל.

ואילו השופט אליקים רובינשטיין סבר, בדעת מיעוט, כי היה מקום להוציא צו על תנאי ולקבל הסברים לגבי שחרורם של חמשת האסירים תושבי מזרח ירושלים. השופט רובינשטיין פסק כי לדעתו היה מקום לבחון האם נתנו הממשלה וצוות השרים דעתם כדבעי לנושא זה ולהשלכותיו, מעבר לעצם קבלת המידע שחמשת האסירים מצויים ברשימה. "יתכן שלאחר דיון כזה היתה התוצאה בעינה, ויתכן גם שלא. מכל מקום, לטעמי על פני הדברים היתה המלאכה הממשלתית לא מלאה, ועל כן טעונה הסבר", ציין השופט רובינשטיין.

הוא הוסיף: "אשר לתושבי מזרח ירושלים, לטעמי כדי שההחלטה בנושא זה תהא במתחם הסבירות, ואיני שולל את סמכותה של הממשלה או צוות השרים להחליט לאחר דיון ראוי כי חרף שאלות כאלה ואחרות, מהן קשות, יש טעם מדיני לשחרור תושבי מזרח ירושלים, גם אם ייתכנו דעות שונות – על דיון כזה להתקיים".

 

בג"ץ 8854/13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:47
קומיט וכל טופס במתנה