שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > זוכה רבה הראשי של קרית ביאליק מעבירות מעשים מגונים והטרדה מינית

חדשות

זוכה רבה הראשי של קרית ביאליק מעבירות מעשים מגונים והטרדה מינית, צילום: צילום: Getty images Israel
זוכה רבה הראשי של קרית ביאליק מעבירות מעשים מגונים והטרדה מינית
15/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

הרב עמינדב קריספין בן ה-80 הואשם על הטרדה מינית של מספר עובדות במועצה הדתית וכן באחת הנשים שבאו להינשא באמצעותו ברבנות המקומית. השופט ד"ר זאיד פלאח זיכה את הרב קריספין מכל האישומים לאחר שהתגלה כי הרב נסחט כספית על ידי המתלוננות: "עולה בלבי חשש שמא גורמים מסוימים מבקשים ל'חסל חשבונות' עם קריספין וזאת למטרותיהם האישיות, והמתלוננות הפכו ל'כלי משחק' בידי אותם גורמים"

שופט בית משפט השלום בחיפה, ד"ר זאיד פלאח, החליט היום (15.12.13) לזכות את הרב עמינדב קריספין, בן 80 מקריית ביאליק, ששימש בכל זמן רלבנטי לכתב האישום כרב ראשי בקרית ביאליק, מכל האישומים שיוחסו לו בכתב האישום, ושעיקרן מעשים מגונים והטרדה מינית של שלוש נשים, שתיים מהן עובדות המועצה הדתית. השופט פלאח זיכה את הרב קריספין בשלושה האישומים הראשונים, מחמת הספק, וזיכה אותו מהמיוחס לו באישום הרביעי.

"רק נשיקה, רק נשיקה"

המתלוננת הראשונה היא אישה חרדית, שעבדה בניקיון במועצה הדתית קרית ביאליק. באחד הימים ובעת שהמתלוננת ניקתה את משרדי הרבנות, ביקש ממנה קריספין להכין לו כוס תה ולהביאו למשרדו. משנכנסה המתלוננת למשרדו של הרב קריספין והניחה את התה על שולחנו, קם קריספין ממקומו, סגר את דלת המשרד, חיבק לפתע את המתלוננת בשתי ידיו ונצמד עם גופו לגופה ולאחר מספר שניות הניח את כפות ידיו על שדיה של ומישש אותם למשך מספר שניות. המתלוננת שאלה את קריספין לפשר מעשיו, ואז אחז קריספין בשתי לחיה וכיווץ את פיה בחוזקה, תוך שהוא אומר לה "רק נשיקה, רק נשיקה", ואז המתלוננת הסיטה את פניה ממנו ונשיקתו "פגעה" בלחייה הימנית במקום בשפתיה.

המתלוננת השנייה עבדה כמזכירת המועצה הדתית קרית ביאליק, התבקשה על ידי הרב קריספין באחד הימים לשבת מעבר לשולחנו, והוא החל לספר לה על בעיותיו של הזוג הקודם שהיה אצלו בהתייעצות, בכך שהבעל אלים כלפי האישה בזמן קיום יחסי מין. לאחר מכן ביקש הרב קריספין מהמתלוננת לתת לו את ידה על מנת להתבונן בה, ומשאמרה לו שאין צורך ולמה הוא צריך את היד, ענה לה שאין לה ממה לפחד. קריספין לקח בידיו את ידה של המתלוננת מעבר לשולחן, ואמר לה שהוא רואה שגם לה יש רווח בין האצבעות, וכי הרווח הזה מלמד שגם לה יש כאבים בזמן שהיא מקיימת יחסי מין עם בעלה. ברגע ששמעה זאת המתלוננת, היא משכה חזרה את ידה והפסיקה את השיחה.

המתלוננת השלישית הגיעה למשרדי הרבנות עם בעלה לעתיד כדי להירשם לנישואין, קריספין ביקש מהבעל לצאת מהחדר, ומשנותרו לבדם, אמר קריספין למתלוננת זו שבגלל גילה המבוגר, יש לו "ברכה מיוחדת" בשבילה, ואז נעמד מולה, ביקש ממנה לקום, ליטף את פניה ונתן לה נשיקה במצח. המתלוננת נבהלה ממעשיו של הרב קריספין ושאלה אותו אם זו "הברכה המיוחדת", הרב קריספין השיב בחיוב ושאל אותה אם היא רוצה עוד.

באישום הרביעי ייחס הפרקליטות לרב קריספין עבירה של הדחה בחקירה, בכך שבעקבות פנייה אליו מאחד העיתונים המקומיים של הקריות, קרא למזכירה, שהיא מתלוננת 2, להיכנס לחדרו, ושאל אותה אם יכול להיות שמתלוננת 1 הגישה נגדו תלונה. מתלוננת 2 ענתה לקריספין שהיא אינה יודעת מי הגישה נגדו תלונה ואז אמר לה קריספין לבדוק זאת עם מתלוננת 1 ואם היא אכן זו שהגישה את התלונה, אז שתבטל אותה ושלא תגיד שקריספין אמר לה לבטל את תלונתה. מתלוננת 2 פנתה למתלוננת 1 וסיפרה לה על דברי קריספין, ומתלוננת 1 ביקשה למסור שאין לה קשר לתלונה שהוגשה נגדו. משסיפרה מתלוננת 2 לנאשם כי למתלוננת 1 אין כל קשר לתלונה, אמר לה קריספין להגיד למתלוננת 1 שהיא "משחקת באש" ושתיזהר, ושתשמור על המשפחה שלה טוב-טוב כיוון שיש לה בעל וילדים.

משחקי סחיטה כספית מהרב

בהכרעת הדין כתב השופט ד"ר פלאח, שהתנהל מו"מ מאחורי גבו של קריספין, בין מקורביו ובין המתלוננות, באמצעות נציגם, מאיר אוטמזגין, מזכיר המועצה הדתית קרית ביאליק, כאשר חלק מהשיחות הוקלטו. בקלטת מופיע שאוטמזגין ביקש מאות אלפי שקלים ממקורבי קריספין, בתמורה לביטול תלונותיהן, ואוטמזגין הדגיש שבכל יום שיסרבו לשלם המחיר יעלה ב- 10%, וכי מדובר במתן בלבד ולא במשא ומתן. וכן הייתה דרישה שמקורבי הרב קריספין לא ימשיכו לעבוד ברבנות ובמועצה הדתית קרית ביאליק.

"גרסתו של אוטמזגין מקוממת", אפיין השופט פלאח בהכרעת הדין, "הוא ניצל את המצב שנוצר לצרכיו הפרטיים, ותעתע בכל הצדדים – הן המתלוננות והן קריספין ומקורביו. אוטמזגין מעלה דרישות כספיות מופרזות, משנה מחירים, מטיל סנקציה של 10% לכל פעם שלא מגיעים להסכמה בנוגע לתשלום, ומסביר שכל הנושא הינו משחק או 'הומור' כדבריו. בנוסף – אוטמזגין דורש שקריספין יסיים את תפקידו ברבנות, ומתערב בזהות האנשים שיאיישו את משרתו אחריו, תוך הטלת חרם על מקורבי קריספין. התנהלות מעין זו מטילה עננה כבדה על עצם קרות האירועים המתוארים, ואשר בגינן מבקש אוטמזגין להטיל את הסנקציות הכספיות והאחרות. לא ברור הכיצד פיצוי כספי יכול להביא לביטול התנהגות שתוארה על ידי המתלוננות כנוראית ובלתי נסבלת, ומדוע להטיל סנקציות נוספות של הימנעות מאיוש משרות על ידי מקורבי הרב. עולה בלבי חשש, שמא גורמים מסוימים מבקשים ל'חסל חשבונות' עם קריספין וזאת למטרותיהם האישיות, והמתלוננות הפכו ל'כלי משחק' בידי אותם גורמים, עליהם מנצח אוטמזגין".

השופט פלאח ציין כי התיק שבפניו איננו תיק רגיל, מאחר והמתלוננות לקחו על עצמן, בסיוע הפרקליטה, תפקיד של "שופט" המטיל סנקציות על קריספין, וזאת בטרם תוכח אשמתו. המשפט הפלילי מתחיל בחקירת האירועים ברשות החוקרת, ולענייננו במשטרה, נמשך דרך הפרקליטות, המחליטה אם להגיש כתב אישום, ומתנהל בבית משפט, האמור להכריע בשאלת אשמתו של קריספין, ובמידת ויצא אשם – לגזור את עונשו. כדי שבית המשפט יעשה את מלאכתו נאמנה, על הפרקליטות להציג לבית המשפט ראיות המשקפות את מצבן בעת היווצרותן, מבלי לערוך בהן שינויים.

השופט פלאח הוסיף כי בתיק זה החליטה הפרקליטה לתת יד לפניות הדדיות, של המתלוננות ומקורבי קריספין, בכדי להגיע להסכמות כספיות, שייתרו, ככל הנראה, את ניהול ההליך בבית המשפט, וזאת לאחר הגשת כתב האישום ולפני שהחל התיק להישמע. כעיקרון, אין פסול בניהול מו"מ מעין זה, בין הצדדים, ואולם, יש צורך, כך לטעמו, ליידע את בית המשפט מבעוד מועד, ואף לקבל את הסכמתו לקיום מפגשים וניהול שיחות בין שני צידי המתרס, וההליך יתנהל בפיקוח צמוד של ב"כ שני הצדדים – הסנגורים, המייצגים את קריספין, והפרקליטות, המייצגת את האינטרס הציבורי ואת המתלוננות.

המתלוננות 1 ו-2 יוצגו בהליך ניהול מו"מ על ידי אוטמזגין, מזכיר המועצה הדתית קרית ביאליק, שהעביר את דרישותיהן הכספיות המופרזות, ואף הדגיש שאין מדובר במשא ומתן בין הצדדים, אלא במתן בלבד, וכי בנוסף לדרישות הכספיות קיימות דרישות נוספות, לפיהן איש ממקורבי קריספין לא ימלא את מקומו ברבנות הראשית. האזנה לקלטת המתעדת את המו"מ שהתנהל בין הצדדים מעלה חשש כבד, שמא מדובר בניסיון להוצאת כספים מקריספין, ולאיוש תפקידים ברבנות ובמועצה הדתית, שלא כדין. החשש הכבד לביצוע מעשים לא ראויים הטיל ספק על מרקם הראיות שהוצגו בפני ביהמ"ש, וספק זה דבק בכל אחת משלושת המתלוננות. המתלוננת 1 היא אחייניתה של המתלוננת 2, וחלק מהמתלוננות מתגוררות אחת ליד השנייה. אוטמזגין פעל ללא לאות בכדי להוציא כספים ממקורבי קריספין, וכן בהחלפתו ע"י אחרים שאינם מקורבים אליו. המתלוננות 1 ו-2 הגישו את תלונותיהן באותו היום, וזאת בחלוף כשנתיים ממועד האירועים.

השופט פלאח קבע כי התארגנות עדי התביעה יחדיו, ומינוי אדם בעל אינטרס לשם ניהול מו"מ עם מקורבי קריספין, הביאה לזיהום הראיות בתיק, ובחינת מרקם הראיות בתיק, כפי שנעשה בהכרעת דין זו, העלה לפחות ספק סביר בכל הראיות. למען הסר ספק, השופט לא קבע כי המתלוננות אינן דוברות אמת, אלא מסקנתו היא שקריספין עשה עליו רושם אמין, וכי עלה לפחות ספק סביר בגרסאות המתלוננות, וספק זה מוביל לזיכויו של קריספין.

 

ת"פ 2288-03-09

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:117
קומיט וכל טופס במתנה