שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חילופי מנכ"לים במשרד המשפטים: איימי פלמור מועמדת להחלפת גיא רוטקופף

חדשות

חילופי מנכ"לים במשרד המשפטים: איימי פלמור מועמדת להחלפת גיא רוטקופף, צילום: דוקטור גיא רוטקופף. צילום: יחסי ציבור
חילופי מנכ"לים במשרד המשפטים: איימי פלמור מועמדת להחלפת גיא רוטקופף
15/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

ד"ר רוטקופף יסיים את תפקידו בחודשים הקרובים. המועמדת המובילה לתפוס את מקומו היא מנהלת מחלקת החנינות, עו"ד איימי פלמור. לרוטקופף נותרה משימה לאומית אחת לפחות: עוד במרץ 2012 הבטיח משרדו לשופטי בג"ץ את מה שלא מומש עד עצם היום: "עבודת ועדת רוטקופף הבוחנת דרכים לשינוי ושיפור מתכונות בחינות הלשכה מצויה בישורת האחרונה, ויש לקוות כי אכן תסיים את מלאכתה בהקדם ותניח את המלצותיה על שולחנו של שר המשפטים"

לאחר שבע שנים במשרד המשפטים, מהם ארבע שנים בתפקיד מנכ״ל משרד המשפטים – ד"ר גיא רוטקופף יסיים את תפקידו בחודשים הקרובים. המועמדת המובילה לתפוס את מקומו היא מנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים, עו"ד איימי פלמור.

הישורת האחרונה?!

רוטקופף אמנם נשאר בתפקידו כמנכ"ל משרד המשפטים, חרף חילופי-גברי על כס השר בין הפרופסורים דניאל פרידמן ויעקב נאמן וכניסתה של ציפי לבני – אך זאת כדי להשלים את הליכי הבחירות הפנימיות במשרד: בחירת פרקליט המדינה החדש (שכזכור, הוועדה בה השתתף רוטקופף בחרה בקולגה-מבית, עו"ד שי ניצן) וכן הקמת נציבות התלונות פנימית (ולא חיצונית) על גופי התביעה, לאור ביקורת נוקבת בוועדות הכנסת (תפקיד אליו המליצה הוועדה בהשתתפות רוטקופף על השופטת הפורשת לגמלאות, הילה גרסטל).

עם זאת, יצוין כי לרוטקופף נותרה עוד לפחות משימה לאומית אחת, אותה משום-מה טרם הספיק להשלים, בניגוד להבטחות שחילקו בכירי משרדו לשופטי בג"ץ לפני למעלה משנה וחצי. כך, במסגרת אחת העתירות שהוגשו בשנים האחרונות לבג"ץ נגד מתכונת הבחינות של לשכת עורכי הדין, נקבע בפסק הדין כי "בהמלצתנו ולאחר שמיעת הערותינו חזרו בהם העותרים מהעתירה והיא נמחקת ללא צו להוצאות. מפי עורך דין רויטמן שמענו שעבודת ועדת רוטקופף הבוחנת דרכים לשינוי ושיפור מתכונות בחינות הלשכה מצויה בישורת האחרונה, ויש לקוות כי אכן תסיים את מלאכתה בהקדם ותניח את המלצותיה על שולחנו של שר המשפטים. ניתן היום, ה' בניסן התשע"ב (28.3.2012)" (בג״ץ 903/12).

מאז ההבטחות לשופטי בג"ץ עברו כבר למעלה משנה וחצי, אבל עד היום ועדת רוטקופף לא הגישה את המלצותיה לא לשר המשפטים נאמן ולא לשרה לבני. יועצת התקשורת של לבני, מיה בנגל, מסרה בתגובה לפניית פורטל חדשות תקדין כי "שרת המשפטים מעוניינת לחכות להמלצות ועדת פרוקצ'יה על מנת לקבל תמונה מלאה ולבחון תיקון רוחבי כדי להביא לשינויים הרצויים".

אולם, תגובת השרה לבני מעוררת שני קשיים מרכזיים: ראשית, המלצות הדרג הפקידותי לחוד והחלטות הדרג המחליט לחוד; מה לשיקולי שרת המשפטים ולגרירת הרגליים שבאי-הגשת המלצות הוועדה בראשות רוטקופף לידיעת הציבור הרחב?! אין כל קשר בין הדברים, וצר לנו על כי מענה ישיר על שאלתנו לד"ר רוטקופף לא זכתה למענה ומעניין למה. האומנם הבטחות משרד המשפטים לשופטי בג"ץ מילתא זוטרתא היא, הכתובות הן על קרח?! (כפי שאכן בוקר לאחרונה בחריפות על ידי המשנה לנשיא, השופטת מרים נאור, בפרשה אחרת, והדברים ידועים לצמרת משרד המשפטים). איה "הישורת האחרונה" שהובטחה לשופטי בג"ץ ונחרתה לדורות בפסק דינם?! שנית, המנדט שניתן לוועדת רוטקופף (בחינות לשכה) שונה בתכלית מהמנדט שניתן לוועדה בראשות השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה (תקצוב מוסדות הלשכה השונות ותפקודן היאות).

הנגשת הצדק

אבל בצמרת משרד המשפטים מעשים לחוד והצהרות לחוד. שרת המשפטים הודתה למנכ״ל על שנשאר בתפקיד כפי שסוכם עמו כדי להשלים משימות עיקריות כמו תקציב המדינה ובחירת פרקליט מדינה והקמת נציבות התלונות על גופי התביעה. השרה לבני הצהירה כי "גיא הוא מנכ״ל ואדם משכמו ומעלה, שהצליח בתחום המשפט, ובחר להגיע דווקא לשירות הציבורי, מתוך שליחות. הוא ניהל והצעיד את המשרד בנועם הליכות, כשהוא מצליח לרתום להשגת היעדים הממלכתיים לא רק את הכפופים לו, אלא גם את משרדי הממשלה האחרים. אני מאחלת לו שפע הצלחה בכל מקום בו יבחר לתרום מכישוריו ובכל דרך בה יבחר".

גם רוטקופף הודה מצידו לשרה לבני על "האמון שנתנה בי ועל תקופת העבודה המשותפת הפורייה ומלאת אתגרים ועניין. אני מלא הערכה לשרה לבני על כך שבאותה עוצמת חשיבות לאומית ומסירות מנהלת את משא ומתן המדיני לשלום, פועלת להגן על שלטון החוק, למען השקיפות השלטונית ומאבק בשחיתות ובגזענות, ומחזקת את השירות המשפטי לציבור והנגשת הצדק".

הוא גם הודה לשרי המשפטים עמם עבד: פרופ' דניאל פרידמן, אשר גייס אותו לשירות הציבורי ופרופ' יעקב נאמן שבתקופת כהונתו שימש מנכ"ל. רוטקופף הודה גם ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, על "הזכות שהייתה לי לעבוד לצידו. אני גאה בעובדי ומנהלי משרד המשפטים, על יחידותיו השונות, אשר עושים לילות כימים בשמירה על החוק ומתן שירות משפטי ראוי לאזרחי ישראל".

כאמור, המועמדת המובילה לתפוס את כיסא המנכ"ל היא מנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים, עו"ד איימי פלמור. יש לקוות כי פלמור החרוצה, אם וכאשר אכן תיבחר לתפקיד הנחשק ומלא האחריות, תחזיר את אמון הציבור ואמונם של שופטי בג"ץ בהבטחות של צמרת משרד המשפטים, ותשים קץ לגרירת הרגליים.

 

903/12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:150
קומיט וכל טופס במתנה