שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עשרות אלפי אפוטרופוסים שמונו על ידי בתי המשפט עובדים ללא כל פיקוח

חדשות

עשרות אלפי אפוטרופוסים שמונו על ידי בתי המשפט עובדים ללא כל פיקוח, צילום: פרופ' דוד האן, צילום: דוברות משרד המשפטים
עשרות אלפי אפוטרופוסים שמונו על ידי בתי המשפט עובדים ללא כל פיקוח
10/12/2013, מערכת תקדין

האפוטרופוס הכללי מפקח על כ-50 אלף חסויים באמצעות 20 מפקחים בלבד. בעקבות תלונות רבות של קרובי משפחתם של החסויים כלפי הליך מינוי האפוטרופוסים ותפקודם, נערך היום דיון חשוב בוועדת החוקה. בין היתר נחשף כי לוועדת השרים לענייני חקיקה תוגש בקרוב הצעת חוק שתחדש מושג משפטי חדש של "ייפוי כוח מתמשך"

לרגל היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, דנה היום ועדת החוקה בכנסת בנושא חסויים שמונה להם אפוטרופוס לניהול ענייניהם הכספיים או הבריאותיים. לאחרונה נשמעו תלונות רבות על ידי קרובי משפחתם של חסויים כלפי הליך מינוי אפוטרופוסים, תפקודם וכלפי הקרן לטיפול בחסויים שמטפלת באלפי חסויים.

היועץ המשפטי של ארגון 'בזכות' המסייע לחסויים, עו"ד יותם טולוב, הביא איתו לדיון אישה שמונה לה אפוטרופוס, וזו סיפרה על מאבקים משפטיים שהיא מנהלת מול הקרן לטיפול בחסויים, כדי לקבל כסף מהכספים שהרוויחה מעבודתה, לצורך טיפולי שיניים וכן מאבק משפטי שהיא מנהלת כדי לעבור דירה. מ' סיפרה, "יש לי מגבלה מזערית, וצריך לדבר איתי ולהתחשב בדעתי. הם לא מחליטים איתי, הם מחליטים במקומי. אני בחוסר אונים", אמרה הגברת המוגדרת כחסויה.

מנכ"ל הקרן לטיפול בחסויים, ד"ר זאב פרידמן, דחה את הטענות ואמר שהתאגיד עבר שינוי גדול. "יש לנו וועדה בראשות השופט בדימוס תיאודור אור שמפקחת על פעילותנו". לדברי פרידמן, "אנו שמים דגש על כבוד האדם ועל חירותו. אנו מנהלים מאבקים משפטיים כנגד אנשים שמנצלים לרעה את החסויים ולוקחים את נכסיהם".

האפוטרופוס הכללי, ד"ר דוד האן, אמר כי משרדו מפקח על כ-50 אלף חסויים באמצעות 20 מפקחים בלבד. "המשאבים לפיקוח אינם פרופורציונליים", אמר ד"ר האן והוסיף כי משרדו לא מפקח כלל על האפוטרופוסים שמונו על ידי בתי המשפט לעניין קבלת החלטות על בריאותם והטיפול הרפואי באלפי חסויים. "לאחרונה הוקצו לנו שני תקנים בלבד לטובת הפיקוח על האפוטרופוסים שמונו על גופם של חסויים. בשנת 2014 נבצע דגימה של אלפיים תיקים".

ד"ר האן הוסיף ואמר כי משרדו מפתח ממשק ממוחשב מול בתי המשפט לצורך קבלת מידע על מינוים של אפוטרופוסים.

הגישה הישראלית מבוססת על גישה מימי הביניים

נציג משרד המשפטים, ד"ר פרץ סגל, אמר בדיון כי בשבועות הקרובים תוגש לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק שתחדש מושג משפטי חדש של "ייפוי כוח מתמשך". החוק יקבע שאדם יוכל למנות לעצמו בעודו כשיר, אפוטרופוס שיהיה מופקד על ענייני רווחה, בריאות וכספים בעת הצורך. החתימה על ייפוי הכוח לא תימנע ממנו לקבל החלטות כל עוד הוא יכול לקבל את ההחלטות בעצמו.

פרופ' ישראל דורון מאוניברסיטת חיפה ויו"ר עמותת "המשפט בשירות הזקנה" אמר בדיון כי "מוסד האפוטרופסות אבד עליו הקלח! במרבית מדינות העולם ביטלו את האפוטרופסות. הגישה הישראלית מבוססת על גישה מימי הביניים, גישה שפוגעת בצורה קשה בכבוד האדם וחירותו".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דודו רותם, סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תפנה למשרד המשפטים בבקשה לערוך השתלמויות לשופטים בנושא החסויים. חה"כ רותם הבטיח לעשות מאמץ לדון בהצעת החוק בהקדם, מיד כאשר זו תגיע לדיון בוועדת השרים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:47
קומיט וכל טופס במתנה