שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אין אחריות? רשת 'עולם הקולנוע' תפצה על מכירת טלוויזיה שהתקלקלה

חדשות

אין אחריות? רשת 'עולם הקולנוע' תפצה על מכירת טלוויזיה שהתקלקלה, צילום: חנות למכירת טלוויזיות
אין אחריות? רשת 'עולם הקולנוע' תפצה על מכירת טלוויזיה שהתקלקלה
05/12/2013, עו"ד אנה נודל

רשת 'עולם הקולנוע' מכרה טלוויזיה ב-2,220 שקל, שהתקלקלה לאחר חמישה חודשים ותעודת האחריות שנתנה ללקוחה לא היתה מקורית? השופטת זהבה בנר דחתה את הניסיון של הרשת לגלגל את האחריות על הגב של הלקוחה, שנותרה בלי טלוויזיה, וחייבה את "עולם הקולנוע" לא רק להחזיר 70% מסכום הרכישה, אלא אף לפצות את הלקוחה בעוד 1,700 שקל בגלל עוגמת הנפש שגרמה. ב-30% הנותרים מסכום הרכישה חויב היבואן, שאף הוא התנער מאחריות

טל דורון רכשה ברשת "עולם הקולנוע" טלוויזיה LCD של 40 אינץ' תוצרת "סוני" ושילמה עבורה 2,200 שקל. הטלוויזיה הפסיקה לפעול חמישה חודשים לאחר הרכישה, ודורון העבירה את המכשיר לתיקון לחברת שירותי רטפון המספקת שירותי תיקונים למכשירים אותם מייבא היבואן של הטלוויזיה – חברת האלקטרוניקה רייבי. נציג של שירותי רטפון הודיע לדורון כי היבואן אינו מאשר את התיקון, שכן "אינו מכיר ואינו מייבא טלוויזיה כזו", ומשכך המכשיר הוחזר לדורון ללא תיקון.

בעקבות זאת, היא פנתה למנהל החנות של רשת "עולם הקולנוע", שם נרכשה את מכשיר הטלוויזיה. המנהל קישר אותה אל מעבדת שירות, אבל הטלוויזיה לא תוקנה עד כה ואף לא הוחזרה לדורון.

דורון הגישה תביעה נגד החנות לבית המשפט לתביעות קטנות בעכו, על סך של 3,500 שקל, בטענה כי החנות מתחמקת מאחריותה לתיקון הטלוויזיה, למרות כתב האחריות. דורון תבעה סך של 170 שקל בגלל החזר מנוי לחברת "הוט" (85 שקל לחודש, בגין חודשיים), סך של 700 שקל בגין "פיצוי לתובעת ולמשפחתה בגין שלילת היכולת ליהנות משידורי טלוויזיה", סך של 400 שקל בגין בזבוז זמן, טלפונים, פניות מרובות והכנת התביעה.

ברשת "עולם הקולנוע" שלחו הודעת צד ג' ליבואן ולשירותי רטפון, בטענה כי "היות שהיא אינה יצרן הטלוויזיה או היבואן, אלא צינור שיווק בלבד, אין לה כל אחריות בנסיבות העניין לתיקון המכשיר". 

אך השופטת זהבה (קאודרס) בנר דחתה את הטענה של רשת "עולם הקולנוע", וקבעה כי "אין כל ממש בטענת הנתבעת לפיה הינה בגדר 'צינור שיווק בלבד', טענה אשר עומדת בניגוד לחוק הגנת הצרכן והתקנות אשר הותקנו לפיו, ויש בה כדי להפכם ל'אות מתה', במידה והייתה מתקבלת".

היבואן טען כי תעודת האחריות אותה הציגה הלקוחה לא הייתה מקורית, ובית המשפט קבע כי "ניכרים פגמים בתעודת האחריות, באופן שהיה אמור להדליק נורה אדומה אצל 'עולם הקולנוע' באשר לתקינותה או מקוריותה של תעודת האחריות, ולחייבה לבדוק תקינותה ומקוריותה, דבר שלא נעשה על ידה".

השופטת בנר ציינה כי החובה על פי תעודת האחריות היא חוזית, והחובה הזאת חלה במקביל ובנוסף לחובות מהדין הכללי, על פי דיני הנזיקין וכן מכוח חובות המוכר על פי חוק המכר.

"אין לגלגל את האחריות על הצרכן"

בית המשפט לתביעת קטנות פסק כי "במחדלה של הרשת 'עולם הקולנוע' לבדוק את תקינותה של תעודת האחריות אשר נמסרה לתובעת, והיעדר נקיטת אמצעי זהירות סבירים על ידה למניעת מסירת תעודת אחריות שאינה תקינה או מזויפת, וכמו כן בכך שמסרה תעודת אחריות שאינה ערוכה כדין ושאינה חתומה לנתבע – היא הפרה את חובת הזהירות כלפי התובעת, והיות ובשל מחדלה לא תוקן המכשיר בהתאם להוראות הדין עד כה, על הנתבעת לשאת בנזקי התובעת, שנגרמו כתוצאה ממחדלה זה".

השופטת בנר פסקה כי גם היבואן נושא באחריות כלפי הלקוחה דורון, וכי היה על החברה "לספק תעודת אחריות עם הטובין שמכרה, ואין במחדלה לעשות כן כדי לגרוע מאחריותה ואין לגלגל האחריות על הצרכן".

נקבע כי היבואן נושא באחריות לתיקון המכשיר במהלך תקופת האחריות, ללא תמורה, אף אם בפועל תעודת האחריות שסופקה לתובעת אינה מקורית.  

פיצוי על עוגמת נפש בסכום ניכר

השופטת בנר חילקה את האחריות הנזיקית בין החנות ליבואן, כך שעל החנות הוטלה אחריות לנזק בשיעור של 70%, ועל היבואן הוטלה אחריות בשיעור של 30%. כך חויבו רשת "עולם הקולנוע" והיבואן להשיב ללקוחה ביחד את הסכום ששולם עבור מכשיר הטלוויזיה, בסך של 2,200 שקל.

בנוסף לכך, היבואן חויב בתשלום הוצאות המשפט ופיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה לתובעת בסך 800 שקל.

רשת "עולם הקולנוע" חויבה לפצות את הלקוחה בסך של 1,700 שקל בגלל הוצאות משפט (350 שקל) ופיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה בנסיבות הפרשה. בנוסף, רשת "עולם הקולנוע" חויבה בתשלום של 170 שקלים עבור החזר דמי מנוי לחברת "הוט". עוד 300 שקל חויבה לשלם רשת "עולם הקולנוע" בגין הוצאות המשפט של שירותי רטפון, בגלל שהודעת צד ג' שהגישה נגד החברה נדחתה. 

 

ת"ק 6844-12-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:223
קומיט וכל טופס במתנה