שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייצוגית נגד הרשת 'טיב טעם': אינה מחשיבה את שעות העבודה בשבתות

חדשות

ייצוגית נגד הרשת 'טיב טעם': אינה מחשיבה את שעות העבודה בשבתות, צילום: סניף של טיב טעם. צילום: יחסי ציבור
ייצוגית נגד הרשת 'טיב טעם': אינה מחשיבה את שעות העבודה בשבתות
03/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

עובדת בסניף הרשת בראשון לציון חושפת בבקשתה לתביעה ייצוגית מסכת של הפרות מתמשכות של תנאי ההעסקה והשכר של עובדי "טיב טעם", הנמנים ברובם עם השכבות המוחלשות של האוכלוסייה, תוך זלזול בוטה ומחפיר לכאורה בהוראות החוק, במטרה להתעשר שלא כדין על גבם

בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשת השיווק "טיב טעם" הוגשה לבית הדין לעבודה בתל אביב בטענה להפרה מתמשכת של תנאי ההעסקה והשכר של עובדי החברה שלא מחושבים שעות העבודה שלהם בשבתות.

לטענת התובעת א"מ, עובדת הרשת בסניף ראשון-לציון, באמצעות עורכי הדין רם אפרתי ופלורי ניסן, שורת ההפרות של זכויות העובדים מצד הרשת "טיב טעם" ארוכה ונוגעת לתחומים רבים: החל מאופן חישוב השכר הקובע לצורך ביצוע הפרשות פנסיוניות, אופן חישוב ימי חופש, הפרת חוק שעות עבודה ומנוחה, חישוב ותק, הבראה, חישוב שגוי של היקף משרה, אי תשלום עבור עבודה בשעות נוספות החל מהשעה השמינית בעבודת לילה ועוד.

מהבקשה לייצוגית עולה כי הרשת "טיב טעם" מעסיקה באופן קבוע עובדים בימי השבת, אבל בבואה לחשב את היקף משרתם לצורך מתן זכויות שונות המוקנות לעובדים בכוח חוקים או צו ההרחבה, אין הרשת מתחשבת בעבודתם בימי השבת אלא מפחיתה את השכר הקובע לצורך ביצוע הפרשות סוציאליות, בחישוב ימי החופשה והמחלה המגיעים לעובד ואף בתשלום דמי ההבראה – אשר כולם מחושבים על ידי "טיב טעם" כאילו העובד הועסק במשרה חלקית בלבד.

כך מגיעה "טיב טעם" לתוצאה בלתי מתקבלת על הדעת לפיה התובעת, שהועסקה בחודש מסוים 223 שעות ב-25 ימי עבודה אשר התבצעו במשך שישה ימים בשבוע, הועסקה כביכול במשרה חלקית של 81% בלבד.

הפרות נוספות של טיב טעם הן של זכויות המגיעות לעובדים על פי צו ההרחבה, החל משנת העסקתם הרביעית כגון דמי ביגוד.

סכום תביעתה האישית של המבקשת מסתכמת בסך של כ-10,000 שקל, בשל הפרת חוק שעות עבודה ומנוחה, דמי חג בשל יום כיפור, הפרש דמי הבראה, הפרש תגמולים ופיצויים, הפרש קרן השתלמות, תוספת ותק, דמי ביגוד והפרש מחצית משכורת 13.

תלוש השכר ברשת טיב טעם מבולבל ומבלבל

בהתייחס לגובה סכום התביעה האישית, שעל פניו אינו נחשב לנמוך כמקובל למייצג תביעה ייצוגית, מצוין בתביעה כי בהלכת וירון נקבע שסכום תביעה בסך של 6,800 שקל אינו מונע קבלתה של בקשה לאישור תובענה ייצוגית, זאת גם לאור מאפייני הענף ולאור היות גובה הסכום הנתבע רק אחד מהשיקולים אותם על בית הדין לשקול בבואו לאשר תובענה כייצוגית.

‏לטענת התובעת, פניותיה למנהליה בדרישה לתשלום מלוא זכויותיה נדחו על-ידי הרשת. בנוסף צוין בתביעה כי לפני מספר שבועות נקראו עובדי הסניף לפגישה על מנהל הסניף, במהלכה הודיע להם כי לאור טענות עובדים על אי-קבלת הזכויות המגיעות להם, ממועד זה ואילך לא תותר עוד עבודה בשעות נוספות העולה על 12 שעות שבועיות. "כך, תחת אשר תתקן דרכיה ותיתן לעובדים את כל הזכויות המגיעות להם, בחרה טיב טעם לפגוע בכבשת הרש וליישם לפתע את מגבלת השעות הנוספות – מגבלה ממנה התעלמה בשיטתיות עד לאותו המועד, ואשר איפשרה לעובדים לעבוד 'מצאת החמה ועד צאת הנשמה', על מנת להביא שכר שיוכל, בדוחק רב, לקיימם", נכתב בתביעה.

עוד מצוין בכתב התביעה כי דוגמה נוספת להפרות החוק של "טיב טעם", גם אם בגינה לא נדרש פיצוי כספי, הוא  תלוש השכר שמנפיקה החברה לעובדיה. לדברי התובעת, חוק הגנת השכר קובע כי על תלוש השכר הנמסר לעובד לכלול שורת נתונים הקבועים בתוספת לחוק וביניהם, בין היתר, שם המעביד, מספר הזיהוי שלו או מספר התאגיד, מען מקום העבודה או עסקו של המעביד וכן מספר ימי העבודה בהם עבד העובד בפועל בתקופת התשלום. לעומת זאת, בתלוש השכר שמנפיקה "טיב טעם" אי-אפשר למצוא את פרטיו המדויקים של המעסיק ובעיקר את שמו. רק בשולי תלוש השכר, באותיות זעיר אנפין, מצוין מספר תאגיד, ללא ציון שמו או מענו. כמו כן, תלוש השכר בנוי באופן מבולבל ומבלבל, המקשה עד מאד על הבנתו, במיוחד לעובדים מקבוצות מוחלשות או שאינם דוברים היטב את השפה העברית.

בסיום כתב התביעה מציינים עורכי דינה של התובעת כי עובדי רשתות השיווק למיניהן ידועים "כעובדים מוחלשים, הנעדרים יכולת מיקוח להטבת זכויותיהם ונעדרים אף את הידע, הזמן והמשאבים הכלכליים הנדרשים לשם אכיפת זכויות המגיעות להן על פי דין, וזאת כאשר ענף זה מאופיין בהיעדר אכיפה מספקת של חוקי המגן. במקרה זה עסקינן במשיבה שאינה בוחלת בכל דרך, נלוזה ככל שתהייה, על מנת ליטול מהעובדים את זכויותיהם, ככל הנראה מתוך ידיעה כי מרביתם כלל אינם מודעים להם ומכל מקום חוששים למקום פרנסתם".

 

ת"צ 40413-11-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:30
קומיט וכל טופס במתנה