שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המחוזי דחה בפעם השנייה את הסדר הנושים של בורגר ראנץ'

חדשות

המחוזי דחה בפעם השנייה את הסדר הנושים של בורגר ראנץ', צילום: צילום:istock
המחוזי דחה בפעם השנייה את הסדר הנושים של בורגר ראנץ'
24/11/2013, עו"ד אנה נודל

ביהמ"ש: ההסדר מיטיב מדי עם פז, שהייתה בעבר הבעלים של בורגר ראנץ'. "למעשה, מתקבל הרושם  כי נשתכחה מבעלי התפקיד העובדה כי עליהם לפעול למען כלל ציבור הנושים ונראה כי הם פועלים בעיקר מטעם פז"

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה בפעם השנייה את הסדר הנושים שהוצע במסגרת הליך הפירוק של בורגר ראנץ'. בית המשפט קבע כי "לא ניתן לאשר גם את ההסדר השני, כיוון שמהות ההבדלים בין ההסדרים והבעייתיות במעמדה של פז (הפעם כנושה רגילה) לא הוצגה לנושים גם הפעם". השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן הוסיפה כי "עולות תהיות מדוע הולכים המנהלים המיוחדים כברת דרך כה ארוכה כדי לאשר הסדר דומה עד מאד עבור חברת פז, זאת כאשר הם משמשים בתפקידם מטעם ולמען כלל ציבור הנושים, ובעיקר למען הנושים הבלתי מובטחים".

בורגר ראנץ' קרסה בקיץ 2008 ובית המשפט מינה את עו"ד שאול ברגרזון ורו"ח אליעזר שפלר למפרקים הזמניים לחברה. ד"ר שלמה נס מונה ככונס בנכסים הזמני של החברה. בורגר ראנץ' נמכרה כעסק חי לחברת א.אוגרד אחזקות, בית המשפט נתן צו פירוק קבוע ומינה את המפרקים הזמניים למנהלים המיוחדים של החברה. המנהלים המיוחדים קיבלו מאות תביעות חוב. על מנת לגבש מתווה שיאפשר גיבוש הסדר נושים לחברה, ניהלו בעלי התפקידים משא ומתן עם פז, בעלת השליטה הקודמת בחברה, אשר הגישה את תביעת החוב הגבוהה ביותר על סך יותר מ-13.5 מיליון שקלים במעמד של נשייה מובטחת. פז מכרה את החברה ליוסף חושינסקי ז"ל ונתנה לו הלוואה של 20 מיליון שקלים לצורך רכישת המניות של בורגר ראנץ'. להבטחת פירעון ההלוואה נכסי החברה שועבדו לפז. המנהלים המיוחדים הגיעו להסדר עם פז לפיו החברה תקבל במסגרת הסדר נושים סך של כ-8,5 מיליון שקלים ותהנה ממעמד של נושה מובטח. ההסדר אושר באסיפת נושים, אך נדחה על ידי השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן. השופטת כתבה בהחלטתה כי "במסגרת ההסדר פז מקבלת 8 מיליון ₪ מתוך קופה של כעשרים מיליון ₪, היינו יותר משליש. הנושים האחרים הם נושים בדין קדימה הכוללים את עובדי החברה ונושים רגילים ביניהם ספקים רבים, היינו אותם אנשים שהשקיעו את מיטב מרצם (העובדים) ומיטב כספם (הספקים) בחברה, והם אלו שהפעילו אותה הלכה למעשה. אין לאפשר מצב בו נושים אלו נדחים מפני בעל שליטה קודם, שבהעברה סיבובית של הלוואות הצליח לקבל בטוחות, ולאחר שנתיים וחצי לחזור כנושה מובטח, לחברה שמכר במצב גרוע עם חובות גבוהים וללא כל תמורה. למצער, אין לאפשר זאת מבלי שהנושים יהיו מודעים לכך במפורש ובמודגש".

בעקבות דחיית ההסדר המנהלים הגישו הסדר חדש לאחר שאושר באסיפת נושים. בהתאם להסדר זה פז תהיה נושה רגיל בסכום של 13.5 מיליון שקלים. השופטת קבעה כי ההסדר החדש מעמיד את פז "באופן אבסורדי, במצב זהה או אף טוב יותר לעומת ההסדר הקודם, מבחינת סכומי הכספים שתקבל". נקבע כי בקבלת אישור הנושים להסדר השני נפלו שני כשלים מרכזיים המהותיים. הראשון נוגע לדרך ההודעה לנושים וההצבעה באסיפת הנושים. השני נוגע לעובדה שפרטי ההסדר המהותיים לא נחשפו גם הפעם לפני הנושים טרם הצבעתם.

השופטת אגמון-גונן כתבה כי לפי ההסדר השני הנושים הרגילים יקבלו כ-64% מנשייתם ולפי חשבון זה פז תקבל בפועל מעל 8.6 מיליון שקלים, וכך פז תזכה בכ-100 אלף שקלים נוספים לעומת ההסדר הראשון. השופטת כתבה כי "אכן , הסדר משופר הוא זה המונח לפני, אך זאת ככל שמדובר בפז, דווקא". בהמשך היא הוסיפה "למעשה, קיבלנו את אותה גברת בשינוי אדרת. פז עדיין מקבלת שליש מקופת הפירוק ומעל למחצית מהכספים שנותרו לחלוקה לנושים האחרים".

בית המשפט העביר ביקורת על התנהלות המנהלים המיוחדים בתיק וכתבה כי "למעשה, מתקבל הרושם  כי נשתכחה מבעלי התפקיד העובדה כי עליהם לפעול למען כלל ציבור הנושים ונראה כי הם פועלים בעיקר מטעם פז. בהקשר זה יש להדגיש, כי גם על פי ההסדר השני מעמדה של פז טוב ממצבה מקום בו תביעת החוב שלה הייתה מוכרעת לגופה, שכן פז עדיין נהנית ממעמד של נושה רגיל וזאת מקו בו, על פניו, הכרעה בתביעת החוב שלה הייתה מביא לתוצאה שלפיה פז הינה נושה נדחית. במילים אחרות , פז בהסדר השני, נהנית, לכל הפחות, מהתוצאה הטובה ביותר שהייתה יכולה להתקבל בעניינה אם תביעת החוב שלה הייתה מוכרעת לגופה. חרף האמור, ותוך הצנעת פרטים המצביעים על תוכן ההסדר האמיתי, הציגו המנהלים המיוחדים את  ההסדר השני כ"משופר" ביחס להסדר הראשון, כאשר גם פנייתם לנושים לבוא ולהצביע על תוכן ההסדר הייתה נגועה בכשלים. באופן זה, אושר הסדר, שיתכן כי לו היה מוצג כראוי, לכלל הנושים, לא היה לו רוב מספיק מקרב הנושים".

בית המשפט הורה על כינוס אסיפת נושים נוספת והורתה למנהלים המיוחדים לזמן כדין את כל הנושים ולהציג בפניהם את כל המידע.

 

פר"ק 2308/08

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:32
קומיט וכל טופס במתנה