שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה תראיין שני שופטים ושני פרקליטים

חדשות

ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה תראיין שני שופטים ושני פרקליטים, צילום: יהודה וינשטיין. צילום: יחסי ציבור
ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה תראיין שני שופטים ושני פרקליטים
13/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

הוועדה זימנה לריאיון ביום שני הקרוב את ארבעת המועמדים הסופיים: שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב אבי זמיר, המשנה לפרקליט המדינה לשעבר עו"ד יהושע (שוקי) למברגר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד שי ניצן, ושופט בית המשפט המחוזי בירושלים צבי סגל. הפרופסורים יורם רבין וגבריאל הלוי, ועוה"ד יהושע רזניק ועפר ברטל נותרו מחוץ למרוץ. ארגוני הנשים דורשים מהשרה לבני לשתק את ועדת האיתור כל עוד אין ולו מועמדת אחת לתפקיד הנחשק

ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה החליטה לפני זמן קצר בסיום ישיבתה השלישית לזמן לריאיון ביום שני הקרוב ארבעה מועמדים סופיים, בתום דיון ולאחר שנבחן עניינם של המועמדים השונים. ארבעת המועמדים הסופיים הם (לפי סדר א-ב): שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב אבי זמיר, המשנה לפרקליט המדינה (פלילי) לשעבר עו"ד יהושע (שוקי) למברגר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (תפקידים מיוחדים) עו"ד שי ניצן, ושופט בית המשפט המחוזי בירושלים צבי סגל.

ממשרד המשפטים נמסר כי הראיונות יתקיימו ביום שני בשבוע הבא.

כזכור, בישיבתה הקודמת החליטה ועדת האיתור, פה-אחד, כי יש מקום לחדש את תקופת הגשת המועמדויות לתפקיד, כך שתסתיים ביום 11.11.13. זאת במטרה להעשיר את רשימת המועמדים, ולאפשר את גיוונה, מבלי שנבחנו ונדונו המועמדויות שהוגשו לגופן. הוועדה לא מצאה אז מקום ליזום פניה  אישית למועמדים לתפקיד הנחשק והמכריע גורלות.

דיקאן הפקולטה מול סנגורים

יצוין כי על התפקיד הנחשק של פרקליט המדינה הבא של מדינת ישראל הגישו מועמדות שמונה מועמדים, כאשר לאחרונה הצטרף למרוץ פרופ' יורם רבין, דיקאן הפקולטה למשפטים במכללה למינהל. פרופ' רבין (46) הוא מומחה למשפט פלילי, שפרסם לאחרונה ביחד עם ד"ר יניב ואקי שני כרכים על נושאים מרכזיים בדיני עונשין. הוא גם מומחה לזכויות האדם ומשפט חוקתי ופרסם ספר מכונן על זכות החינוך.

מועמדים נוספים שהצטרפו לאחרונה למרוץ הם: עו"ד יהושע רזניק, ששימש במשך שנים ארוכות כמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים ולאחרונה מייצג את נשיא המדינה לשעבר משה קצב בבקשתו לערוך לו משפט חוזר; עו"ד עופר ברטל, סנגור פלילי המייצג את שולה זקן בפרשת הולילנד; וגם פרופ' גבריאל הלוי מהקריה האקדמית אונו, מומחה לפלילים שחיבר ספרים רבים בתחום התמחותו.

אולם הפרופסורים רבין והלוי, ועורכי הדין רזניק וברטל נותרו מחוץ למרוץ.

הארגונים החברתיים: חסרות עורכות דין במשרד המשפטים?

בתוך כך, מספר ארגונים חברתיים פנו אתמול לשרת המשפטים בבקשה לצרף אישה למועמדים לתפקיד פרקליט המדינה. במכתב דחוף ששלחו יו"ר ויצו, גילה אשרת, מנכ"לית עמותת ידיד, שרי רבקין, ויו"ר נעמת, גליה וולך, לשרת המשפטים ציפי לבני הן דורשות ממנה שלא לקיים את תהליך הבחירה לתפקיד פרקליט המדינה בטרם תצורף לרשימת המועמדים לפחות אישה אחת. "למרבית הפליאה מתברר כי בין המועמדים שהציגו את מועמדותם לתפקיד לא מצויה ולו אישה אחת", נכתב בפנייה לשרת המשפטים. "דבר זה מקומם, במיוחד לאור העובדה כי בעבר כיהנו שתי נשים כפרקליטות. אחת מהן, דורית ביניש, הפכה ברבות הימים לנשיאת בית המשפט העליון ואילו השנייה, עדנה ארבל, מכהנת כשופטת בבית המשפט העליון גם בימים אלה".

לטענתן, "לא יתכן שבפני ועדת האיתור לא תוצג מועמדותה של אישה, וכי במידה ואף אישה לא בחרה להציג את מועמדותה לתפקיד – על ועדת האיתור מוטלת החובה לאתר מועמדת ראויה ולהעמידה למבחן הבחירה. מה גם שעולם המשפט משופע בעורכות דין מצוינות, חלקן אף עובדות במשרד המשפטים", כתבו וולך, אשרת ורבקין. "אנו דורשות כי עד שלא תהייה מועמדת אחת לפחות בפני ועדת האיתור, לא תתכנס הוועדה לדון במועמדותם של שאר המועמדים ולא תבחר מביניהם את פרקליט המדינה הבא". העתקי המכתב נשלחו גם ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא, וליו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם, כדי שבמידת הצורך יתערבו גם הם בנושא.

חמישה נציגים בוועדת האיתור ימליצו בדעת רוב 4:1

נזכיר כי בראש הוועדה עומד היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, וחבריה הם: נציב שירות המדינה משה דיין, מנכ"ל משרד המשפטים ד"ר גיא רוטקופף, נציג האקדמיה פרופ' אריאל בנדור, ונציגת לשכת עורכי הדין עו"ד רחל תורן. כדי להמליץ על המועמד הסופי המועדף על חברי הוועדה בפני שרת המשפטים לבני, יידרש בוועדה רוב של ארבעה מתוך חמשת חבריה.

הוועדה אמורה לסיים את עבודתה עד סוף נובמבר, ולהמליץ על המועמדים המועדפים על חבריה לשרת המשפטים ציפי לבני. פרקליט המדינה עו"ד משה לדור אמור לסיים את כהונתו עד ה-15 לדצמבר.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:213
קומיט וכל טופס במתנה