שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שנתיים מאסר לפקידת בנק שגנבה מלקוחות 600 אלף שקל וניהלה חיי מותרות

חדשות

שנתיים מאסר לפקידת בנק שגנבה מלקוחות 600 אלף שקל וניהלה חיי מותרות, צילום: סניף בנק לאומי ברמת השרון. לסניף זה אין קשר לכתבה. צילום: דוד שי
שנתיים מאסר לפקידת בנק שגנבה מלקוחות 600 אלף שקל וניהלה חיי מותרות
12/11/2013, עו"ד לילך דניאל

מלכה בן צבי, פקידה בבנק לאומי, ניהלה על חשבון לקוחות קשישים בהם טיפלה חיי מותרות שכללו רכישת נעליים, תכשיטים, טיסות לחו"ל ונופשים יוקרתיים. זאת, לאחר שגנבה מחשבונותיהם למעלה מ-600 אלף שקל במשך שבע שנים תמימות. את המחיר על כך היא תשלם במאסר מאחורי סורג ובריח

בית משפט השלום בחיפה גזר הבוקר שנתיים מאסר בפועל על מלכה בן צבי, פקידה לשעבר בבנק לאומי, שהורשעה בשורת עבירות שעניינן גניבת כספים מחשבונותיהם של לקוחות הבנק בהם טיפלה. בן צבי, בת 61 מחיפה, עבדה בבנק עוד מסוף שנות ה-70 וטיפלה במסגרת תפקידה בחשבונות לקוחות אמידים בעלי עושר פיננסי. במהלך השנים 2005-2012 גנבה בן-צבי מ-14 לקוחות הבנק סכום המתקרב ל-600 אלף שקל, אשר שימש אותה לרכישת מותרות ובילויים כמו: נעליים, בגדים, תכשיטים, טיסות לחו"ל, נופש בבתי מלון יוקרתיים, ושיפור רכבה. כך לדוגמא, הזמינה בן צבי כרטיס אשראי על שם אחת הלקוחות והשתמשה בו עשרות פעמים, העבירה כספים מחשבונות לקוחותיה לחשבונותיה או לחשבונות מטעמה.

פעלה בתחכום ובשיטתיות

בהתאם להודאתה, היא הורשעה בכתב אישום שכלל 15 אישומים בשורה של עבירות זיוף, מרמה, התחזות, וגניבה. בפתח גזר הדין ציין השופט זאיד פלאח כי מתחם הענישה ההולם את מעשי בן צבי בכל אחד מ-14 האישומים הראשונים, נע בין שישה חודשי מאסר בעבודות שירות ועד שלוש שנות מאסר בפועל. עוד צוין כי בן צבי בחרה לקוחות תמימים שמרביתם מבוגרים, וגנבה מהם מאות אלפי שקלים תוך ניצול עיסוקה, מעמדה בבנק, נגישותה לחשבונות והאמון שנתנו בה הלקוחות. נוסף לאמור, המעשים בוצעו במשך כשבע שנים, ובעשרות ואף מאות פעמים.

כך, נקבע, פגעה בן צבי בערכים מוגנים של זכות אנשים על רכושם, חיי מסחר תקינים, אמון הציבור במערכת הבנקאית ואמון הנהלת הבנק בה. הובהר כי מידת הפגיעה של בן צבי באותם ערכים מוגנים הייתה חמורה, וספק אם הלקוחות שנפלו קורבן למעשים ואף לקוחות אחרים ישובו לתת אמון בנאשמת ובמערכת הבנקאית בכלל. עוד הוסיף השופט פלאח כי בן צבי פעלה בתחכום ובשיטתיות ובחרה בקפידה את קורבנותיה. עוד הבהיר כי גם אם הבנק היה משיב לקורבנות את מלוא כספם, הרי שהנזק שנגרם להם לא התמצה בנזק ממוני בלבד אלא התבטא גם בנזק פנימי של קורבנות מעילה החשים נבגדים על ידי בן צבי והמוסד אותו היא מייצגת.

הבינה עד תום את משמעות הפקדת הכספים בבנק

אשר לניסיונה של בן צבי לתלות את מעשיה ב"מצב כלכלי קשה", סבר בית המשפט כי הדבר אינו מתיישב עם העובדה שהיא השתמשה בכספים בין היתר לצורך קניית מותרות כמו תכשיטים, טיסות לחו"ל וכדומה.

עוד הוסיף השופט פלאח כי בן צבי עבדה בבנק עשרות שנים, והבינה עד תום את משמעות הפקדת הכספים בבנק, נאמנות הבנק ושלוחיו כלפי הלקוח, וכן הבינה היטב את משמעות מעשיה.

במסגרת גזירת העונש התחשב השופט פלאח בשיקולי הרתעת היחיד והרתעת הרבים, מכוחם יש לנקוט לשיטתו בענישה כואבת ומרתיעה שתבהיר לנאשמת ולדומיה כי מעשיהם אינם משתלמים. לקולה התחשב בית המשפט בעברה הנקי של בן צבי, בדברי השבח שהרעיפו עליה עדי האופי, במצבם הבריאותי שלה ושל בעלה, במצבה הכלכלי, ובנזק שנגרם הן במהלך ביצוע העבירות, והן כתוצאה מחשיפתם. עוד נלקחו בחשבון פיטוריה של בן צבי ואיבוד חלק נכבד מזכויותיה בשל כך, העובדה שהיא החזירה את כל כספי הגניבה, וכן הודאתה המיידית שחסכה זמן שיפוטי יקר. בהתאם לשיקולים אלו, גזר בית המשפט על בן צבי שנתיים מאסר בפועל בשל כל העבירות שבהן הורשעה, חצי שנת מאסר על תנאי, וכן הורה על חילוט רכבה.

 

ת"פ 44922-03-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:93
קומיט וכל טופס במתנה