שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הוטרדה מינית בכינויים 'ילדונת' ו'ברבי' בעבודה – תפוצה ב-65 אלף שקל

חדשות

הוטרדה מינית בכינויים 'ילדונת' ו'ברבי' בעבודה – תפוצה ב-65 אלף שקל, צילום: צילום: Getty images Israel
הוטרדה מינית בכינויים 'ילדונת' ו'ברבי' בעבודה – תפוצה ב-65 אלף שקל
05/11/2013, מערכת תקדין

מהנדסת בקרת איכות בחברת היי-טק שובצה לעבודה בצוות שכולו על טהרת הגברים, וחשה מוטרדת מ"שיחות הגברים" שהתנהלו ביניהם בנוכחותה. אחד מחברי הצוות נהג לספר בנוכחותה בדיחות גסות, שיתף את הנוכחים בחדר בו עבדה בחוויותיו המיניות ואף פנה אליה בכינויים מקטינים "ילדה", "ילדונת" ו"ברבי". בנוסף הקניט אותה על שמו של בעלה "פיני", בקונוטציה של איבר המין הזכרי, והשתמש תכופות בביטוי "מה תודה, תתפשטי" במקום "בבקשה"

מהנדסת בקרת איכות בחברת היי-טק בינלאומית, המעסיקה בישראל כ-800 עובדים, סבלה לטענתה בעשרת החודשים האחרונים (מתוך שלוש שנות עבודתה) מהטרדות מיניות מצד אנשי הצוות הטכני שבו עבדה.

בפברואר 2009 היא שובצה לעבוד בצוות המורכב מארבעה בודקי תוכנה, סטודנט וראש צוות – כולם גברים. פרט לראש הצוות, חלקו כל יתר חברי הצוות חלל עבודה משותף. לטענתה, החל ממועד קבלתה לצוות, אחד מחברי הצוות הטריד אותה מינית והתנכל לה. באופן שהחמיא לה באופן החורג מהמקובל, ולהתבדח בנוכחותה בבדיחות בעלות גוון מיני, תיאר בנוכחותה תיאורים מיניים בוטים בנוכחותה, שיתף את הנוכחים בחדר בו עבדה בחוויותיו המיניות ואף פנה אליה לעיתים בכינויים מקטינים ומחפצנים כמו "ילדה", "ילדונת" ו"ברבי". חבר הצוות ציין בפניה כי היא צריכה להשמין כי יש לה גוף רזה.

"מה תודה, תתפשטי" (במקום "בבקשה") = הטרדה מינית

בנוסף הוא הקניט אותה בדבר שמו של בעלה "פיני", בקונוטציה של איבר המין הזכרי והשתמש תכופות בביטוי "מה תודה, תתפשטי" (במקום "בבקשה"), וכן העיר לה שהיא לא מקבלת מספיק תשומת לב מבעלה וכי אינה יודעת לקבל מחמאה מגבר.

העובדת טענה כי הוטרדה מינית גם בכך שעם הגיעה בבוקר לעבודה היה חבר הצוות ממהר לפתוח לה את הדלת בכניסתה לחדר הצוות ומוסיף אמירות כמו "אני ג'נטלמן, חשוב לי שיהיה לך נעים, אני מתייחס יפה לנשים". עוד הוסיפה כי כאשר השיבה לשאלתו בדבר מראה בעלה, כי הוא קצת שמנמן, הוא הקניט אותה באומרו: "כן? את אוהבת מלאים? את אוהבת את זה?".

אירוע נוסף שציינה העובדת כהטרדה מינית שלה על ידי חברה לצוות העבודה הוא כאשר זה פנה אליה ואמר לה "את מזכירה לי את אשתי". לטענתה, על רקע האווירה רווית המיניות ותחושותיה הקשות כלפיו, היא השיבה "אז מצבי גרוע". בתגובה, הוא התרגז עליה והחל לצעוק ולגדף אותה.

בחדר בו שהתה עם יתר חברי הצוות התנהלו "שיחות גברים": כפעמיים בשבוע הגיע לחדר ראש הצוות והחל בשיחות חולין, אשר חלקן עסקו בבגידות ובשאלה איך נשים צריכות להיראות. כמו כן, חלקו הגברים ביניהם מחוויותיהם המיניות עם נשים. הסיפורים נשאו גוון מיני בוטה במיוחד, כך באחד הפעמים התבטא אותו חבר צוות מטריד כי "מאוד שעשע אותו לדפוק בחורות מאחורה ואז הציצים שלהן קופצים לכל הצדדים".

בתגובה לשיחות הגברים העובדת שמה אוזניות על אוזניה או קמה ועזבה את החדר.

"צחקנו כמו שצוות צוחק מנחמדות"

הואיל והצדדים לא חלקו על תוכן טענותיה של העובדת בתביעתה לבית הדין לעבודה בתל אביב, והמחלוקת ביניהם נעה סביב ההקשר שבו נאמרו הדברים. כך למשל, לגבי שמו של בעלה "פיני" שנאמרו באווירה של הצוות, לטענת חבר הצוות המטריד, "צחקנו על השם כמו שצוות צוחק, אבל המשפט שהיא מצטטת לא נאמר בהקשר הזה... זה ציטוט מבדרן מארץ נהדרת".

חבר הצוות המטריד הכחיש בעדותו בבית הדין כי אמר לעובדת אמירות סקסיסטיות, אך הודה כי כינה אותה ילדה, ילדונת וברבי – וזאת "מנחמדות", והוסיף כי הוא "מדבר חופשי". עוד הוא אישר כי התקיימו שיחות על סקס בנוכחותה, "אבל שם דבר לא כוון כלפיה או איתה. יתכן שהיו הערות או שיחות אישיות אבל ללא מעורבות איתה".

אולם, השופט אורן שגב ונציגי הציבור אסתר וייס ושמואל אשקולי שוכנעו כי חלק מהתבטאויותיו של חבר הצוות כלפי העובדת הופנו ישירות כלפיה, כך לגבי מחמאות וכך לגבי התבדחויות שונות. "התבטאויות אלה אינן נמצאות במתחם המותר (אך הבלתי רצוי) של אמירות גסות-רוח גרידא, כי אם עולות כדי הטרדה מינית של ממש", פסק השופט שגב.

יצוין כי בנימוקים להכרעתו השיפוטית התבסס השופט שגב על ספרה האחרון של אחת החוקרות הפמיניסטיות-הרדיקליות בישראל, פרופ' אורית קמיר מהאוניברסיטה העברית בירושלים, המפורסמת בגישתה המחמירה במיוחד בסוגיית ההטרדות המיניות.

בית הדין לעבודה קבע כי חברת ההי-טק הנתבעת הפרה את חובותיה על פי החוק למניעת הטרדה מינית, בין היתר, בשל האופן בו טיפלה בתלונתה של העובדת. כמו כן, נקבע כי בעקבות תלונתה על הטרדה מינית, נחשפה העובדת למעשה התנכלות.

עם זאת, בשל העובדה שהעובדת לא שיתפה פעולה בנוגע למציאת פתרון ראוי, הופחת סכום הפיצוי לסך של 30 אלף שקל על הטרדה מינית ועוד 20 אלף שקל על התנכלות. 15 אלף שקל נוספים נפסקו לעובדת עבור הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד.

 

ס"ע 18564-09-10

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:20
קומיט וכל טופס במתנה