שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד המשפטים מקדם נישואים אזרחיים

חדשות

משרד המשפטים מקדם נישואים אזרחיים, צילום: צילום:ג'ייסון האצ'נס
משרד המשפטים מקדם נישואים אזרחיים
04/11/2013, עו"ד אנה נודל

בהתאם לתזכיר חוק חיים משותפים בני זוג תושבי ישראל יוכלו להתקשר לחיים משותפים מבלי להינשא לפי הדין האישי החל בישראל. הצעת החוק נועדה להחליף את חוק ברית הזוגיות המאפשר נישואים של בני זוג חסרי דת

משרד המשפטים פרסם אתמול (א') תזכיר חוק חיים משותפים שמאפשר לכל תושבי ישראל להתחתן בנישואים אזרחיים.  בתזכיר נכתב כי מטרת החוק הינה "לעגן בחוק מעמד רשמי להתקשרות בין בני זוג לחיים משותפים, אשר משקפת את רצונם לחיות יחד, לקיים חיי משפחה ומשק בית משותף, מבלי להינשא לפי הדין האישי החל בישראל".

על פי המוצע, יינתן מעמד חוקי להתקשרות לחיים משותפים של בני זוג תושבי ישראל שנערכה באופן רשמי בפני רשם החיים המשותפים, שימונה לפי החוק המוצע. מוסד דומה קיים היום בחוק ברית הזוגיות לחסרי דת, אשר מאפשר לבני זוג ששניהם חסרי דת לבוא בברית הזוגיות בפני רשם הזוגיות. החוק המוצע מבקש לבטל את חוק ברית הזוגיות ולקבוע תחתיו הסדר התקשרות לחיים משותפים אשר יחול על כל בני זוג אשר הינם תושבי ישראל ולא רק על אלה מביניהם אשר הינם חסרי דת.

מוסד החיים המשותפים יתקיים לצד מוסד הנישואין לפי הדין האישי, ללא שיחול כל שינוי בדיני הנישואין והגירושין או בסמכויות השיפוט של בתי הדין הדתיים. בית המשפט המוסמך לדון בעניינים שבחוק הוא בית המשפט לענייני משפחה.

מוצע כי גם ביטול ההתקשרות יהיה לפי החלטתם הרצונית של בני הזוג, ובהתאם לכך, יוכלו בני הזוג להצהיר בפני הרשם על הסכמתם לביטולה, ועל פי הצהרתם הם ימחקו מן המרשם.

אולם, כאשר רק אחד מבני הזוג מבקש לבטל את ההתקשרות לחיים משותפים, תהיה ההכרעה בענין התרת ההתקשרות בידי בית המשפט. כדי לתת לבני הזוג הזדמנות נוספת ליישוב הסכסוך בהסכמה ובדרכי שלום החוק קובע כי במקרה שרק אחד מבני הזוג מבקש לבטל את ההתקשרות, יהיה עליו לפתוח בבית המשפט לענייני משפחה, בהליך ליישוב סכסוך בין בני הזוג.  אם תוך שישה חודשים ממועד הגשת הבקשה, לא הגיעו בני הזוג להסדר הסכסוך ובכלל זה להסכמה לביטול ההתקשרות לחיים משותפים, יהיה בית המשפט מוסמך להתיר את ההתקשרות ביניהם. בית המשפט יוכל להתיר את ההתקשרות גם במקרה שחלפה שנה ממועד הגשת הבקשה ולא היה ניתן לאתר את בן הזוג השני או להמציא לו את הבקשה. עם זאת, בית המשפט יהיה רשאי לעכב את ההתרה עד אשר יסתיימו ההליכים הקשורים להסדרת יחסי ממון בין בני הזוג, הסדרת הליכי אפוטרופסות או החזקת ילדים

החוק קובע כי כאשר מתברר לבית משפט או עולה בפניו טענה בדבר עריכתם של נישואין דתיים לפי הדין האישי החל בישראל, בנוסף להתקשרות לחיים המשותפים שנערכה בפני הרשם או נרשמה במרשם, עליו לוודא תחילה האם יש צורך בהתרת הנישואין הדתיים קודם לביטול או התרת ההתקשרות לחיים המשותפים.

החוק מבקש למנוע מצב שבני זוג יתקשרו ביניהם על מנת להשיג זכויות מסוימות שניתן להשיגן רק מכוח נישואין. לפיכך, קובע החוק כי זכויות מסוימות יחולו על בני זוג שהתקשרו בחיים משותפים רק לאחר שחלפו 18 חודשים מהמועד שנרשמו במרשם החיים המשותפים - דרישות בכל הנוגע לאפשרויות אימוץ או לפונדקאות. כמו כן, קובע החוק, כי זכויות מסוימות לא יחולו על בני זוג שערכו הסכם חיים משותפים: הקלות במתן מעמד בישראל הניתנות לבני זוג לפי חוק האזרחות, חוק השבות או חוק הכניסה לישראל.

 הצעת חוק זו באה להחליף את חוק ברית הזוגיות ובני זוג שבאו בברית הזוגיות ייראו כמי שהתקשרו בחיים משותפים לפי החוק החדש.

משרד המשפטים יקים מרשם חיים משותפים שינוהל על ידי רשם החיים המשותפים, שיש לו כשירות להתמנות לשופט בית משפט השלום.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:80
קומיט וכל טופס במתנה