שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת החוקה בכנסת אישרה: גיל הנישואין יועלה לגיל 18 ולא יפחת מ-16

חדשות

ועדת החוקה בכנסת אישרה: גיל הנישואין יועלה לגיל 18 ולא יפחת מ-16, צילום: צילום: Getty images Israel
ועדת החוקה בכנסת אישרה: גיל הנישואין יועלה לגיל 18 ולא יפחת מ-16
30/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

ההצעה שאישרה היום ועדת החוקה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת קובעת כי גיל הנישואין המינימלי יעמוד על 18 שנים. בנסיבות מיוחדות הקשורות בטובת הנער/ה, נסיבות המצדיקות חריגה מגיל זה, יוסמך בית המשפט להתיר נישואין אף מתחת לגיל 18, אך לא לפני שישמע את הנער/ה. בית המשפט אף מוגבל בסמכותו להתיר נישואין רק מגיל 16 ומעלה

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ד', 30.10.13) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ יריב לוין וקבוצת ח"כים לפיה גיל הנישואין החוקי יעמוד על 18 שנים.

על פי החוק הקיים, אדם (גבר ואישה) יכולים להינשא מיום הגיעם לגיל 17, אך בית המשפט מוסמך להתיר לקטינים להינשא אף בגיל צעיר יותר מהגיל החוקי. החוק הקיים אינו מגביל את גיל הנישואין המינימלי, אבל נישואין בגיל צעיר ללא היתר מבית המשפט מהווה עבירה פלילית שדינה שנתיים מאסר.

הצעת החוק שאושרה היום בוועדת החוקה מבקשת לקבוע כי גיל הנישואין המינימלי יעמוד על 18 שנים. בנסיבות מיוחדות הקשורות בטובת הנער/ה, נסיבות שמצדיקות חריגה מהגיל המוצע, יוסמך בית המשפט להתיר נישואין אף מתחת לגיל 18, אך לא לפני שבית המשפט ישמע את הנער/ה. ההצעה תגביל את סמכות בית המשפט להתיר נישואין רק מגיל 16 ומעלה.

עוד לא בשלים לקבל החלטה להינשא

מדברי ההסבר להצעת החוק עולה כי היא נועדה למנוע נישואין בגיל צעיר, כאשר הנער/ה אינם בשלים לקבל החלטה שתשפיע על מהלך חייהם ולעיתים החלטה שאינה מרצונם החופשי.

עוד נקבע בהצעת החוק כי כל הגורמים המעורבים בנושא ידווחו לוועדה על יישומו של החוק. משרד המשפטים חויב לדווח על מספר הבקשות שהוגשו לבתי המשפט, מספר הקטינים שקיבלו היתר נישואין, הנסיבות להיתר, מספר כתבי האישום שהוגשו ופסקי הדין שניתנו בגלל עבירה על החוק ומהם העונשים שהושטו על המורשעים.

המשרד לשירותי דת חויב לדווח על מספר הקטינים שנישאו, ואילו משרד הפנים חויב לדווח על מספר הקטינים שנרשמו בלשכות האוכלוסין. משרד הרווחה חויב לדווח על מספר תסקירי המבחן שהוגשו לבתי המשפט, ואילו המשרד לביטחון פנים ידווח על מספר התלונות שהוגשו בגין עבירה על החוק. כמו כן, הטיפול באכיפת החוק יועבר מיחידת התביעות של המשטרה לפרקליטות המדינה.

יצוין כי הצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה כבר בכנסת הקודמת. מליאת הכנסת אישרה להחיל דין רציפות על הצעת החוק, ולכן ועדת החוקה המשיכה בהכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

פגיעה בזכויות האזרח ועידוד חתונות פיראטיות

להצעת החוק החדשה התנגדו בעיקר נבחרי הציבור של המיעוט החרדי בכנסת. ח"כ אורי מקלב דרש להסמיך אף את בית הדין הרבני הגדול להתיר נישואין, בדומה לסמכות שהוענקה לבית המשפט. לטענת חה"כ מקלב, "העלאת גיל הנישואין תיפגע בקבוצות אוכלוסייה נורמטיביות שמכינות את הנוער לנישואין בגיל מוקדם. מדובר במשפחות שבאופן מסורתי נישאים בגיל צעיר. לא יהיה נכון שלא לאפשר להם להינשא. זו פגיעה בזכויות האזרח".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דודו רותם, התנגד להעניק לבתי הדין הרבניים סמכויות נוספות מעבר לסמכויות הקבועות כיום בחוק. ועל כך טען ח"כ אברהם מיכאלי כי "אנו מעודדים היום חתונות פיראטיות לקבוצות אוכלוסייה שלא יעמדו בדרישות החוק".

מנגד, ח"כ חנין זועבי הביעה חשש כי "חופש הבחירה יהיה של ההורים ולא של הקטינים. הצעת החוק באה להגן על זכותם של הקטינים שאין להם חופש דעה בגיל צעיר". לדבריה, המסורת לא מאפשרת להם בחירה חופשית.

הצעת החוק תועבר להצבעה ואישור סופי במליאת הכנסת.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה