שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גנב 77 טלאים ויכלא לשש שנות מאסר, נקנס ב-40 אלף ויפצה ב-80 אלף ש'

חדשות

גנב 77 טלאים ויכלא לשש שנות מאסר, נקנס ב-40 אלף ויפצה ב-80 אלף ש', צילום: צילום:Fruggo
גנב 77 טלאים ויכלא לשש שנות מאסר, נקנס ב-40 אלף ויפצה ב-80 אלף ש'
22/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

תג מחיר מחמיר למכת המדינה של גניבת מקנה צאן נגזר על א.ס. מהפזורה בנגב על גניבתם של 77 טלאים, ששווים הכולל כ-160 אלף שקל, מדיר במושב אליעד ברמת הגולן. במהלך הנסיעה לדרום ומרדף השוטרים אחר רכבי השודדים, התהפך אחד הרכבים ומתו 26 מהטלאים ורק 13 מהם נותרו בחיים. ברכבו של הנאשם נחנקו למוות 21 מהטלאים שהיו ברכבו הסגור ורק 17 נותרו בחיים עד שחולצו על ידי המשטרה. השופט דורון פורת החמיר בגזר הדין בגלל הפגיעה בבעלי החיים

סגן נשיא בית משפט השלום בטבריה, השופט דורון פורת, גזר מאסר למשך שש שנים וקנס בסך 40 אלף שקל על גניבת מקנה ממושב אליעד ברמת הגולן, תוך כדי התאכזרות כלפי בעלי חיים, יצירת סיכון בריאותי לציבור וגרימת מותם של טלאים רבים.

העונש החמור הושת על א.ס.,  נשוי ואב לשישה, בן 29 מאלעאצם (מהפזורה שבנגב), שהורשע בעבירות של גניבה בנסיבות מיוחדות (גניבת מקנה), נהיגה בזמן פסילת רישיון, היזק לחיה, הסגת גבול כדי לעבור עבירה, היזק בזדון, קשירת קשר לביצוע פשע, הסתייעות ברכב לביצוע פשע, הובלת בעלי חיים ברכב והתעללות בחיה. בין העונשים נפסל רישיון הנהיגה של א.ס. למשך שנתיים החל מיום שחרורו מהכלא, ועליו לפצות את המתלונן שהעיד מטעם התביעה, עלי סבאח,  בסך של 80 אלף שקל. בנוסף גם חולט רכבו של א.ס., ששימש אותו לביצועה העבירות שבהן הורשע.

השוד שהסתבך

ביום 12.10.12 התחבר א.ס. לאנשים אחרים כדי לגנוב טלאים מדיר ממושב אליעד, מהמתלונן המגדל עלי סבאח. א.ס. וחבריו הגיעו בשעות אחר הצהריים לאזור רמת הגולן סמוך למושב אליעד. חבריו הגיעו לאזור הדיר, חתכו את גדר הדיר, הוציאו ממנו 77 טלאים (ששווים הכולל כ-160 אלף שקל) והובילו אותם לכיוון מרכז המזון הסמוך למושב אליעד. א.ס. נהג ברכבו, בהיותו בפסילת רישיון נהיגה, לכיוון מרכז המזון, שם הועמסו עליו 38 טלאים. לרכב נוסף של חבורת השודדים הועמסו 39 טלאים נוספים. שני כלי הרכב הובילו את 77 הטלאים שנגנבו מרמת הגולן, בתנאי צפיפות בלתי נסבלים, בדרכם לדרום הארץ.

סמוך לשעה 21:30 בערב, הגיעו א.ס. וחברו עם כלי הרכב העמוסים לצומת התשבי. א.ס. עצר את מכוניתו בשול הכביש בשל תקלה. חברו המשיך בנסיעה לכיוון כביש 6. שוטרים שהיו באזור הורו לחברו לעצור בצד, אבל הוא החל במנוסה, במהלכה התהפך הרכב וכתוצאה מכך, מתו 26 מהטלאים ורק 13 מהם נותרו בחיים.

א.ס. המתין עם רכבו בצד הכביש, סגר את הרכב והותיר את הטלאים דחוסים בתוכו. בשל מעשיו אלו של א.ס., נחנקו למוות 21 מהטלאים שהיו ברכבו ורק 17 נותרו בחיים, עד שחולצו על ידי המשטרה.

נפשו נקשרה בנפש הטלאים

השופט פורת ציין בגזר הדין כי מצא את מתחם העונש ההולם על מכלול העבירות בהן הורשע א.ס.נע בין עונש מאסר בפועל למשך שנתיים ועד עונש מאסר בפועל של שבע שנים. השופט פורת הבהיר כי מתסקיר שירות המבחן עולה כי הסיבה שהביאה את א.ס. לביצוע העבירות, היא בשל קשיים להתמודד עם מצבו הכלכלי והצורך לשלם חובות שחב לגורמים עבריינים.

אשר למתלונן ציין השופט פורת כי מדו"ח הצהרת נפגע עבירה, עולה כי נגרמה לו פגיעה קשה בעקבות העבירות שביצעו א.ס. וחבריו, שכן הוא שכר דיר במושב שברמת הגולן, השקיע את מלוא מרצו, חסכונותיו וזמנו בגידול הטלאים, אשר נפשו נקשרה בנפשם. כתוצאה מהגניבה מתו 47 טלאים, השקעת חייו התנפצה לרסיסים. המתלונן מסר כי הגניבה גרמה לו נזק נפשי וכלכלי כבד.

סגן הנשיא פורת דחה את המלצת שירות המבחן בהמלצתו לעונש של מאסר בעבודות שירות לא.ס.בציינו כי נאשם זה נדון בעבר לעבודות שירות על גניבת מקנה, חזר וביצע את העבירה הזאת ובכך ברור שלא השכיל ללמוד את הלקח מהפעם הקודמת.

על בית המשפט ליצור חומות של הרתעה

"עבירות של גניבת מקנה וגניבות חקלאיות הפכו זה מכבר למכת מדינה. החקלאים נאלצים לשמור על משקיהם מפני חומסים וגנבים. משקים רבים נזנחו בשל פגעי הגניבות שפשו במחוזותינו. אין המדובר בפגעי הטבע, מדובר בנגע ידי אדם, אשר נזקו קשה פי כמה וכמה מונים. ארץ מכורה הופכת אט-אט לארץ שחקלאיה עזבוה. לא ניתן לסגור משקים חקלאים ובפרט משקים המגדלים בעלי חיים,  מאחורי חומות בצורות. דירים ורפתות אינם מבצרים וכספות. היכולת לנעול מקנה ובקר מאחורי בריחים, המונעים אפשרות גניבה, כמעט ואינה קיימת. מאידך, למקנה ולבקר ערך כלכלי רב, המושך אליו גורמים עבריינים, המבקשים להתעשר על חשבונם של החקלאים העמלים. עבירות של גניבת מקנה רבו במחוז הצפון, בשל היותו אזור חקלאי. חוסר היכולת למגן את הרפתות והדירים מקל עד מאוד על המבקשים לחמוס את רכושם של המגדלים". 

השופט פורת המשיך לאפיין את המצב העגום והצביע על האחריות הציבורית המוטלת על כתפי השופטים: "יוצא אפוא כי החקלאי המבקש להגן על משק החי שלו, נמצא חשוף לגניבות ופגיעות. על בית המשפט בגוזרו את הדין לתת משקל רב לצורך ביצירת חומות של הרתעה כנגד אלו המבקשים, ברגל גסה, לרמוס את שלטון החוק ולחמוס את רכושם של אחרים. עיון בתמונות הצבעוניות שהוגשו מלמד עד כמה רעה ומרה היתה אחריתם של הטלאים, אשר נחנקו למוות בתוך רכבו של א.ס.. שמעתי את טיעוניו של הסנגור לפיהם לא רצה א.ס. במות הטלאים, ברם אין להתעלם מהתוצאה הקשה של מעשיו שהביאו למות הטלאים ומהעובדה שא.ס. לא עשה כדי למנוע את המעשה הבלתי אנושי".

בית המשפט הוסיף וציין כי "בגזירת הדין לחומרה יש לתת משקל לנזק ולפגיעה שנגרמה לבעלי החיים כתוצאה מהדרך שבה הם הועמסו והוסעו ברכב שאינו מותאם להובלת מקנה. כמו כן, יש לתת את הדעת לנזקים הבריאותיים האחרים הנובעים מהעברת מקנה, שלא ברישיון ובהיתר וטרינרי. המשמעות היא כי גניבת המקנה גוררת בעקבותיה שחיטה של בעלי חיים, ללא פיקוח תברואתי. לא אחת מועברים בעלי החיים לשוק ונמכרים כבשר ללא פיקוח משרד הבריאות".

 

ת"פ 55403-10-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:99
קומיט וכל טופס במתנה