שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שידוד מערכות: יחידת הביקורת החדשה על הפרקליטות יוצאת לדרך

חדשות

שידוד מערכות: יחידת הביקורת החדשה על הפרקליטות יוצאת לדרך , צילום: היועמ"ש יהודה וינשטיין.צילום:יח"צ
שידוד מערכות: יחידת הביקורת החדשה על הפרקליטות יוצאת לדרך
08/10/2013, עו"ד אנה נודל

לאחר סחבת מתמשכת במשך שנים ודרישות מהמחוקקים, גוף הביקורת על מערך התביעה אמנם יוצא לדרך, אבל לא יבקר את התביעה המשטרתית ולא יבדוק תלונות הנוגעות להפעלת שיקול דעת משפטי של הפרקליטות. התלונות יבדקו בהתאם להחלטת נציב היחידה ולבקשת שר המשפטים או היועץ המשפטי לממשלה

לאחר סחבת בלתי פוסקת, היועץ המשפטי לממשלה ומשרד המשפטים הודיעו על הקמת ועדה לאיתור מועמד לתפקיד הממונה על נציבות ביקורת על מערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות. יחידת הביקורת תעסוק בבדיקה מערכתית של התנהלות המערך הכולל של התביעה וייצוג המדינה בערכאות. היחידה תבחן ניהול תקין, אחידות ביישום נהלים ומדיניות, שקיפות תהליכי עבודה, אתיקה מקצועית ויעילות, לרבות בירור תלונות מהציבור.

בנייר העקרונות להקמת היחידה צוין כי הנציבות תברר תלונות בהתאם להחלטת הנציב ולבקשת שר המשפטים או היועץ המשפטי לממשלה. במקרה בו תוגש לנציבות תלונה על פגיעה מהתנהגות של פרקליט אות תובע הנציב יחליט האם יש מקום לבררה. כדי שלא לפגוע בהליך משפטי מתנהל ולמנוע ניצול לרעה של הנציבות, התלונה תתברר ככלל רק לאחר סיום ההליך המשפטי. עוד נקבע כי ככלל לא תיבדק תלונה לעניין שניתן להגיש עליו ערעור או ערר או שמתנהלת לגביו חקירת משטרה.

בנייר העקרונות נכתב כי "על מנת לא לפגוע בעצמאות התביעה, לא יבדוק הנציב תלונות הנוגעות להפעלת שיקול הדעת המשפטי. כן לא יבדוק הנציב את החלטות היועץ המשפטי לממשלה כראש התביעה הכללית".

הנציבות לא תבקר את התביעה המשטרתית, המגישה כ-80% מכלל כתבי האישום בישראל. רק לאחר תחילת פעילות הנציבות, תתואם יחד עם השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה החלת הביקורת גם על התביעה המשטרתית.

יו"ר ועדת האיתור לבחירת הנציב הוא היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, וחבריה הם נציב שירות המדינה, מנכ"ל משרד המשפטים, נציג מהאקדמיה ונציג ציבור. למשרת הנציב יתמנה משפטן הכשיר לכהן כשופט בבית המשפט העליון. המועמדים השונים לתפקיד יכולים להציג את מועמדותם עד ליום 29.10.13. בהמשך להצגת המועמדויות תתכנס ועדת האיתור ותבחר את המועמד שיומלץ מטעמה לתפקיד. המינוי טעון את אישור הממשלה, והקדנציה שנקבעה לתפקיד היא עד שש שנים, ללא אפשרות הארכה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:36
קומיט וכל טופס במתנה