שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דרישה מפייסבוק: הפסיקו שירותים ל-15 שרים בממשלת איראן לפני שתתבעו

חדשות

דרישה מפייסבוק: הפסיקו שירותים ל-15 שרים בממשלת איראן לפני שתתבעו, צילום: מארק צוקרברג, צילום: Guillaume Paumier
דרישה מפייסבוק: הפסיקו שירותים ל-15 שרים בממשלת איראן לפני שתתבעו
17/09/2013, עו"ד אורי ישראל פז

במכתב התראה לפני פתיחה בהליכים משפטיים שנשלח למייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, וליועצה המשפטי של החברה, קולין סטרץ', טוען ארגון 'שורת הדין' כי פייסבוק מספקת שירותי מדיה חברתית ל-15 שרים בממשלת איראן ובכך מפרה את החוק האמריקאי

הארגון המשפטי 'שורת הדין', הפועל להגנה על זכויות אדם ומייצג קורבנות ונפגעי טרור בבתי משפט ברחבי העולם, שיגר מכתב התראה לחברת פייסבוק על שהרשת החברתית מספקת שירותים לשרים בממשלת איראן ובכך מפרה את הסנקציות האמריקאיות על איראן. לאחרונה פורסם כי 15 שרים בממשלת איראן פתחו חשבון ברשת החברתית הפופולרית ברחבי הגלובוס, למרות שפייסבוק סגורה בפני אזרחי איראן. השרים עושים זאת באמצעות שרתים מתווכים.

פייסבוק היא חברה אמריקאית שמשרדיה הראשיים נמצאים בפאלו אלטו שבקליפורניה, ובכך היא כפופה לחוק האמריקאי. על פי הדין האמריקאי, מתן שירותים לאיראן או לשרים בממשלת איראן הם הפרה של הסנקציות האמריקאיות. גם על פי הדין הפלילי בארצות הברית, תמיכה במדינת איראן כמי שתומכת בארגוני טרור מוכרזים, כמו חמאס וחיזבאללה, הם עבירה על החוק.

במכתב שנשלח מטעם יו"ר ארגון 'שורת הדין', עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, הובהר כי במקרים אחרים, ארצות הברית העמידה לדין אנשים וארגונים שסיפקו שירותים לארגוני הטרור. במקרה אחד, איש עסקים מניו-יורק שסיפק תקשורת לוויינית לרשת אל-מנאר, הטלוויזיה של חיזבאללה, קיבל עונש מאסר של 5.5 שנים על כך. במקרה אחר, פסק בית המשפט העליון של ארצות הברית כי ארגון משפטנים מאוניברסיטת הארוורד, שסיפק שירותי ייעוץ בחינם למורדים הטמילים בסרי-לנקה שהוכרזו על ידי הממשל האמריקאי כארגון טרור, עבר על הדין הפלילי של סיוע לארגון טרור.

כמו כן, הובהר כי במקרים רבים פסקו בתי המשפט הפדרליים בארצות הברית מאות מיליוני דולרים נגד ארגונים אמריקאים ובכירים בארגון בגלל תמיכתם בטרור, ורבים מארגונים אחרים מוצאים את עצמם מתגוננים כנגד תביעות ענק שהגישו נגדם נפגעי טרור בגין סיוע לארגון טרור. מכאן, נטען במכתב, כי אספקת שירותים של מדיה חברתית הניתנים על ידי פייסבוק ל-15 השרים האיראנים היא עבירה על החוק האמריקאי, ומטילה אחריות פלילית ואזרחית על פייסבוק.

"הסנקציות המוטלות על איראן אוסרות באופן חד-משמעי על כל ישות בארצות הברית לספק שירותים לממשלת איראן או למי מנציגיה", מסבירה עוה"ד דרשן-לייטנר. "פסק הדין של בית המשפט העליון בארה"ב קבע כי לא ניתן לתת כל סיוע מכל מין וסוג שהוא לארגון טרור או למדינה תומכת טרור. אם בפייסבוק חושבים שהם מעל לחוק, הרי שעכשיו הם הוזהרו כי הם עלולים לשאת באחריות נזיקית ופלילית למעשיה של איראן ושלוחותיה בגין סיוע לטרור. אין אדם או ארגון בארה"ב שאינו כפוף לסנקציות האמריקאיות נגד איראן או לחוק האמריקאי, לרבות הרשת הפופולרית".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:203
קומיט וכל טופס במתנה