שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גזר דין: 11 שנות מאסר לבן 75 שניסה לרצוח שכן ששיפץ דירה

חדשות

גזר דין: 11 שנות מאסר לבן 75 שניסה לרצוח שכן ששיפץ דירה, צילום: השופט גלעד נויטל. צילום: באדיבות דוברות בתי המשפט
גזר דין: 11 שנות מאסר לבן 75 שניסה לרצוח שכן ששיפץ דירה
16/09/2013, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט המחוזי גזר את דינו של חיים צרפתי, שירה בגבו של שכנו לאחר שזה שיפץ דירה שלא לרוחו ופרצו ביניהם ויכוחים ואיומים. הרכב השופטים, בראשות השופט גלעד נויטל, עמד על חומרת מעשיו, אך התחשב בגילו המבוגר, בבעיות הבריאות שלו ובעובדה שהוא נעדר עבר פלילי קודם – וגזר עליו 11 שנות מאסר ופיצוי לשכן בסך 150 אלף שקל

בית המשפט המחוזי גזר הבוקר 11 שנות מאסר בפועל על חיים צרפתי, שהורשע בעבירות של ניסיון לרצח, החזקת נשק שלא כדין, איומים והפרת הוראה חוקית.

על פי עובדות כתב האישום, צרפתי התגורר מול דירתו של המתלונן בבניין בתל אביב. בשלב מסוים התגלע סכסוך בין השניים בעקבות שיפוצים שביצע המתלונן בדירתו, שלא היו לרוחו של צרפתי. בתגובה לשיפוצים איים צרפתי על השכן במספר הזדמנויות שיפגע בגופו, ואף נאסר עליו בהוראת קצין משטרה להתקרב אל שכנו.

למרות הרחקתו של צרפתי, הוא הצטייד באחד הימים באקדח והמתין ליציאת השכן מדירתו, ומשזה יצא כיוון אליו את אקדחו וירה ירייה אחת בגבו. כתוצאה מכך, חדר הקליע מגבו של השכן לחזהו ובטנו, וגרם לו לחור בסרעפת ובקיבה. בחיפוש שנערך בדירתו של צרפתי נמצא אקדח טעון ומוסלק, עשרות כדורי תחמושת, שתי מחסניות וסכין.

בדיקה פסיכיאטרית שנערכה לצרפתי העלתה כי הוא כשיר לעמוד לדין, וכי הוא יודע להבחין בין טוב לרע. לאחר ניהול הוכחות, הרשיע בית המשפט המחוזי את צרפתי בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום.

להוקיע את התופעה של פתרון סכסוכים בדרכים אלימות

בפתח גזר דינם ציינו השופטים גלעד נויטל, מאיר יפרח וגיליה רביד את הערכים החברתיים שנפגעו כתוצאה מביצוע העבירות, ובראשם ערך קדושת החיים המוגן על ידי עבירת ניסיון הרצח, שהיא מהחמורות שבספר החוקים. ערכים אחרים שנפגעו מהעבירות הנוספות שביצע צרפתי – החזקת נשק, איומים והפרת הוראה חוקית – היו שמירה על שלטון החוק, הגנה על ביטחונו ושלוותו של המאוים, ומניעת סיכון לציבור ופוטנציאל להסלמה עבריינית.

בית המשפט המחוזי קבע כי הפגיעה בערכים אלו הייתה משמעותית וקשה, נוכח העובדה שצרפתי איים על השכן במספר הזדמנויות ואף מימש את איומו כשירה בו. עוד התייחס בית המשפט לנסיבות הקשורות לביצוע העבירות, ובכלל זאת לתכנון שקדם לאירוע הירי במתלונן, לנזק שעלול היה להיגרם כמו גם לנזק שנגרם בפועל כפי שפורט בתסקיר נפגע העבירה שנערך לשכן, ולסיבה שהובילה את צרפתי לבצע את העבירות המיוחסות לו, כאמור על רקע השיפוצים שביצע שכנו בדירתו.

לאחר שסקרו השופטים את מדיניות הענישה הנהוגה בנסיבות אלה, הגיע בית המשפט למסקנה כי מתחם הענישה ההולם בעבירת הניסיון לרצח והפרת ההוראה החוקית הוא בין 10 ל-14 שנות מאסר, וכי המתחם ההולם בגין עבירות האיומים הוא בין מאסר על תנאי ובין שלושה חודשי מאסר בפועל. בקביעת העונש בתוך מתחם זה, נתן בית המשפט משקל לגילו המבוגר של מזרחי (כבן 75 שנה), לבעיות הבריאות מהן הוא סובל, ולעובדה כי הוא נעדר עבר פלילי.

מנגד, נקבע כי יש לתת משקל לכך שהנאשם לא נטל אחריות למעשיו, לעובדה שלא הודה באשמה וניהל משפט הוכחות, וגם כדי להרתיעו מפני ביצוע עבירות נוספות בעתיד, כמו גם בהרתעת הציבור כדי להוקיע את התופעה של פתרון סכסוכים בדרכים אלימות. לכן גזר בית המשפט על צרפתי 11 שנות מאסר בפועל, מאסרים על תנאי לתקופות שונות, קנס בסך 2,000 שקל וכן פיצוי למתלונן בסך 150 אלף שקל.

 

(תפ"ח 35192-06-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:217
קומיט וכל טופס במתנה