שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הבחירות לרשויות: אסור לתלות שלטי תעמולה על בתי עובדי העירייה

חדשות

הבחירות לרשויות: אסור לתלות שלטי תעמולה על בתי עובדי העירייה, צילום: השופט סלים ג'ובראן באחד מטקסי לשכת עורכי הדין באילת. צילום: יחסי ציבור
הבחירות לרשויות: אסור לתלות שלטי תעמולה על בתי עובדי העירייה
10/09/2013, עו"ד אנה נודל

במסגרת עתירה שהוגשה נגד ראש עיריית רמת השרון, יו"ר ועדת הבחירות השופט סלים ג'ובראן קבע לראשונה כי חל איסור לתלות שלטי בחירות על ביתם של עובדי ציבור ודחה את טענת ראש העיר יצחק רוכברגר שהשלטים הוצבו על ידי קרוב משפחה ולא עובד הציבור בעצמו

המתמודדת לראשות עיריית רמת השרון, נורית אבנר, הגישה עתירה לוועדת הבחירות המרכזית בטענה שראש עיריית רמת שרון משתמש במשאבי העירייה לצרכי תעמולת בחירות. אבנר ביקשה לתת צווי מניעה בגין שלטים של מועמדים שהוצבו במקומות אסורים. לטענתה, פקחי העירייה מבצעים "אכיפה סלקטיבית" ומסירים פליירים ממכוניות שתוכנם הופנה נגד ראש העיר הנוכחי, יצחק רוכברגר. לטענתה, הפקחים לא מסירים את שלטי התעמולה של ראש העיר הנוכחי, למרות שמדובר בשילוט אסור וכי רוכברגר לוחץ על עובדים של גופים הקשורים לעירייה לתלות את השלטים שלו על בתיהם.

מהעירייה נמסר בתגובה לטענות כי הוסרו השלטים שהוצבו במקומות אסורים. בנוגע לעלונים שהוסרו, טענה העירייה כי הם הופצו בצורה אנונימית בניגוד להוראות חוק הבחירות.

יושב ראש ועדת הבחירות, שופט בית המשפט העליון סלים ג'ובראן, קיבל באופן חלקי את העתירה של אבנר וליתר זהירות הוציא צו האוסר על ראש העיר לתלות שלטים במקומות אסורים.

הטפה ישירה למען מפלגה או מועמד

חוק הרשויות המקומיות אוסר על עובדי ציבור לתלות שלטי תעמולה על בתיהם. לטענת ראש העיר, הדוגמאות שהובאו בעתירה הם של שלטים שנתלו כדין. רוכברגר טען כי בחלק מהמקרים השלטים נתלו לא על ידי עובד הציבור, אלא על ידי קרוב משפחה אחר שאינו עובד ציבור.

השופט ג'ובראן דחה את הטענות של ראש העיר, וקבע כי "שלט בחירות המוצב על גבי ביתו של עובד ציבור, ודאי שמהווה הטפה ישירה למען מפלגה או מועמד, וודאי שהיא נחזית לתושב סביר כפגיעה בניטרליות ההכרחית של עובד ציבור באשר הוא".

גם הטענה שהשלטים נתלו כביכול על ידי קרובי משפחה נדחתה, והשופט ג'ובראן קבע בהחלטתו כי "שלט המוצב על גבי בית, ניתן להניח כי הוצב בידיעתו, או לכל הפחות ללא התנגדותו, של בעלי הבית". השופט ג'ובראן ציין כי הרציונל בבסיס הוראת החוק הזאת הוא שמירה על טוהר המינהל הציבורי ועל חוסר משוא פנים של עובדי ציבור.

מעבר לכך, ציין השופט ג'ובראן כי האיסור לתלות שלט בחירות אינו חל במקרה שבו "אחד מבני הבית הוא בגדר מתמודד בבחירות הקרובות, ואז הוראות החוק אינן חלות בענייננו, ואין מניעה כי ייתלה על ביתו שלט תמיכה ברשימה בה הוא רץ".

יו"ר ועדת הבחירות החליט שאין לתת צו בעניין הטענות לאכיפה סלקטיבית, חייב את ראש העיר רוכברגר לשאת בהוצאות העותרת אבנר בסך של 3,000 שקל וציין למען הסר ספק שההוצאות לא ישולמו מקופת העירייה.

יצוין כי אבנר טענה בעבר שהעירייה מחקה מעמוד הפייסבוק שלה פוסטים לגיטימיים שהעלו תושבי העיר. כך למשל, העירייה מחקה פוסט שבו אחד מחברי הרשימה של אבנר שאל לגבי המדיניות של העירייה בעניין פארק שנבנה על אדמה שהושכרה מתע"ש. בתוך הפוסט הוזכר דו"ח מבקר המדינה בנושא, והחשד לכך שהפארק נבנה על אדמה רעילה. לטענתה, הפוסט נמחק לאחר כשעה והמשתמש נחסם לפעולות בדף העירייה. פוסט דומה הועלה למחרת על ידי תושב אחר, וגם הוא נמחק לאחר מספר שעות והמשתמש נחסם.

 

(תר"מ 87/20)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:19
קומיט וכל טופס במתנה