שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כתב אישום: סוחר איברים לא שילם מס הכנסה על כ-120 מיליון שקל

חדשות

כתב אישום: סוחר איברים לא שילם מס הכנסה על כ-120 מיליון שקל, צילום: צילום טומוגרפיה ממוחשבת המראה עורקים וורידי כליות, צילם: Mikael Häggström
כתב אישום: סוחר איברים לא שילם מס הכנסה על כ-120 מיליון שקל
29/08/2013, עו"ד אנה נודל

לטענת הפרקליטות, קובי דיין וחברת עד-אל אחזקות שבבעלותו עסקה בשנים 1999-2007 בתיווך בין אנשים הזקוקים להשתלת כליה לבין המעוניינים למכור כליה מגופם (מרביתם עולים עניים מברית המועצות לשעבר) תמורת תשלום כספי, מבלי לדווח על הכנסות בהיקף מצטבר של כ-120 מיליון שקל ותוך הפעלת רשת של חברות זרות בחו"ל כדי להסתיר את היקף הפעילות העסקית ולהתחמק מתשלומי מס

פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה בבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד תושב הרצליה שהסתיר הכנסות של עשרות מיליוני שקלים.

לפי כתב האישום, קובי דיין (57) עסק בין השנים 1999 ל-2007 בתיווך בין אנשים הזקוקים להשתלת כליה לבין אנשים המעוניינים למכור כליה מגופם תמורת תשלום כספי. דיין אירגן, באמצעות חברת עד-על אחזקות בע"מ שבבעלותו, ניתוחי קצירת הכליות, ממוכרי הכליות, וניתוחי השתלת הכליות במושתלים, אשר בוצעו בבתי חולים בחוץ לארץ.

החברה הפעילה רשת של מתווכי משנה שקיבלו בין 35 ל-40 אלף דולר עבור כל כליה. מתווכי המשנה פירסמו בין היתר מודעות בשפה הרוסית בעיתונים בישראל ואיתרו עולים חדשים שהביעו נכונות למכור את כלייתם תמורת תשלום שנע בין 20 ל-25 אלף דולר.

החברה קיבלה תשלומים עבור הכליה ועבור ארגון ניתוח קצירת הכליה וניתוח השתלת הכליה בגופם. התשלום התקבל לידי הנאשמים קובי דיין והחברה, מחולים שההשתלות שלהם מומנו על ידי משרד הביטחון, קופות החולים, חברות הביטוח, עמותות שונות או ממימון פרטי של המושתלים.

הפרקליטות טוענת בכתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד לואי עיאדאת, כי דיין הפעיל רשת של חברות זרות – בארצות כמו קפריסין, דבלין, פיליפינים וניו-ג'רזי – כדי להסתיר את היקף הפעילות העסקית ולהתחמק מתשלומי מס. דיין הציג את החברות הזרות כספקיות שירותים וכמי שמקבלות את ההכנסות מהשירותים, הפיק בשמן חשבוניות והתקשר עימן ובאמצעותן בהסכמים.

"צינור" להעברת כספים

לפי כתב האישום, בשנים 2001-2006 חברת עד-אל קיבלה ממשרד הביטחון סך מצטבר של כ-40 מיליון שקל עבור שירותיהם, ואילו בשנים 1999-2001 קיבלה החברה ממשרד הביטחון סך מצטבר של עוד כ-7.5 מיליון שקל. בשנים אלה החברה הגישה דו"חות כספיים כוזבים, לפיהם הסכומים המופקים מועברים לכאורה לידי החברות הזרות. נטען כי החברה משמשת רק כ"נציגה" שלהן בארץ וכ"צינור" להעברת הכספים. נוסף לכך, בשנים 1999-2007 החברה קיבלה מלקוחות פרטיים סך מצטבר של לפחות 70.5 מיליון שקל. כדי להתחמק ממס הושמטו, למעט מקרים ספורים, הכנסות אלה מהדוחות הכספיים השנתיים שהוגשו.

לדיין ולחברת עד-אל מיוחסות עבירות לפי פקודת מס הכנסה של שימוש במרמה, עורמה ותחבולה, השמטת הכנסות מדו"ח, מסירת אימרה או תרשומת כוזבת בדו"ח, הכנה וקיום של פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים, מתן תשובה כוזבת וכן מסירת תרשומת כוזבת בדו"ח למע"מ. 

נוסף לכך, דיין מואשם גם בהדחה בחקירה והפרעה בשעת מילוי תפקיד. מכתב האישום עולה כי הוא ביקש ממזכירתו לומר לחוקרי מס הכנסה כי תיקי הלקוחות אינם נמצאים במשרדי החברה וכי הם מועברים לחו"ל. המזכירה נענתה תחילה לבקשת דיין, ולאחר מכן חזרה בה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:145
קומיט וכל טופס במתנה