שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בית המשפט: לא כל פגיעה באגו של השוטר היא עבירת אי-ציות לשוטר

חדשות

בית המשפט: לא כל פגיעה באגו של השוטר היא עבירת אי-ציות לשוטר, צילום: צילום: גלר
בית המשפט: לא כל פגיעה באגו של השוטר היא עבירת אי-ציות לשוטר
11/07/2013, עו"ד אנה נודל

בצעד תקדימי זיכתה השופטת מרים קסלסי נהג מונית מעבירת אי-ציות לשוטר בגלל ש"סמכות שוטר התנועה וחובתו של עובר הדרך לציית לו מוגבלת להסדרת התנועה ולא לענישת הנהגים"

שוטר מתנדב שזיהה את נהג המונית עומד לעבור עבירת תנועה על ידי פנייה שמאלה, הורה לנהג להמשיך לנסוע ישר. נהג המונית לא שמע להוראה, והשוטר המתנדב נתן לו דו"ח בגין נסיעה בניגוד לכיוון החץ המשורטט על הנתיב והזמנה לדין בגין אי-ציות לשוטר.

נהג המונית נהג בכביש בירושלים שבו היו שלושה נתיבים לנסיעה ישר ושני נתיבים לנסיעה שמאלה. לאחר שהוריד נוסעים בצד ימין ביקש נהג המונית להשתלב בנתיב הפונה שמאלה.

השופטת מרים קסלסי, מבית משפט השלום לתעבורה בירושלים, זיכתה לאחרונה את נהג המונית מעבירה של אי-ציות לשוטר, משום ש"סמכות שוטר התנועה וחובתו של עובר הדרך לציית לו מוגבלת להסדרת התנועה".

השופטת קסלסי קבעה כי "הוראת השוטר המתנדב שלא לפנות שמאלה לא נבעה מהצורך להסדיר את התנועה, כי אם כדי להעניש את הנאשם על ביצוע עבירת תנועה. לפיכך המתנדב חרג מסמכותו ואי-הציות להוראתו אינו מהווה עבירה".

בית המשפט לתעבורה הוסיף וציין בפסק הדין כי "אין ספק כי מלכתחילה ההוראה לא לפנות שמאלה לא נועדה להסדיר את התנועה כי אם למנוע מהנאשם לבצע עבירת תנועה – שזה ראוי לשבח כשלעצמו (מניעת עבירות לפני השלמת ולא רק אכיפת החוק על ידי מתן דו"חות), אולם לאחר שהנאשם בחר לבצע העבירה, כל מה שהיה צריך המתנדב לעשות הוא להורות לו לעמוד בצד לאחר הפניה, כפי שעשה מאוחר יותר ולרשום לו דו"ח בגין הפניה שמאלה שלא כדין. האשמת הנאשם באי-ציות להוראת שוטר נועדה להעניש אותו על פנייתו שמאלה, ענישה אינה חלק מתפקידו של השוטר".

השופטת קסלסי ציינה עוד בסוף פסק דינה כי "עבירת אי-ציות לשוטר היא עבירה בעייתית מטבעה, כיוון שיש בה אלמנט סובייקטיבי של שוטר שחש כי לא צייתו לו".

 

(תת"ע 5544-07-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:57
קומיט וכל טופס במתנה