שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופט יוסף אלרון מונה לנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה

חדשות

השופט יוסף אלרון מונה לנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, צילום: צילום: באדיבות דוברות בתי המשפט
השופט יוסף אלרון מונה לנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה
30/06/2013, עו"ד אנה נודל עו"ד אורי ישראל פז

אלרון, שגבר על 5 שופטים שהתמודדו על התפקיד הנחשק ויחליף את השופטת בלהה גילאור ביום חמישי, התפרסם בגזירת דינו של המרגל אמיר מח'ול ובזיכויים מעבירות פשע בשל רשלנות המשטרה

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, ושרת המשפטים, ציפי לבני, החליטו למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. אלרון המכהן כעת סגן נשיא בית המשפט בחיפה יכנס לתפקיד החדש ב-4 ליולי, ויחליף את השופטת בלהה גילאור שכיהנה בתפקיד משנת 2005.

השופט אלרון נולד בשנת 1955 בישראל, ולמד משפטים באוניברסיטת בקינגהם. בתום לימודיו הוא התמחה בפרקליטות מחוז חיפה ובמשרד עורכי דין. לאחר הסמכתו, אלרון עבד כעשור עורך דין עצמאי, ובשנת 1994 נבחר לכהונת שופט של בתי משפט השלום במחוז חיפה. בשנת 2003 הוא מונה לכהונת שופט בבית המשפט המחוזי בחיפה ובשנה שעברה מונה לסגן נשיא.

פסיקה שיפוטית ענפה

אלרון גם מכהן כשופט במילואים בבית הדין הצבאי לערעורים. הוא חיבר מאמרים משפטיים על סוגיות כמו "השופט החוקר על-פי חוק חקירת סיבות מוות", "קבלת ראיות שלא על פי סדר הדין", "תסקיר מבחן ותסקיר קורבן: שיקולים משפטיים ואתיים", וכן על "חוות דעת פסיכיאטריות מנוגדות – השיקולים שבבסיס ההכרעה השיפוטית".

השופט אלרון פסק עד היום בעיקר בתיקי פשע חמור, בעבירות רצח, אונס וריגול. בתחילת מאי 2013 זיכה הרכב השופטים שישב בראשו, פסיכולוג בשנות ה-60 לחייו, מעבירת מעשה מגונה בנכדתה של אשתו בת ה-7, כשישנה בביתם במהלך חג החנוכה. לאחרונה גם גזר השופט אלרון 4 שנות מאסר ופיצוי בסך 10 אלף שקל על שוטר, בן 33 מביר אל מכסור, שנקט באלימות וירה לעבר אנשים שהטרידו את בת זוגתו.

השופט אלרון גם הכניס מאחורי סורג ובריח למשך שמונה שנים מעסה בספא שבבית המלון "יערות הכרמל" על שאנס במהלך עיסוי בספא תיירת מארצות הברית שהתארחה במלון יחד עם בעלה. המעסה גם יפצה את המתלוננת בסך 100 אלף שקל.

על עבריין אחר הטיל השופט אלרון 27 שנות מאסר ופיצוי בסך 180 אלף שקל בגלל שפרץ לבית של שכנו ובכעסו ניגש אליו כאשר הוא ישן אז בסלון ביתו, ודקר אותו באמצעות חפץ חד חמש דקירות בראשו, בבטנו ובחזהו מימין ומשמאל, חתך אותו בצווארו ובפניו עד שגרם למותו. הרכב השופטים, שבראשם ישב השופט אלרון, ציין כי הנאשם גרם למותו של המנוח בדם קר, באכזריות רבה, עת דקר אותו חמש דקירות באזורים חיוניים בגופו, כל זאת בשל "כעסו" על המנוח שהביא את הנאשם להתפרץ לביתו של המנוח באישון לילה.

בפרשה אחרת גזר השופט אלרון 26 שנות מאסר על קטין מהצפון, שבמהלך שוד בחנות "סטופ מרקט" באחד הכפרים הערבים רצח את המוכר בן ה-24.

באחת הפרשות המתוקשרות גזר הרכב השופטים בראשותו של השופט אלרון, שש שנות מאסר על איסלאם מרעי, רווק בן 27 מפרדיס, שהורשע במגע עם סוכן זר פעיל של ארגון החמאס, מתן שירות להתאחדות בלתי מותרת לארגון החמאס ולארגון "הכותלה האסלאמית" (ארגון הסטודנטים של החמאס) וכן הלנה, העסקה והסעה שלא כדין של תושב זר פעיל החמאס. על פי כתב האישום, במהלך שנת 2008 כשהנאשם למד באוניברסיטת חברון "לימודי הלכה אסלאמית" ("שריעה") הוא הכיר את אברהים כסאב, תושב כפר ג'יפטלק בנפת יריחו, פעיל צבאי של ארגון החמאס המהווה "ארגון מחבלים" (על פי החוק ושהוכרז כ"ארגון טרור"). השניים הפכו לפעילי ארגון "הכותלה האסלאמית", המוגדר כ"התאחדות בלתי מותרת" (בהתאם להכרזת שר הביטחון מכוח תקנות ההגנה).

על סוכן טרור אחר, אמיר מח'ול, גזר השופט אלרון 9 שנות מאסר, בשל עבירות שונות ורבות נגד ביטחון המדינה, ביניהם ריגול חמור וקשירת קשר לסייע לאויב במלחמה, על העברת מידע לארגון החיזבאללה במהלך ולאחר מלחמת לבנון השנייה. מגזר הדין עולה כי מח'ול העביר מידע לחיזבאללה במסרים מוצפנים שהגיעו אליו על בסיסים צבאיים, סדרי שמירה ותחמושת, ידיעות על מתקני שב"כ באזור חיפה ומתקן המוסד במרכז הארץ, ידיעות על מקומות אסטרטגיים במדינה ועל סדרי אבטחה במחנה הקריה בתל-אביב ומחנה נחשונים בסמוך לראש העין.

"הנאשם לאורך פרק זמן לא מבוטל עסק במילוי משימות אותן קיבל מארגון החיזבאללה במסגרת תקשורת מוצפנת בינו לבין הארגון", אפיין בגזר הדין השופט אלרון. "מיותר להכביר מילים על ארגון החיזבאללה ועל מקומו במאבק נגד קיומה של המדינה ורצונו לפגוע בה ובאזרחיה, ללא הבחנה בהשתייכותם הדתית, העדתית והלאומית כפי שנלמד רק לפני שנים ספורות, כאשר קרבנות חפים מפשע, מצאו את מותם מירי חסר הבחנה של אנשי הארגון לעבר ריכוזי אוכלוסייה אזרחית".

במקרה אחר שהגיע אל שולחנו של השופט אלרון הוא זיכה מחמת הספק נאשם בן 30 מעבירת רצח המורה למוסיקה של אחותו, אשר ביצע בה מעשה מגונה, וכן זוכה מעבירות של קשירת קשר, החזקה ונשיאה של נשק שלא כדין. בפרשה זו ביקר השופט אלרון בחריפות את התנהלות המשטרה וקבע כי דבריו של המדובב בעדותו – לפיהם הנאשם לקח מאחיו את הנשק ששימש לרצח – אין להם זכר בתיעוד הדיבוב וגם לא בחקירותיו של המדובב בסמוך לאחר עבודת הדיבוב, כאשר ניתן היה לצפות שימסור פרטים ייחודיים ומשמעותיים אלה לחוקריו כדי שישמשו אותם בהמשך חקירתם בזמן אמת.

"לא קיים תיעוד למה ששמע השוטר אשר ישב והאזין 'בזמן אמת' בעמדת ההאזנה לשיחות המדובב עם מ', בפרט כיוון שהשוטר אינו בקי בשפה הערבית, בה התנהלה השיחה", קבע השופט אלרון בפרשה, והוסיף: "אין אלא לתמוה מה טעם מצאו חוקרי המשטרה להושיב איש משטרה בעמדת האזנה (לשיחת המדובב ומ'), אשר אינו דובר את השפה הערבית, בה התנהלו השיחות ביניהם. ניתן לראות בכך מחדל חקירתי מהמעלה הראשונה, לנוכח המחלוקת המתייחסת לנאמר מפי מ' למדובב באשר למעורבותו של הנאשם, כטענת המאשימה. מחדל חקירתי זה הינו מהותי ובנסיבות העניין ניתן לראותו כפועל לזכות הנאשם, במובן זה שיש לקבוע שהדברים הנטענים לא נאמרו למדובב על ידי מ'.

על הקושי לפענח שיחות כהווייתן, עמד השופט אלרון גם בפרשה אחרת תוך שציין כי אין סיבה, לאור האמצעים הטכנולוגיים הקיימים כיום כי הקלטות המבוצעות על ידי המשטרה יהיו חלקיות וכי הגיעה העת שמשטרת ישראל והממונים על רשויות החקירה ימצאו את הפתרונות הטכנולוגיים המתבקשים כדי שפעולות חקירתיות כאלה, המתבצעות בתאי המעצר, יבטאו בצורה ברורה ושאינה מותירה מקום לספק בדבר תוכנו של דו-שיח המתקיים בין מדובב לבין נאשם.

גבר על חמישה מתמודדים מבית

נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה, בלהה גילאור, תצא לשבתון בעוד שלושה חודשים עד מועד הפרישה שלה ביולי הבא. על התפקיד שלה התמודדו לצד אלרון חמישה שופטים נוספים מבית המשפט המחוזי בחיפה: יעל וילנר, שולמית וסרקרוג, עדי זרנקין, רון סוקול ורון שפירא.

בוועדת האיתור לתפקיד ישבו מנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר, שופטת בית המשפט העליון אסתר חיות ונשיא בית המשפט המחוזי בירושלים דוד חשין.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:135
קומיט וכל טופס במתנה