שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ארצות הברית: בית המשפט העליון ביטל חוק המפלה בני זוג חד-מיניים

חדשות

ארצות הברית: בית המשפט העליון ביטל חוק המפלה בני זוג חד-מיניים, צילום: דגל קהילת להט"ב
ארצות הברית: בית המשפט העליון ביטל חוק המפלה בני זוג חד-מיניים
27/06/2013, עו"ד אנה נודל

ברוב דחוק של 5 מול 4 שופטים נפסק לראשונה שזוגות הומוסקסואלים נשואים יזכו להטבות הניתנות לזוגות הטרוסקסואליים. דעת המיעוט על דעת הרוב: "חסרת בסיס וחסרת יושר"

בית המשפט העליון בארה"ב נתן אתמול (ד') שתי החלטות לטובת זוגות חד-מיניים במדינה. בית המשפט בוושינגטון פסל ברוב דחוק של חמישה שופטים כנגד ארבעה מתנגדים, חוק פדרלי אשר מלפה בני זוג חד-מיניים לעומת בני זוג הטרוסוקסואליים.

מדובר בחוק משנת 1996, שולל מבני זוג חד-מיניים נשואים ליהנות מהטבות סוציאליות שניתנות לזוגות נשואים. החוק הגדיר נישואים כברית בין גבר לאישה בלבד, ההגדרה מנעה מבני זוג חד-מיניים את האפשרות ליהנות מ-1,138 תוכניות וחוקים פדרליים המטיבים עם בני זוג הטרוסקסואליים בקשת רחבה של עניינים ובהם מס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח רפואי, מזונות וירושה.

בפני בית המשפט נידון מקרה של שתי נשים מניו יורק אדית וינזדור ותיאה קלרה, אשר התחתנו בשנת 2007 בקנדה. ספייר נפטרה בשנת 2009 ובת זוגתה ירשה את רכושה. מס ההכנסה האמריקני דרש מווינזדור לשלם מס בסך של 360 אלף דולר על הירושה, כאשר החוק האמריקני מעניק פטור ממס מהסוג הזה לבני זוג הטרוסקסואלים. וינזדור עתרה לבית המשפט הפדרלי לערעורים, אשר קבע כי החוק אינו חוקתי.

בית המשפט העליון בוושינגטון חזר על ההחלטה, והשופט אנתוני קנדי – הנחשב ללשון המאזניים בין המחנה השמרני לליברלי בבית המשפט העליון – כתב בפסק הדין כי "החוק הפדרלי למעשה אינו חוקתי. הוא פוגע באלה שהמדינה מבקשת להגן עליהם וכופה אפיון מסוים ומוטעה על זוגות חד-מיניים".

בית המשפט העליון גם החליט בעניין "הצעה 8", חוק שאושר בקליפורניה במשאל עם, האוסר נישואים חד-מיניים. החוק בוטל בערכאה נמוכה יותר, אשר קבעה כי הוא אינו חוקתי. תומכי משאל העם ערערו על ההחלטה ובית המשפט העליון קבע שלעותרים אין סמכות להגיש ערעור בעניין, והסמכות נתונה למדינת קליפורניה בלבד. נוסף לקליפורניה, בני זוג חד-מיניים יכולים להינשא ב-12 מדינות בארצות הברית.

ההחלטות של בית המשפט העליון אינן מתירות את האיסור על נישואים חד-מיניים, אלא קובעות שהממשל הפדרלי חייב להכיר בנישואים כאלה אם המדינה הכירה בהם. השופט אנתוניו סקליה, אחד ממתנגדי המיעוט, הגדיר את דעת הרוב של עמיתיו לכס השיפוט "חסרת בסיס וחסרת יושר". השופט סקליה העריך כי הפסיקה בעניין תוביל בסופו של דבר לאישור הנישואים החד-מיניים בארצות הברית כולה, ולא רק במדינות שכבר הכירו בחוק בנישואים חד-מיניים.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בירך על החלטת בית המשפט והנחה את התובע הכללי אריק הולדר לוודא שהפסיקה תוטמע בכל החוקים הפדרליים.

 

(תיק ארה"ב נגד וינדזור, מס' 12-703)

(תיק קליפורניה, הולינגוורת נגד פרי, מס' 12-144)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה