שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בקריאה טרומית: מנגנון מכתבי החרגה מהבנקים לרוכשי הדירות יהפוך למחייב

חדשות

אושר בקריאה טרומית: מנגנון מכתבי החרגה מהבנקים לרוכשי הדירות יהפוך למחייב, צילום: צילום: Getty images Israel
אושר בקריאה טרומית: מנגנון מכתבי החרגה מהבנקים לרוכשי הדירות יהפוך למחייב
13/06/2013, עו"ד אנה נודל

הצעת החוק נועדה להגן על רוכשי דירות אשר שילמו את מלוא התמורה בגין רכישת הנכס, אך בעקבות מחלוקת בין היזם לבנק המלווה לא הוסר השעבוד על הקרקע ולכן ניתן לרשום את הזכויות שלהם בנכס

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ד') בקריאה טרומית תיקון לחוק המכר (דירות) שהגיש חבר הכנסת יריב לוין ממפלגת הליכוד ביתנו. הצעת החוק נועדה להגן על רוכשי דירות ולמנוע מצב שבו מחלוקות בין יזמים או קבלים לבין בנקים מלווים מביאות לכך שבנק מלווה נמנע מהסרת השעבוד הרובץ לטובתו על זכויות היזמים או הקבלנים על הקרקע ועל הדירות שנבנו עליה. מהלך כזה של הבנק מביא למניעת רישום הזכויות על שמם של הרוכשים, למרות ששילמו את שהיה עליהם לשלם על פי הסכם הרכישה. הרוכשים במקרה כזה אינם יכולים לקבל את מלוא הזכויות בדירה כשהיא נקייה מהשעבוד לטובת הבנק המלווה ובכך הם הופכים ל"בני ערובה" בידי הבנק לצורך ניהול המחלוקת שבינו לבין היזמים והקבלנים.

על מנת למנוע מצב זה, נוצר בשוק מנגנון של "מכתבי החרגה" הניתנים על ידי הבנק לרוכשים, והמחריגים מהשעבוד את הדירות שמלוא תמורתן שולם על ידי הרוכשים. מדובר בהסדר וולונטרי, ועל כן לעיתים קרובות הוא אינו מבוצע, בין אם בשל חוסר ידיעה של הקונים שאינם דואגים לכלול הוראה כאמור בהסכם המכר, ובין אם בשל דרישות הבנק לגביית עמלות של מאות שקלים כתנאי להנפקת מכתב ההחרגה.

הצעת החוק נועדה להסדיר מצב זה ולהגן על זכויות הרוכשים ששילמו את כל המגיע מהם על פי הסכם הרכישה. זאת, באמצעות קביעת הוראה בחוק המחריגה כל דירה שהרוכשים שילמו את מלוא התשלומים בגינה מהשעבוד לטובת הבנק המלווה על זכויות היזמים או הקבלנים בקרקע ובדירות שנבנו עליה, באופן שייתר את הצורך בהנפקת מכתבי החרגה במקרים אלה. בכך, יינתן תוקף מחייב להסדר הוולונטרי הקיים בשוק.

בדברי ההסבר להצעת החוק מצוין כי "הסדר זה אינו גורע מהיכולת לשעבד את הדירה בגין התחייבות של הרוכשים עצמם, לרבות כלפי בנק שנתן לרוכשים הלוואה המובטחת במשכנתא על הדירה שרכשו".

40 חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה טרומית, ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכספים להכנתה לקריאה ראשונה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:163
קומיט וכל טופס במתנה