שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק מבקשת למחוק את המילה מעביד מספר החוקים ולהחליפה במילה מעסיק

חדשות

הצעת חוק מבקשת למחוק את המילה מעביד מספר החוקים ולהחליפה במילה מעסיק, צילום: צילום: istock
הצעת חוק מבקשת למחוק את המילה מעביד מספר החוקים ולהחליפה במילה מעסיק
11/06/2013, ליאור שדמי שפיצר

לטענת יוזמי החוק, ח"כ נחמן שי ורוברט אילטוב, "המילה מעביד היא מונח אנכרוניסטי שיש לו קונוטציה שלילית לימים חשוכים בהיסטוריה האנושית של אדון ועבד. יחסי העבודה ראויים לשפה אחרת"

הצעת חוק פרטית שהגישו ח"כ נחמן שי ממפלגת העבודה ורוברט אילטוב מהליכוד-ביתנו מבקשת למחוק מספר החוקים את המילה "מעביד" ובמקומה לחייב את השימוש במילה "מעסיק".

בדברי ההסבר להצעת החוק מציינים חה"כ שי ואילטוב כי המילה מעביד היא תרגום לא מוצלח לעברית של המילה האנגלית employer, שיכולה להיות מתורגמת בצורה טובה יותר למילה מעסיק.

"המונח מעביד בחוקי מדינת ישראל איננו משקף את יחסי העבודה, עולם העבודה ואת המציאות העסקית בעולם כיום", נכתב בהצעת החוק. "זהו מונח אנכרוניסטי שיש לו קונוטציה שלילית לימים חשוכים בהיסטוריה האנושית של אדון ועבד. יחסי העבודה ראויים לשפה אחרת ולהעברת מסר נורמטיבי שונה של הצדדים למערכת יחסי העבודה. המילה מעביד מכניסה, כשלעצמה, אלמנט של כוחניות למערכת יחסי העבודה שלא לצורך. היא דרה בכפיפה אחת עם שוק עבודה הנעדר תנאי עבודה מינימאליים, בה שולטים השררה, העריצות, העושק, הניצול והקיפוח".

בהצעת החוק צוין כי בישראל כיום קיימת רשת ביטחון ענפה של חוקי מגן וזכויות סוציאליות, המכסה קשת זכויות רחבה ביותר המהווה רק את רצפת הזכויות. בפועל, טוענים חה"כ שי ואילטוב, מרבית העובדים במשק מועסקים בתנאים טובים יותר מאלו שמעניקה להם רשת הביטחון המינימלית, בין אם כתוצאה מהסכמים קיבוציים וצווי הרחבה ובין אם כתוצאה מחוזים אישיים. הצעת החוק ציינה בנוסף את גל החקיקה בעשור האחרון לטובת העובדים, את ארגוני העובדים שלאחרונה עלה מספרם לשלושה, ארגונים חברתיים שונים וכן את בית הדין לעבודה שנגיש היום יותר מתמיד לעובדים ולזכויותיהם.

בדברי ההסבר מציינים חברי הכנסת כי במציאות זו יש לעובדים כוח מיקוח רב יותר והם חופשיים לנהל משא ומתן על תנאי העסקתם, כשברשותם נשק עוצמתי ביותר של נקיטת צעדים ארגוניים. לכן, המילה מעביד הולמת יותר את המצב הקיים. "אין מדובר בעניין סמנטי בלבד, אלא בנושא טעון שיש לו השלכות בשיח החברתי והכלכלי וליחסי העבודה במשק".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:36
קומיט וכל טופס במתנה