שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סנקציה חסרת תקדים על סיכול הסדרי ראייה: 10,000 שקל על כל ביטול מפגש

חדשות

סנקציה חסרת תקדים על סיכול הסדרי ראייה: 10,000 שקל על כל ביטול מפגש, צילום: צילום: Getty images Israel
סנקציה חסרת תקדים על סיכול הסדרי ראייה: 10,000 שקל על כל ביטול מפגש
09/06/2013, ליאור שדמי שפיצר עו"ד אורי ישראל פז

ביהמ"ש לענייני משפחה באשדוד קבע סנקציה חריגה ביותר בחומרתה על סיכול הסדרי הראייה בין אב לבתו הקטינה. עד היום הסכומים שנפסקו בנסיבות דומות עמדו על 500-3,000 שקל לכל היותר

בית המשפט לענייני משפחה באשדוד קבע בהחלטה תקדימית סנקציה חמורה במיוחד על הפרת הסכמי ראייה – תשלום בגובה 10,000 שקל על כל ביטול מפגש ללא הצדקה וללא הודעה מוקדמת בין האב לבתו הקטינה.

ההחלטה ניתנה בתום ארבע שנים של דיונים מתמשכים בין האב והאם שנגעו בין היתר להסדרי הראייה של האב עם בתו הקטינה. עד היום התקיימו הסדרי הראייה בין האב לבתו כשהוא הוציא אותה מהגן, כאשר עובדת סוציאלית צופה במפגשים מהצד על מנת לוודא כי הם מתנהלים כשורה.

האם עתרה לקבלת צו הגנה כלפי האב, וזמן קצר לאחר מכן הודיעה לה העובדת הסוציאלית כי לא ניתן יהיה להמשיך ללוות את המפגשים, לאור התרשמותה כי אין בכך עוד צורך. בעקבות כך, הורתה האם להוריה להוציא את הקטינה מהגן לפני שעת המפגש המיועדת עם האב, ובכך סיכלה את קיומו.

הפיקוח הופסק, האם סיכלה את הביקורים 

האב פנה לבית המשפט בבקשה להמשיך לקיים את המפגשים עם בתו ללא צורך בפיקוח עובדת סוציאלית, תוך קביעת סנקציה במקרה של הפרת ההסדרים. האם מצדה ביקשה גם היא להפסיק את הפיקוח מטעם לשכת הרווחה, שבה לטענתה היא אינה נותנת עוד אמון, ולאפשר לה לקיים את המפגשים עם האב בפיקוח גורם שיאותר על ידה.

השופטת ענת אלפסי קבעה כי טובת הקטינה מחייבת את המשך קיום המפגשים עם האב, תוך עידוד קיומם מצד האם. השופטת ציינה את היחסים הטעונים בין הצדדים וכן את העובדה כי האם מתגוררת עם בתה בבית הוריה, המגלים יחס עוין כלפי אבי הילדה. המצב שנוצר, לדברי השופטת, מציב את הקטינה בקונפליקט נאמנויות קשה מנשוא העלול לסכן את התפתחותה הרגשית.

השופטת פירטה את משך ותדירות המפגשים שיש לקיים בין הקטינה ואביה, וציינה כי ביטול מפגש ללא הצדקה וללא הודעה מוקדמת יגרור תשלום בגובה 10,000 שקל. "כל הודעה הנוגעת להסדרי הראיה תועבר על ידי כל אחד מן ההורים למשנהו באמצעות מסרון אשר ינוסח בלשון נקייה, עניינית ואדיבה", פסקה השופטת אלפסי. "על אחד מההורים מחויב להשיב על כל הודעה שיקבל מיד עם קבלתה". השופטת הציעה להורים להתקין במכשירי הטלפונים הניידים שלהם אפליקציית "iMessage" על מנת לוודא שהודעתו הגיעה ליעדה.

היד הרכה של ביהמ"ש למשפחה

מדובר בהחלטה משפטית תקדימית ונדירה מסוגה, המטילה קנס גבוה ומשמעותי שנועד להרתיע את האם המסכלת בסדרתיות את הסדרי הראיה של הילדה עם אביה. שופטי משפחה נמנעים לרוב מלפעול ביד נחושה לאכיפת הסדרי הראיה על הורים מפרים וסרבנים. במקרים הספורים שבהם הוטלו קנסות מרתיעים כדי להרתיע צד מלסכל הסדרי ראייה של הילדים עם ההורה השני, הסכומים שנקבעו נעו בין 500 שקל ל-3,000 שקל לכל היותר, לרבות כל הוצאה כספית שנזקק ההורה השני להוציא בעקבות ההפרה (וללא הוכחת נזק).

כך ,למשל, בפרשה שבה האם הובילה את שני ילדיה לכיוון של ניכור מאביהם, פסק השופט יעקב כהן כי האם תשלם קנס של 800 שקל עבור כל ביקור של הבן אשר יסוכל שלא בעטיו של האב, ואף חייב אותה בקנס של 3,000 שקל בגין הפרות העבר של הסדרי הראיה (תמ"ש 30855/07 ר.ח נ' ס.ח). במקרה אחר חייב השופט צבי ויצמן את האם בסך של 750 שקל בגין כל מפגש שלא התקיים בין האב לבנותיו, מכוח פקודת ביזיון בית המשפט (תמ"ש (כ"ס) 14850/04 ובש"א 5647/05 ע.ש. נ' ל.ק). ואילו שופט בית המשפט המחוזי בן ציון גרינברגר קבע בשבתו כשופט בית המשפט לענייני משפחה כי "על כל ביקור קבוע שבו לא יקבל האב את הבת לידיו תחויב האם בקנס של 500 שקל" (בש"א 51183/09 פלוני נ' אלמונית).

מאה בקשות בארבע שנים

לדברי עורכי דינו של האב, גיל שחף ושירה קופמן, המאבק בין ההורים סביב סוגיית הקשר בין הילדה לאביה נמשך זה ארבע שנים לאורך כמות חריגה של למעלה מ-15 דיונים ולמעלה ממאה בקשות שהוגשו על ידי הצדדים בתיק הסדרי הראיה. במהלך שנות ההתדיינות היו מעורבים מספר מתאמים הוריים (מטפלים פרטים), פקידי סעד, וועדת תסקירים. במשך השנים טען האב שהאישה, שיוצגה על ידי עו"ד פליקס גרודצקי, מסכלת את המפגשים בינו לבין הילדה, בכל פעם בדרך אחרת – לעתים האישה לא מביאה את הילדה למפגשים בטענה שהילדה חולה, לעתים טענה שהילדה לא רוצה, לעתים סיפרה האישה שהילדה מפחדת מאביה ולעתים דיווחה כי האב אלים ולכן הורחק גם מהאישה וגם מהילדה. כמו כן, טענה האם כי לעתים המפגשים היו מתנהלים במרכז קשר, חלקם בליווי צד ג'. והכול בשעה שמדובר בטענות כוזבות שאין מאחוריהן דבר.

"לא ניתן להתייחס ספציפית לגופו של המקרה, אולם באופן כללי נאמר כי מדובר בסנקציה חסרת תקדים במשפט הישראלי", מסביר עו"ד שחף. "ישנם פסקי דין המדברים על קנסות בגין הפרות הסדרי ראיה בגובה של 500-1,500 שקל, ברם סכום של 10,000 שקל בגין כל הפרה הינו חריג ביותר בפסיקת בתי המשפט למשפחה".

 

(תמ"ש 8080/08)

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:223
קומיט וכל טופס במתנה