שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביה"ס למשפטים במכללת נתניה יקיים משפט פלילי לדוגמה בנושא סמי פיצוציות

חדשות

ביה"ס למשפטים במכללת נתניה יקיים משפט פלילי לדוגמה בנושא סמי פיצוציות, צילום: צילום: Octavio L
ביה"ס למשפטים במכללת נתניה יקיים משפט פלילי לדוגמה בנושא סמי פיצוציות
05/05/2013, ליאור שדמי שפיצר

הרכב השופטים יכלול את עו"ד ששי גז ואת השופטת בדימוס עדנה בקנשטיין. בשיחה עם תקדין מסבירה ד"ר חגית בוני-נוח מהרשות למלחמה בסמים איזה חומרים שולטים כיום בשוק ולמה כל כך קשה להילחם בהם

בית הספר למשפטים במכללה האקדמית נתניה והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול יקיימו משפט פלילי לדוגמה בנושא סמי פיצוציות.

סמי הפיצוציות, הכינוי שהוצמד לסמים הנמכרים באופן חוקי, עלו בתקופה האחרונה לכותרות בעקבות תחקיר "אולפן שישי" ובעקבות הפעילות הציבורית הנרחבת הנעשית כיום למניעת הפצתם.

סמי פיצוציות היו בעבר בעיקר סמים ממריצים, נגזרות שונות של אמפטמין, מתאמפתמין, קתינון ומתקטינון. לאחר מאמצים רבים נחקק באוגוסט 2010 חוק הנגזרות, שהוציא מחוץ לחוק כל חומר שהוא נגזרת של אחד מארבעת חומרי המוצא האלו. חוק הנגזרות ייבש את נתח השוק של הסמים הממריצים, ותרם להתרחבות נתח השוק של הקנבינואידים הסינטטיים – חומרים כימיים שהתגלו במחקרים על הרכיב הפעיל בצמח הקנביס.

לדברי ד"ר חגית בוני נוח, מ"מ ראש אגף חינוך ומניעה ברשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, מרצה במכללת נתניה והמנחה האקדמית של המשפט לדוגמה, מדובר בחומרים מסוכנים שההשפעה שלהם חזקה הרבה יותר מזו של הקנביס, והם עלולים לגרום הקאות, עוויתות ואפילו פסיכוזה.

"הבעיה בקנבינואידים הסינטטיים, שהחלו לשלוט בשוק סמי הפיצוציות, היא שאין ממש מכנה משותף ביניהם, ולכן קשה יותר לחוקק חוק נגזרות נוסף שיתייחס אליהם", אומרת בוני-נוח בשיחה עם תקדין. "מכיוון שמדובר במכת מדינה, מתקיימים כעת דיונים במשרד לביטחון פנים ובקרוב גם בכנסת במטרה להוציא חוק נגזרות נוסף שיכלול יותר מתריסר חומרים ונגזרותיהם. עד אז, אנחנו משחקים ב'חתול ועכבר' מול המשווקים והיצרנים, ומספיק שמשנים מולקולות בחומרים הלא חוקיים – וכבר החומר החדש שנוצר מוגדר כחוקי".

בוני נוח מדגישה כי נכון להיום, "רוב החומרים הנמכרים בפיצוציות הם אמנם 'חוקיים', אך הם גורמים לנזק רב, אפילו מערבוב שני סוגי חומרים יחד, דבר שיכול להביא להיווצרות של חומר מסוכן ביותר".

המשפט לדוגמה שייערך במכללת נתניה ביום שלישי הקרוב (7 במאי) יציג מקרה של בעל פיצוציה בכיכר העצמאות בנתניה שבה נמצאו בעקבות פשיטה משטרתית 320 שקיות המכילות קפסולות כחולות שעליהן נכתב "קטורת ריחנית לשימוש במבער שמנים". החומר שנשלח למעבדה זוהה כמתקטינון, חומר הכלול בפקודת הסמים המסוכנים. בעל הפיצוציה נעצר באשמת סחר בסמים אך טען כי לא ידע שניתן להשתמש בחומר בתור סם.

הרכב בית המשפט כולל את השופטת בדימוס עדנה בקנשטיין, לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב, את עו"ד ששי גז ואת ד"ר מיכל עופר צפוני מבית הספר למשפטים של המכללה האקדמית נתניה.

את התביעה ואת ההגנה ייצגו עורכי דין מומחים במשפט פלילי שילוו כל אחד בשישה סטודנטים למשפטים משנים ב' וג'. את התביעה ייצג עו"ד זרי חזן ואת ההגנה ייצג עו"ד אבי חימי.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:80
קומיט וכל טופס במתנה