שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ארגון "ידיד" קורא למשרד המשפטים לבטל את אפשרות השימוש במאסר לגביית חוב

חדשות

ארגון "ידיד" קורא למשרד המשפטים לבטל את אפשרות השימוש במאסר לגביית חוב, צילום:
ארגון "ידיד" קורא למשרד המשפטים לבטל את אפשרות השימוש במאסר לגביית חוב
23/04/2013, עו"ד אנה נודל

בתגובה להצעת משרד המשפטים להאריך את הוראת השעה המבטלת את מאסר החייבים, קרא הארגון להפוך את הוראת השעה לחוק חרות: בשנים שבהן צומצם השימוש בכלי הדרקוני של מאסר בגין חוב אזרחי, חלה עלייה של כמעט 130% בשיעורי הגבייה

ארגון "ידיד" קורא למשרד המשפטים להפוך את הוראת השעה אשר מבטלת את האפשרות להטיל צו מאסר לפי חוק ההוצאה לפועל לחוק חרות. הארגון הביע את תמיכתו בהצעת החוק, שהוכנה במשרד המשפטים המאריכה את הוראת השעה המונעת מאסר חייבים, למעט במקרים של חוב מזונות.

תיקון 29 לחוק ההוצאה לפועל, אשר נכנס לתוקפו בשנת 2009, ביצע רפורמה מקיפה בתחום. אחד מעקרונות התיקון היה הגברת יכולת הגבייה מנכסיו של החייב תוך צמצום הפגיעה בחירותו. לשם כך נקבעו בתיקון אמצעים לקבלת מידע על נכסי החייב שמהם ניתן לגבות את החוב. כמו כן, ניתנה אפשרות להטיל מגבלות שונות על חייבים, שפגיעתן קטנה מזו של המאסרים. במקביל לכלים האמורים, צומצמה אפשרות השימוש במאסרים.

במסגרת תיקון 29, נקבעה הוראת שעה לפיה בתום שנתיים מיום כניסת התיקון לתוקף תבוטל חלופת המאסרים לחלוטין למשך שנתיים. זאת, על מנת לבחון האם כלי האכיפה החדשים מקנים מענה הולם, המאפשר לבטל את השימוש במאסרים ככלי לגבייה. משרד המשפטים הציע להאריך את הוראת השעה, שעומדת לפקוע ב-15 במאי, בשנה נוספת על מנת להמשיך ולבחון את השפעת ביטול המאסרים על שיעורי הגביה ולגבש בהתאם את המתווה הקבוע.

נציגי ארגון "ידיד" עו"ד ורדית דמרי מדר, עו"ד יעל כהן-רימר וסמנכ"ל "ידיד" רן מלמד פנו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט וכתבו כי "בשלה השעה להפוך את הוראת השעה לחוק חרות, ולבטל לחלוטין את מאסר החייבים. זאת, נוכח תכליתו של חוק ההוצאה לפועל, נוכח חקיקת היסוד המגנה על כבוד האדם וחירותו, נוכח מחויבויותיה הבינלאומיות של ישראל ונוכח העלייה המשמעותית בשיעורי הגבייה, כפי שהיא מתוארת בנתונים שהעבירה רשות האכיפה והגבייה. עלייה זו מצביעה על כך שהשימוש בכלי אכיפה אלטרנטיביים, ובהם גם ההגבלות הרבות שניתנו בידי הזוכים והרשות בתיקון לחוק בשנת 2009, מאפשר גבייה יעילה יותר, גם ללא השימוש הבלתי סביר בכלי הדרקוני של השלכה לבית האסורים בגין חוב אזרחי".

בחוות דעת ששלח "ידיד" לחברי ועדת חוק חוקה ומשפט של הכנסת נכתב בין השאר כי "לטעמנו, על הוראת השעה להפוך לחוק חרות, ולפיו לא יהיה עוד מאסר חייב אמצעי בידי רשות האכיפה והגבייה, וזאת בשל פגיעתו הקשה של מאסר החייבים בכבוד האדם ונוכח קיומן של שיטות גבייה יעילות אחרות".

לטענת "ידיד", הניסיון שנלמד בתקופת הוראת השעה מלמד כי לא נפגמה יעילותה של מערכת הגבייה בשל היעדרם של צווי המאסר אלא להפך. במשך השנים בהם צומצמה היכולת לעשות שימוש בכלי המאסר נגד חייבים, ולאחר מכן בשנתיים בהם לא נקרא סעיף 70 ונעשה שימוש במאסר החייבים רק לצרכי גביית תיקי מזונות, חל גידול של כמעט 130% באחוזי הגבייה. לפיכך, טוענים בידיד, "אין ממש בטענה שמאסר החייבים הוא כלי הכרחי לשיפור הגבייה בהליכי הוצאה לפועל."

הארגון קורא לוועדת החוקה "לצרף את ישראל למדינות העולם הדמוקרטיות, ולאסור על שימוש במאסר ככלי לגבייה אזרחית. אנו קוראים לוועדה לעמוד כמגן על זכותם החוקתית לחירות וכבוד של חייבי ההוצאה לפועל, שצעדיהם הכלכליים השגויים והסתבכותם הכלכלית אינם מצדיקים הותרתם בלא כבוד ואנושיות וראייתם כאמצעי לשם הגבייה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:100
קומיט וכל טופס במתנה