שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העליון קיבל את ערעורן של קשת ו"עובדה" נגד פסילת התחקיר על שמעון קופר

חדשות

העליון קיבל את ערעורן של קשת ו"עובדה" נגד פסילת התחקיר על שמעון קופר , צילום: צילום: יח"צ
העליון קיבל את ערעורן של קשת ו"עובדה" נגד פסילת התחקיר על שמעון קופר
11/04/2013, ליאור שדמי שפיצר

צו המניעה האוסר על שידור התוכנית ניתן מחשש להפרת עיקרון הסוביודיצה. הנשיא גרוניס: העובדה שכלי תקשורת אחרים עסקו בפרשה מקהה את הפגיעה שתיגרם משידור התוכנית

בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של זכיינית ערוץ 2 קשת ושל מערכת התוכנית "עובדה" נגד פסילת שידור התחקיר על שמעון קופר, הנאשם ברצח שתי נשותיו.

צו המניעה האוסר על שידור התחקיר ניתן לבקשתו של קופר, מחשש להפרת עיקרון הסוביודיצה, שלפיו אסור לכלי תקשורת להשפיע על הליך פלילי המתנהל בבית המשפט.

בערעור שהגישו קשת ומערכת "עובדה", באמצעות עוה"ד טל ליבליך וליאת ברגמן-רביד, נטען בין היתר, כי אין זה סביר שרק על מערכת עובדה נאסר לעסוק בפרשה, בעוד שכלי תקשורת אחרים סיקרו אותה ללא הגבלה. לטענתם, הסיבה לכך היא שבהגינותם הם ביקשו את תגובתו של קופר מבעוד מועד וכך נודעה לו כוונתם לשדר את התוכנית. עוד נטען כי בית המשפט המחוזי טענה בקובעו שהתוכנית עלולה להפר את כלל הסוביודיצה, וכן טעה בכך שקיבל את הבקשה למרות הפגמים הדיונים הרבים שנפלו בה – בין היתר העובדה שלא צורף אליה תצהיר לאימות העובדות ושלא ניתנה החלטה בבקשתו לפטור מאגרה.

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס קיבל את הערעור וקבע כי הליקויים הדיוניים הקשים מצדיקים חייבו את בית המשפט המחוזי לדחות את בקשתו של קופר, ולכל הפחות לחייב אותו לתקנם. לשיטתו של גרוניס, צירוף התצהיר לבקשה יוצר את התשתית העובדתית שעליה היא נשענת, ובלעדיו לא ניתן להכריע בשאלות עובדתיות כגון מידת השפעת התכנית על ההליך הפלילי. באופן פרדוקסלי, כתב גרוניס, ייתכן שבמקרה זה בית המשפט נאלץ לעשות שימוש ב"ידיעה פרטית" אודות הצדדים, שמקורה באמצעי התקשורת, ואולי אף באמצעי התקשורת שבהם פורסמו ידיעות אודות קופר וההליך הפלילי בעניינו.

"איננו יכולים להתעלם מכך שבכלי תקשורת שונים הופיעו פרסומים בעניין ההליך הפלילי המתנהל נגד המשיב", הוסיף הנשיא גרוניס. "פרסומים אלה מקהים במידה רבה את הפגיעה אשר לפי הטענה גורמת תוכניתם של המערערים למשיב. זאת ניתן לומר אף מבלי לצפות בתוכנית עצמה".

בנוסף התייחס השופט להודעה המוקדמת שניתנה לקופר על שידור התוכנית, וציין כי בכך מילאה מערכת התוכנית את חובתה העיתונאית. בנסיבות אלה, הותרת צו המניעה על כנו עלולה ליצור מצב שבו "חוטא יוצא נשכר", בעוד שגופים אחרים שלא טרחו לבקש את תגובתו של קופר צפויים, אם בכלל, רק לסנקציה בדיעבד ולא למניעת הפרסום.

הנשיא גרוניס ציין עוד את המצב האנומלי שלפיו מדינת ישראל תומכת באיסור השידור אך מצהירה בעצמה כי היא כמעט אינה אוכפת את כלל הסוביודיצה בכלים הפלילים הנתונים לה בחוק. "התמיכה מצד המדינה במניעה מראש, כשזו מתבקשת על ידי אדם פרטי, לצד הבחירה שלא ללכת ב'דרך המלך' של אכיפה פלילית, מעוררת תהיה", כתב גרוניס.

 

(ע"א 409/13)

 

כתבות נוספות בנושא:

עובדה ערערה על פסילת התחקיר על שמעון קופר: "כל כלי התקשורת עסקו בפרשה"

 

שמעון קופר מרים ידיים, חלקית: הסיר את תביעת הדיבה שהגיש נגד הפקת "עובדה"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:161
קומיט וכל טופס במתנה