שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פסיקה בייצוגית: ההוצאה לפועל תאפשר קבלת העתקי מסמכים בחינם למשך שנתיים

חדשות

פסיקה בייצוגית: ההוצאה לפועל תאפשר קבלת העתקי מסמכים בחינם למשך שנתיים, צילום: צילום: istock
פסיקה בייצוגית: ההוצאה לפועל תאפשר קבלת העתקי מסמכים בחינם למשך שנתיים
07/04/2013, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש קיבל את טענת התובעים בנוגע לסכומי האגרה המופקעים שנגבים עבור צילומים אך הגביל את מספר ההעתקים שיינתנו חינם ל-29 עמודים, על מנת שלא להכביד על השירות לכלל הציבור. האגרה תתוקן לסכום סביר

סכום הגבייה המצוין בתקנות ההוצאה לפועל עבור הפקת העתקי מסמכים מתוך תיקי ההוצאה לפועל, העומד כיום על 3 שקלים לעמוד, יתוקן לסכום סביר, אולם בשנתיים הקרובות יוכל כל פונה לקבל העתקי מסמכים בחינם. כך קבע בית המשפט המחוזי בתביעה ייצוגית נגד רשות האכיפה והגבייה בגין שיעור האגרה המופרז שגובים פקידיה עבור העתקי מסמכים מתוך תיקים. בית המשפט קבע כי במשך שנתיים יוכל כל פונה לקבל העתק מ-29 עמודי מסמכים בפנייה אחת, וככל שיבקש לקבל לידיו עמודים נוספים יהא עליו לשוב ולעמוד בתור, או לשלם עבור כל עמוד סכום סביר שייקבע בתקנות.

סכום האגרה הקבוע בתקנות ההוצאה לפועל עבור העתקי מסמכים נקבע באמצע שנות התשעים, אז נוהלו תיקי ההוצאה לפועל כתיקי נייר. באותה תקופה, יכול היה כל המעוניין בכך להמנע מתשלום האגרה ולצלם את התיק במכונות צילום שהוצבו בלשכות ההוצאה לפועל. עם זאת, בשלב מסוים החלו התיקים להתנהל באמצעות מערכת ממוחשבת, ועל כן נאלצו המעוניינים לפנות לפקידי הרשות על מנת שיפיקו עבורם את המסמכים המבוקשים, בכפוף לתשלום האגרה.

בבקשה לאישור התביעה כייצוגית טענו התובעים כי שיעור האגרה שנקבע גבוה באופן חסר פרופורציה מהעלות האמיתית של פעולת הפקת מסמך.

השופטת נאוה בן אור קיבלה את התביעה אך קבעה כי סכום התביעה יחושב על פי מסמך חישוב נתוני גבייה שהעבירה רשות האכיפה והגבייה לתובעים לצורכי פשרה, ולא על ההערכות שהציעו התובעים שהיו בלתי סבירות ואף מופרכות.

השופטת בן אור קבעה כי הבסיס לצורך חישוב ההחזר על ידי ההוצאה לפועל יועמד על סכום הגבייה בניכוי 10%, שהוא שיעור עלות סביר להפקת הצילומים. עוד נקבע כי בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות, תקופת ההשבה הרלוונטית היא מהשנתיים שקדמו להגשת הבקשה לאישור התביעה כייצוגית, והיא תימשך עד ליום מתן פסק הדין, כך שסכום ההשבה הכולל לאחר הניכויים עומד על 4.8 מיליון שקל.

עוד קבעה השופטת בן אור כי תקופת השירות החינמי של הפקת המסמכים שנקבעה תעמוד על שנתיים ומספר ההעתקים שניתן יהיה לקבל יוגבל ל-29 עמודים בתור אחד. זאת, על מנת למנוע הפרעה למתן השירות לכלל ציבור הפונים לרשות האכיפה והגבייה. עם זאת, נקבע כי לא ניתן יהיה לדרוש סכום של 3 שקלים עבור תדפיסים עודפים לאור המסקנה כי מדובר בסכום מופקע, ועל כן על הרשות יהיה להתאים את המחיר הנגבה עבורם לסכום ראוי וסביר.

בנוסף, נקבע כי אין לאפשר מתן פיצוי אישי לחברי הקבוצה שיוכלו להוכיח את זכאותם, שכן הטיפול בתביעות מעין אלה, שסכומיהן אינם גבוהים, יחייב השקעת משאבים שעלותה לכלל הציבור תהיה גבוהה מהתועלת שיפיקו חברי הקבוצה.

 

(ת"צ 17846-10-10)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה