שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עבודות שירות למפכ"ל המשטרה לשעבר רפי פלד בגין קריסת חברות פלד-גבעוני

חדשות

עבודות שירות למפכ"ל המשטרה לשעבר רפי פלד בגין קריסת חברות פלד-גבעוני, צילום: צילום: סער יעקב, לע"מ
עבודות שירות למפכ"ל המשטרה לשעבר רפי פלד בגין קריסת חברות פלד-גבעוני
04/04/2013, עו"ד אנה נודל

על טל יגרמן, אריה גבעוני ודוד הבי נגזרו עונשי מאסר בגין עשרות עבירות של גניבה, מרמה והפרת אמונים. השופט כבוב: האסימון נפל לפלד באיחור והפעולות שעשה לתיקון המצב היו מעט מדי ומאוחר מדי

לאחר שבע שנים של דיונים גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב על רפי פלד, לשעבר מפכ"ל המשטרה ומנכ"ל חברת החשמל שהורשע בשתי עבירות מרמה והפרת אמונים, עונש של שישה חודשי עבודות שירות וקנס של 100 אלף שקל.

כתב האישום נגד פלד ושלושה נאשמים נוספים אריה גבעוני, דודי הבי וטל יגרמן הוגש לאחר קריסה של קבוצת חברות פלד-גבעוני בשנת 2002. הנאשמים השתלטו על שמונה חברות ציבוריות בתוך מספר חודשים באמצעות מינוף משמעותי מצד הבנקים שהעניקו להם אשראי בנקאי. כאשר הגיעה השעה לפדות את ההלוואות שניטלו לצורך ההשתלטות על החברות הציבוריות, נעשה שימוש בכספן של החברות הציבוריות.

בית המשפט הרשיע את גבעוני, הבי ויגרמן בעשרות עבירות של גניבה בידי מנהל, מרמה, הפרת אמונים ועבירות ניירות ערך. השופט חאלד כבוב גזר על טל יגרמן ארבע שנות מאסר וקנס של 20 אלף שקל. על אריה גבעוני נגזרו שנתיים מאסר וקנס של 200 אלף שקל ודוד הבי נדון לשנת מאסר וקנס של 20 אלף שקל.

בשנת 2000 יזם יגרמן מהלך עסקי שבמסגרתו רכשה קבוצת משקיעים בראשותם של פלד וגבעוני, אליהם הצטרף בהמשך הבי, את השליטה בחברת ז'ק מיטרני, אשר הפכה לקרן פלד השקעות. לאחר מכן רכשה הקבוצה שליטה במספר חברות ציבוריות. פלד, גבעוני והבי איישו את המשרות הניהוליות הבכירות במרבית החברות הציבוריות בקבוצה, ויגרמן היה היועץ שלהם ושימש כמנהל הכספים של מרבית חברות הקבוצה. קבוצת החברות כללה את פויכטוונגר ומשב שהיו חברות יציבות ועתירות מזומנים. יגרמן, הבי וגבעוני משכו 35.5 מיליון שקל לצורכיהם הפרטיים באמצעות חברות פרטיות.

מערכת היחסים הפיננסית המורכבת בין פלד, גבעוני והבי לבין יגרמן, שכללה החלפת צ'קים ומתן הלוואות, גרמה לקריסתה של כל הקבוצה. בעקבות הקריסה נתן בית המשפט צווי הקפאת הליכים למרבית החברות הציבוריות ומינה להן מנהלים מיוחדים.

השופט חאלד כבוב כתב בפסק הדין כי "הנאשמים עשו שימוש ציני בכספי החברות, לא בחלו באמצעים והעבירו עשרות מיליוני שקלים לעסקיהם, תוך הותרת בעלי המניות מהציבור מחוץ למעגל". פלד הואשם במסגרת כתב האישום באי מילוי חובותיו כיו"ר דירקטוריון בחברת פויכטונגר תעשיות ומשב תעשיות קירור, כאשר לטענתו, הוא לא ידע על העברות הכספים שביצעו הנאשמים האחרים ולא ידע שמעשיו מהווים עבירה פלילית.

השופט כבוב ציין בהחלטתו "התרשמתי מעדותו של פלד כי הוא לא הפנים את האסון המתרקם על הקבוצה והאמין כי מדובר באי סדרים שאפשר לתקן". יחד עם זאת קבע השופט כי "מדובר במי שלקח על עצמו להיות יו"ר קבוצה, והוא היה הפנים של קבוצה שהשתלטה על לא פחות משמונה חברות תוך מינוף גבוה ביותר. פלד אינו בפוזיציה שהוא יכול לטעון כי לא ידע מה התרחש". עוד כתב השופט בגזר הדין כי "האסימון נפל לו באיחור והפעולות שעשה לתיקון המצב היו מעט מדי ומאוחר מדי".

למרות שיגרמן לא היה בעל תפקיד רשמי, בית המשפט שוכנע כי הוא הניע את המהלכים בקבוצה, מאחורי הקלעים. "יגרמן נמצא בקטגוריה אחרת מיתר הנאשמים ביחס לחומרת מעשיו. הוא התעלם בצורה שיטתית מהוראות החוק", כתב השופט והוסיף כי "עברו הפלילי מראה שהוא אינו חושש מרשויות אכיפת החוק ושהוא מתעלם מהמקובל בשוק ההון. הוא הגה את התוכנית והוציא אותה לפועל, והכניס את יתר הנאשמים לתמונה רק בשלב מאוחר יותר".

המדינה יוצגה בהליך על ידי עו"ד חנה קורין, פלד יוצג על ידי עורכי הדין גיורא אדרת ויפעת מנור-נהרי. טל יגרמן יוצג על ידי עו"ד דוד פורר, אריה גבעוני יוצג על ידי עו"ד משה ישראל ודוד הבי יוצג על ידי עו"ד מיכה פטמן.

 

(ת"פ 40213-05)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:96
קומיט וכל טופס במתנה